onsdag 22 oktober 2008

Sommartid byts mot vintertid





Bilder: Mia

Ja, nu är det verkligen höst! Regn och rusk jämte vackra solskensdagar med otroliga färger i träden. Och nu är det mer ok att stanna inne, tända ljus, dricka te och choklad samt bara vara. Men när börjar vintern - i november? I så fall är vi snart där också.. Bara några dagar kvar till månadsskiftet.

För ett tag sedan var det några som frågade vad det är som står till höger om teven - jo, det är en lampa! Inuti lampan är det ett par ljusslingor som hänger och lyser upp tyget innanför rottingen. Svårare än så är det inte ;-) I dagsljus ser den ut såhär. Nu är korten tagna i eftermiddagsljus men när det är ännu mörkare ser man ljusslingorna mer detaljerade.

På söndag är det dags att ändra klockan till vintertid. Ni kan väl knepet? När vi byter till sommartid flyttar vi fram klockan - vi flyttar fram trädgårdsmöblerna för sommaren. Vintertid är det tvärtom, dvs sommarmöblerna flyttas tillbaka in i skjulet och likaså klockan flyttas tillbaka. Lätt knep att komma ihåg tycker jag!


Tävlingen vanns av följande lyckostar:
Kaveln - Hwita villan som bidrog med ett recept på citrontarte
Baguetteplåten - Wilda Stenlyckan delade med sig sitt recept på mums mums
Slickepotten och sleven - ELW bidrog med ett recept på sin egna klassiska sockerkaka
Vill ni prova deras recept kan ni se dem här

Stort grattis till er tre! Era vinster kommer på posten inom kort.
Stort TACK till Bagaren och Kocken som sponsrade denna tävling med hela tre fina priser! Och tack även till er som kämpade i tävlingen samt bidrog med alla smarriga recept men inte vann - prova lyckan i pågående tävling!

Ny tävling pågår HÄR!

For translation, please choose flag in top of the blog.

56 kommentarer:

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Grattis till alla vinnarna:) Och vad fint du har i vardagsrummet. Lampan är jättesnygg! Har du gjort den eller köps den så?

Ha en trevlig onsdag:)
Susanne

Julia sa...

Hej vännen,

Höstmys är underbart tycker jag.
Mysigt ni har det i ert vardagsrum.

Igår bakade jag bröd och gjorde en riktig mysmiddag för familjen med levande ljus.

kram

Nettan sa...

Fräsht vardagsrum! Jättefin lampa! Å jag gillar VI!!
Tack för tipset om klockan...har alltid problem med det där!=)
Kram Nettan

Karin A sa...

Det ser mysigt ut i vardagsrummet. Gillar taklampan, varifrån kommer den? ;) Är på jakt efter en ny till hallen och har kikat på Åhléns "kristallkrona". :) Vintern för mig börjar först senare, november är allt höst för mig!

Grattis till vinnarna! Ha en bra onsdag! Kram Karin

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så mysiga bilder!
Här är detockså så kallt och rått nu. Hoppas på att få se några solstrålar idag iaf :)
Ha en bra dag!
Kram.

mitt skärgårdsliv sa...

Så fina bilder, ni har ett fint vardagsrum. Gillar bokstäverna jag ser på väggen!! Hoppsan jag hade glömt bort att tiden ändras ju i helgen.. Tur jag kika in här ;)

rosenskära sa...

Du har det så fint Mia! Lampan ja - är den månne från Bolagret? Jag såg något liknande där fast den var inte rektangulär (ha - det rimmade!).

Grattis också till alla vinnare, du har vekligen många sponsorer nu - kul! Kanske också ska börja anmäla mig till lite tävlingar, om man inte deltar blir det ju lite svårt att ens få en chans...

Ha en go' dag!

Lena

Ljuvligt Hemma sa...

Tack för knepet... har alltid svårt att minnas hur det var :) Fin lampa! Kram kram.

Angel.Pearls sa...

Härligt vardagsrum! Tack för nya bakrecept. Fortsatt fin vecka // Eva

Wilda Stenlyckan sa...

Hejsan!

Jippie, jag blev så glad när jag insåg att jag vunnit, men det vet du ju redan ;-)

Vill passa på att grattulera de andra vinnarna också!

Vilka fina bilder du visar från ditt mysiga tv-rum!

Tusen tack Mia! Ska vårda plåten ömt ;-)

Kram på dig!

Inredningsgalen sa...

Ja då var det slut på den ljusa tiden, märks redan tycker jag - ständigt trött. Nu får vi snart ta fram ljusstakar och stjärnorn så vi får lite mer ljust i höstmörkret!

Lallis - liv och leverne sa...

Du har det så vackert hemma. Och lampan..:)
Och grattis såklart tillvinnarna.
Kram lallis

Sofie sa...

Vad fint ni har det i vardagsrummet! Söt lampa i rotting! Javisst ja, på söndag ska vi ställa om klockan. Tyckte nyss den ställdes fram... tiden går så fort! Nu ska jag titta vad det är för en tävling :) Kram, Sofie

♥ Mitt vita hus ♥ sa...

Grattis till vinnarna:)

Härliga bilder du bjuder på från ditt hem:)
Kram M

Fröken Fräken sa...

Jag gillar verkligen allt som är gjort av naturmaterial eller att man får in naturen på något sätt i inredningen. Så din lampa föll mig verkligen i smaken. och ljusslingor kan man ju inte få för många av!

White Season sa...

Massor härliga inlägg att ta igen... Ditt hem är så fint och så alla tävlingar du har, jösses att du hinner :-)
Många kramar från Malin

Pia sa...

Se rigtigt hyggeligt ud i Jeres hverdagsrum:-)

Stor Kram

Lilla Blanka sa...

Hej Mia!

Vad mysigt och snyggt det ser ut i vardagsrummet..!

Fina detaljer, de där rostiga bokstäverna är så himla fina!

Kram
Mia

Tulipa sa...

hej! Hösten ÄR mysig. Det där tankesättet med trädgårdsmöblerna har jag inte hört förr. Kanske kan hjälpa en att komma ihåg...
Du har så fina tävlingar, GRATTIS till de som vann!
Kram Tulipa

Sjöboden sa...

Ok. Jag fattar nu!

Gud, vad fint du har hemma!
Kram Caroline

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Du har så fint hemma, blir alltid så glad av att se dina bilder. En hejare på att ta kort och redigera.
Kram Lotta

Marit`s vita skrin sa...

Tusn tack för komplimangen. Jag blir så generad när ni "stora" bloggare är in och skriver på min lilla sida.

Tack för att du påminde mig om vintertid.

Jag och min käre sambo ska till huvudstaden och titta på uggla, renborg och ulvesson med hotellnatt. Kunde inte kommit lägligare med en extra timmes sömn oxå.

Kramar från mig.

Vitbalansen - Helena sa...

Ja, att kura på hösten är härligt, men det usla mörkret blir det lite överdos av i november, tycker jag... Ja ja, jag får väl hoppas att den månaden rinner i väg hyfsat fort och att elljusstaketiden snart är här. Det är något magiskt med elljusstakarna - bara de kommer fram så känns allt mycket lättare :-).

Kram från Helena

Ellas Inspiration sa...

Men vilken härlig lampa!!

Kram Karin

Inspiration i vitt sa...

Grattis till de som vann de fina priserna, ska titta på de smarriga recepten.
Din lampa lyser såå fint där i ert fina vardagsrum
Kram på dig

plingan sa...

Ja, visst är det svårt det där med att veta när det är vinter. Inte lätt när man ska få barnen att ta på sig mer kläder :-) -Nu är det vinter så ta på er mer kläder. -Är det vinter nu? - Nej inte än men snart...Så har det låtit i någon vecka nu (men så bor vi i norra Sverige)
Myspys med tända ljus. I LIKE!
Ha en skön kväll!

Guldkant På Livet sa...

Mycket snyggt och smakfullt varadagsrum! Va, är det redan på söndag klockan ska bakåt!? Då får vi sova en timme längre: ) Mari.

Romantiska Hem sa...

Hejsan!
Så trevligt tidningsrepotaget var! Alltid kul att få ett ansikte på människan bakom bloggen! Kram Petra

Lena Kristina sa...

Hello!

Ja hösten är här och i Stockholm har det varit mysigt höstblåst, strålande sol och jag har krattat löv och druckit te ute insvept i en filt.

Nog ska jag få mannen att snickra lite åt mig, men jag blir så full i skratt. Vi tänker och tycker verkligen olika ibland. Han tycker att han jobbar så mycket så och jag tycker att det är jag som jobbar så mycket så här hemma...

Undrar hur det egentligen är...

Vad fint det var med de rostiga vi bokstäverna över fotografierna

Kram Lena

hwita villan sa...

Och jag är så glad över min vinst!!!

Vad roligt att få se lite mer från ert hem Mia! Så snyggt och stilrent tycker jag. Och vilka bra bidler du får till, annars är inomhus riktigt svårt att fota tycker jag.

Ha en bra dag!

Många kramar M

Malla sa...

Ja, tänk va snabbt tiden går. November, det låter så kallt=)
Ser Göteborgsregnet och vindilningarna framför mig..huga ligen!!
Men det är som du säger, mer ok att stanna inne med en kopp choklad i soffan!!!

En inredoholic sa...

Oj vad det var tävlingen här och oj så höstfint du gjort!Vackert vackert!! Idag firar jag 1 år som bloggerska, välkommen in på en tävling hos mig. Kram Kram Jannice

Hem och Harmoni Marie sa...

Mysig lampa!
Jag har ett annat knep också för det här med vintertid...
På våren ser man FRAM emot sommaren och på hösten ser man TILLBAKA på sommaren... kanske bara funkar om man har sommaren som sin favoritårstid. :)

Kram Marie
PS. Jag har inte glömt av mitt paket till dig, bara varit så mycket annat ett tag nu...

Hannis sa...

Vilka fina bilder!
Ser så fint ut hos dig!

Du har nåt hos mig.
Tror att du redan har fått den men du får den igen=))

Kram Hannis

Camillas nya hem sa...

Oj vad FINT! Ombonat, personligt och mysigt. Jag blir avundsjuk, på riktigt (på ett bra sätt dock)!

Kram!

Sublim Design sa...

Hösten är verkligen här, men mysigt med tända ljus och mysa med en kopp te:)
grattis till vinnarna, kul för dom.
Må så gott
/S

PiaMaria sa...

Ert vardagsrum är ursnyggt!

Lyckans ostar som vann tävlingarna...jag väntar ännu på den dagen då det nappar för mej :o))

Kram Pia

Romantiska Hem sa...

Hejsan Vännen´!
Ditt hem är så fint! Lampan är verkligen så fin!
Kram Petra
http://romantiskahem.blogspot.com/

Maria / Frøken Fryd sa...

Sikke en masse her er sket siden sidst jeg igget med. Dejligt med masser af læsnig, og så de fantastiske billeder du tager !

Ja høsten er her virkelig. Jeg hygger mig også med den, med stearinlys og varm the, med hygge i det hele taget.
Bogen om chokolade du har fået ser helt vild flot ud, mums - man mærker næsten kiloene snige sig på bare man titter med, hi hi.

Klem Maria.

Evelinas hus sa...

Hej,
Vilka mysiga bilder. Ja när kommer vintern....kan minnas att jag krattade löv i december förra året :) Får se hur det blir i år.
Kram Caroline

Lotta sa...

Hej vännen!
Ja, finns det något mysigare än att tända ljus, krypa upp i soffan med en gosig filt och en spännande bok! Nä!!!

Ha det gott!
Kram
Lotta

Karna sa...

Så lekkert, likte både lampe og bordet ditt...lekkert!

Widénskan sa...

Jätte fint i vardagsrummet hade du.. och visst är det snart vinter nu.. Men då kommer julen jue *ler*
/ C

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilken tur att du påminde mig! På söndag... det ska jag komma ihåg :)

Kram Jenny

Lottaspace sa...

Grattis till vinnarna!
Ser så mysigt ut i ert vardagsrum!
Ha en skön helg!

Kram,Lotta

My shabby chic house sa...

Hej!

Självklart kan jag hjälpa din vän med Leilas fikabok! (jag antar att du menar fikaboken som jag gjort för Gevalia)

Be att hon lämnar en kommentar på bloggen med mailadress där jag kan nå henne så skickar jag en bok!

Tror jag måste fixa en utlottning och lotta ut 10 böcker också;o)

Kramis Mia

Karin sa...

Hej!

Så fint ni har hemma hos er! det ser så mysigt ut med många fina detaljer. Sen så fotar du ju så bra, man bara njuter!

Jag har missat min utmärkelse! Skrev lite där nu. Tack snälla för den jag blir jätteglad. Har varit hemma med sjuka barn och inte hunnit med att blogga sista veckan.

Ha nu en riktigt skön Fredagskväll och mys ordentligt!
Många kramar
Karin

Nilla sa...

Grattis alla vinnare :)

Jättemysigt ni har det!

Njut av höstrusket och ha en skön helg!

Kram Nilla

AnnaKarin sa...

Hoppas det blir en trevlig stund i soffan med Sex in the City filmen!! Ha en lång och skön helg nu!

Anna Lisa sa...

Åh.så fint og koselig det ser ut.

Tusen takk for den varme koselige helsinga eg fikk når eg var sjuk.

Ha en fin helg!!
Klem

Anna sa...

Snyggt!

Nygammalt sa...

Mysiga bilder du visar och väldigt fin lampa.

Grattis till alla vinnarna!
Kram.

Lotten sa...

Vad fint det var med rottinglampan - vilken bra idé!

Titta in hos mig och delta i utlottningen som pågår där!

Kram Lotten

Lina sa...

Måste fråga var du har köpt ditt soffbord! Det var riktigt snyggt!!

Hem och Lycka sa...

Tack snälla ni!

brunkullan - tack, lampan köps så fast exklusive ljusslingorna, man kan välja glödlampa istället.

rosenskära - tack! nej, lampan kommer från möbelgrossen.

my shabby chic house - ah, vad bra, har mailat henne och bett henne lämna kommentar hos dig. kram

lina - tack, det kommer från möbelgrossen!

Ullis/Leva på landet sa...

SÅ FINA LAMPOR DU HAR. NJUTER FAKTISKT ÅT ATT DET BLIR VINTERTID NU PÅ HÖSTEN OCH MAN FÅR TILLBAKA SIN TIMME.

Ha en bra helg!
Kram Ullis