lördag 18 oktober 2008

Rosa maränger




Bilder: Mia

Jag har alltid velat testa att göra maränger, ser så kul ut men har faktiskt inte vågat med tanke på att dela äggula och äggvita vilket jag varit usel på. Men, igår tog jag modet till mig och satte igång. Tipset att ta äggen kalla var inte alls dumt, det gick ju alldeles utmärkt! Hade egentligen velat ha dem med choklad i men jag hade ingen hemma så det fick bli rosa karamellfärg istället.

Gott men - det är ju en sockerbomb så det kommer nog inte bli en repris. Skulle i så fall vara för att testa med choklad i. Märker att jag som försöker med den slanka linjen mår illa efter ett par stycken redan, chockade maken förra helgen med att han fick en bit av min lördagsgodis, dvs Marabouchoklad ;-) Det kanske finns hopp ändå!


Tillägg: På efterfrågan länkar jag till receptet - av Leila såklart! Trodde någon nåt annat ;-)

Tävla om bakprylar i tävlingen sponsrad av Bagaren och Kocken HÄR!

For translation, please choose flag in top of the blog.


48 kommentarer:

Wilda Stenlyckan sa...

Mums vad goda de såg ut!! Vad duktig du är!!

Vackra bilder!!

Kram

Himmelbit sa...

Mmmmm de ser jättegoda ut! Ja, en riktig sockerbomb är de ju visserligen men det är vi värda ibland.. ;-) :-D.

Superfina foton!

Ha en toppenhelg!
Kram

T H E R R E fotoblogg sa...

Mmm, både snygga o ser ju himla goda ut med! :D

Stina sa...

Så fint du har lyckats!!!
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Underbart söta, man kanske skulle våga sig på någon gång, tyvärr har jag ingen slank linje direkt.
Kram Lotta

Villa Nordåker sa...

Ser mumsiga ut, även om jag inte äter socker!

Kram
Malin

Smått och gott hos Lina sa...

Mums så goda de ser ut! Fint med rosa också.

Kram Lina

Visor från vinden sa...

Det där ser himla gott ut! M-hm …

marita blücher sa...

Hej Mia,
Så läckra marängerna ser ut ! Jag har för enkelhetens skull en enhetsfrakt på 79:-, oberoende av vikt och storlek - jag mejlar dig gärna när zinkhusen finns på lager så kan du ta ställning då.
Kram/Marita

Ingela la la sa...

Smarrigt, det ser riktigt gott ut och då är jag ändå inte så förtjust i marränger... :)

Hoppas ni får en skön helg!

Kram

Ett hus i vitt sa...

De är ju så otroligt fina de dr marängerna! Jag har bakat just de rosa till ett par kalas nu och flera barn har sagt hemma sedan att de vill ha sådana rosa maränger som de fick hemma hos oss :-D. Så nu får jag väl baka dem i oändlighet...Många säger också att de gillar dem för att de blir lite sega inuti. Visst är de en sockerbomb, men jag tycker ändå att de är ok för att vara maränger. Vackra bilder som vanligt :-). Ha en mysig helg! Kram, Anette

Ellas Inspiration sa...

Men så goda och söta på mer än ett sätt...

Ha en riktigt mysig helg!

Kram Karin

Jellon sa...

Åhhh! De ser ut som små konstverk :-) Blev sugen på att själv testa. De ser verkligen fina ut att lägga upp på ett vackert kakfat. Kanske något för julens storbakning.

Ha en jättefin lördag!! //Kram Märit

allt o inget med jeanette sa...

De var väldigt fina!
Maränger är goda lite småsega i mitten sådär :), men väldigt sött!
Tyvärr är man ju en riktig godisråtta!
Tur det är lördag idag! ;)

Trevlig helg!
Jeanette

C´est la vie sa...

Oj vilka sockersöta rosa mumsbitar. Sådana måste jag ju prova göra, nu blir jag lördagsgodissugen :)
Kram från mig!

Sofie sa...

Vad fina de blev och de ser jättegoda ut! Jag har aldrig gjort maränger men man kanske skulle prova sig på att göra det till veckan... med choklad i! Kram, Sofie

happy in pink sa...

mmmmm...så nydelige og gode de så ut:)

jeg er veldig glad i marengs, men spiser det ikke så himla ofte...det er jo ganske søtt;))

ønsker deg en nydelig lørdag...
klem tara

Fröken Fräken sa...

De såg verkligen proffsiga ut! Jag kanske skulle sätta igång att baka nu när jag inte riktigt vet vad jag ska pyssla med?! Ja, vi får se vad det blir av den här lördagen..

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så fina och goda de ser ut! Måte testas någon dag :)
Kram!

Pia sa...

Øj, hvor så de gode ut! Mine marengs bliver som regel helt klistrede...:-(

Kram Pia

Angel.Pearls sa...

uNDERBARA MARÄNGER -RÅSA! oM INTE ANNAT ÄR DE OTROLIGT SÖTA ATT TITTA PÅ..OCH CHOKLADMARÄNGER LÅTER FÖRSTÅSS OCKSÅ GOTT!! kRAM // eVA

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

underbart rosa..sööööött.. Kan varmt rekomendera leilas pavlova med choklad som jag gjorde på sv nationaldag... Jag hade heller aldrig gjort maräng...
Kram kram Linda

Solange sa...

mmm...these merengues look so good! I feel like eating them for after dinner tonight, maybe with a cuop of tea or coffee :-)

nice photos, enjoy you weekend,

Solange

PiaMaria sa...

Oh vad fina dom är!!


Kram Pia

Sofie sa...

Hejsan! Vad underbart goda dom ser ut! Maränger är SÅ gott! Skönt att det är fler som försöker med slanka linjen men fuskar ibland *fniss*
Önskar dig en fortsatt skön helg!
Kram Sofie

Meddelålderskvinna sa...

Åhhh de var de finaste marängerna jag har sett!! :) Å rosa, jag gillar rosa..:)
MVH Zinkbaljan

Nettan sa...

Åhh vad läckra de såg ut!! Å bara vackra att se på!! ...fast jag skulle ju inte tacka nej!
Kram Nettan

K sa...

JAMMI VA SMASKIGT DET DÄRA SÅG UT DA; MÅSTE TESTAS NÅNGÅNG...ser inte bra ut inför beach 2009-heller ;D men de säjer ju att på en mätt mage sitter ett glatt huvud hehe kramis/K

Lilla huset på prärien sa...

Hmm... ja maränger är väl inte min favoritkaka direkt, tycker den är lite söt. Men det måste nog vara en av de VACKRASTE kakorna i alla fall! Och särskilt vackra ser de ju ut när det är vackra foton också :) som hos dig!

Ha en skön helg!

Kram Jenny

Vaniljdrömmar sa...

De ser jättegoda ut!
Trevlig helg!
Kram Helene

Leva som jag sa...

yummy ser så gott ut!! och vackra var de också!
kram M

Gnistrande snö sa...

Men å så fint med rosa maränger, de ser jättegoda ut, mums :-)

Kram
Katarina

Lallis - liv och leverne sa...

Det där var ju läckert både för gom och öga:)
Jättefina.
Kram Lallis

sofia sa...

Mums - söta! Lite för söta (ja faktiskt!) för min smak med maränger dock, men de är fina att se på! :)
Hmm, önskar jag blev lite illamående efter ett par chokladbitar men nej då. Har klämt i mig flera stycken nu! *fniss*
KRAM på dig!

Malin/Vita hjärtan sa...

Såg supersmarrigt ut =) och snygga blev dom också!
Kram kram Malin

Lotta sa...

De ser riktigt smarriga ut! och ibland behöver man en riktig sockerbomb!

Ha en härlig söndag!
Kram
Lotta

Hem och Lycka sa...

Tack för rara kommentarer! kram

marita - svarade hos dig. kram

charlotte sa...

Ljuvliga maränger!

Fredrika sa...

Vilka vackra maränger - och de ser goda ut!!!/Fredrika

Vem är jag? sa...

Vad goda dom ser ut. Maränger är goda när man inte ätit för många av dem. :)

Kram Jenny

Evelinas hus sa...

Vilka fina maränger! Jag har också varit sugen länge på att göra själv...kanske jag vågar nu :)
Kram Caroline

Black Doggy sa...

Fantastiska maränger, hur har du gjort för att få den lite blekrosa färgen? Jättefint foto!

Anja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anja sa...

(Om det är någon som är nyfiken så var det jag som tog bort min kommentar - råkade skicka iväg den innan jag hade skrivit färdigt...)
Men nu gör jag ett nytt försök:
Marängerna ser bara för härliga ut!
Roligt idé att färga dem rosa.
Funkar det med ett "ordinärt" marängtopps-recept eller är det något speciellt? Om du har lust får du hemskt gärna lägga ut receptet - jag skall ha "årets kaffe-rep" inom kort och det är alltid kul att komma med något nytt. "Årets kaffe-rep" är i samband med min födelsedag - jag passar på att pigga upp hösten med att samla vänner och bekanta över en fika. Det blir ju så sällan att man gör det till "vardags"....

Hem och Lycka sa...

tack söta ni!

black doggy - droppade i 10 droppar röd karamellfärg och rörde om. voilá!

anja - länkar till leilas recept som det kommer ifrån, glömde visst det!

maria sa...

åh vilka söta maränger! verkligen något i min smak :-) måste prova göra till min födelsedag!

tack för inspiration!

Margareta sa...

Superläckra. Rosa drömmar, fast maränger. Rosenmoln. Måste testa

Hem och Lycka sa...

Tack maria och margareta!