lördag 25 oktober 2008

Patrik 1,5



En film ni bara MÅSTE se om ni gillar humor, kärlek och värme - Patrik 1,5 av Ella Lemhagen. Bara skådisarna lovar hög kvalitét, vad sägs om Torkel Petersson som Sven och hans man Göran som spelas av Gustaf Skarsgård. De flyttar in i sitt nya hus bland barnfamiljer som något besvärat förväntar sig en barnfamilj. Men Sven och Göran vill adoptera och glädjen är stor när de får besked om att de ska få en pojke på 1,5 år - Patrik som spelas av Tom Ljungman. Det visar sig dock att det där kommatecknet halkat ett snäpp åt vänster och pojken istället är en tonårskille med ett kriminellt förflutet som dessutom har ett ordförråd som osar.. Vad detta slutar får ni själva se!


Från detta lättsamma till något mycket viktigt -

Jag brukar inte skriva om politik och andra viktiga saker på bloggen men nu gör jag ett undantag. Jag är förbaskad. Det finns en utredning på regeringens bord som vår bostadsminister ska ta beslut inför. Utredningen gäller att förändra systemet som ligger till grund för att de som bor i hyresrätter har humana hyror. Utredaren Michaël Kochs föreslår att hyrorna på orter med bostadsbrist ska höjas med 3 % årligen utöver inflationen tills det är jämvikt mellan utbud och efterfrågan på hyreslägenheter. Med andra ord kommer hyresgäster får årlig ökning på 5-10 % och många som redan lever på existensminimum kommer att få det mer än tufft. På tio år kommer hyran att vara fördubblad!



Gör som jag - gå med i ett protesttåg för att visa att vi månar om våra hyresrätter och för att utredningen inte går igenom. Många KAN inte köpa sitt boende och för dem är detta katastrof. Det är viktigt att vi får behålla hyresrätten! Och snälla ni, sprid ordet vidare så vi är många som kämpar för detta! Klicka på bilden ovan och gå med i tåget!

Tävla om ett smycke HÄR!

For translation, please choose flag in top of the blog.

13 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mia!

Jag såg Gustav härom dagen i "Världens alla underbara män" - han är ju så söt :) Kul att han ska spela homosexuell *skrattar*. Han är jätteduktig tycker jag!

Kram Jenny

Karin A sa...

Jag såg faktiskt filmen i veckan och den är söt. De spelar väldigt bra! En sådan drastisk höjning av hyrorna skulle ändra hela bostadsbalansen i Sverige!

Ha en trevlig helg! Kram Karin

jenny sa...

var inne på hyresgästföreningens hemsida precis innan jag läste detta och både jag och sambon gick då med. jag tycker att det är skamligt, skrämmande och otroligt naivt förslag.

kram

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Hej gulliga Mia
Hoppas att du får en skön helg, själv ska jag bara vara hemma ute i trädgården och inne. Har en del små projket att pyssla med.
Ha det gott!
Kram Lotta

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Hehe låter som en rolig film!

Kram o ha en fin helg!

Susanne

Gårdsromantik sa...

Den där filmen varkar ju superbra!

KLart alla skall ha råd att bo!

Kram Maud

Romantiska Hem sa...

Hejsan Vännen! Det är bara lilla jag som är här och kikar runt lite! Tack för filmtipset! den ska vi se, ler. Ville också önska dig en trevlig lördagskväll! Kram Petra

Himmelbit sa...

Hej vännen!

Tack för kommentaren hos mig! Ja, då vet du vad det handlar om. Håller verkligen tummarna för att du ska slippa det, trots att det verkar som att det kan vara ärftligt.

Tack för filmtipset! Jag har hört talas om den innan också, så den måste vi ju bara se då.

Hoppas att allt är bra med dig!
Ha en toppenhelg!
Kramar

Mari sa...

Ja, den vill både maken o jag se! Verkar hur bra som helst!=)

Och det där med hyresrätter...Håller med dig, man blir galen på sånt, men med sittande regering lär det bli mycket sån skit! Större klasskillnader, här snackar vi inte "ta från dom rika o ge till dom fattiga"...snarare tvärtom...Jag blir tokig bara jag skriver detta nu! Så därför pratar vi inte mer om det!

har du sett att dom redan klätt stan med julgransbelysningen????
Vi var på stan idag, jag höll på att gå in i en lyktstolpe när jag såg det!!! Hallåååå, va tidigt!

Kram på dig!

Ann-Catrin sa...

Bra att du påpekade om länken till kungesn lilla piga.. i rent slarv skrev jag blogspot.. nu är den ändrad!!

Den där filmen står högst på min lista just nnu... förstår den är super!!


KRAM PÅ DIG
A-C

Ingela la la sa...

Vad säger du om hyrorna, det här tycker jag inte om. Det är ju så billigt här där vi bor... Eller hur?
Tack för tipset om brandvarnaren. Vi har inte hunnit mecka så mycket med den idag, imorgon.

Ha en mysig kväll!

ps. Det får väl bli en fika snart igen?

kram

Livets njutning sa...

Hej Mia!

Tack för tipset. Vi tittar knappt på svenska filmer men jag försöker se några då och då. De flesta har varit jättebra. Den här måste jag se. :)

Läste om höjningen av hyrorna. Blir så arg att jag inte bör skriva något om det här. :)

Hoppas du får en skön och trevlig helg!

Kram Jenny

Hem och Lycka sa...

Tack snälla ni!

mari - nej, det har jag inte sett men ska kanske in till stan i veckan.. jösses, vad tidigt! kram

ingela - ja, en fika snart igen vore trevligt! kram