tisdag 14 oktober 2008

Lina Gardelid art



Bilder med tillstånd från Lina Gardelid.

Dags för ny intervju och denna gång har jag valt att ställa några frågor till konstnären Lina Gardelid. Ni har säkert sett hennes krejsi kards men det är så mycket mer än så.. Vår tavla i hallen är Linas som jag är hemskt nöjd med!


Bilder med tillstånd från Lina Gardelid.


För dem som ännu inte vet vem du är, berätta!
Jag är en 31 år ung tjej som jobbar som konstnär och formgivare i mitt eget företag Lina Gardelid art. Jag målar tavlor och har utställningar på olika gallerier men helst på lite ”udda” ställen som caféer, skönhetssalonger, tomma butikslokaler m.m.. Jag har också en produktion av reproduktioner (bilder tryckt i flera exemplar) och kort som säljs via min webb-shop och via present-, inredningsbutiker över hela vårt avlånga land.


Hur fick du idén till din verksamhet, hur och när startade det?
Det börjar med en klichée. Jag har älskat att rita och teckna sedan jag var mycket liten.Jag vet att jag också sagt sen barnsben att jag ville bli konstnär… så.. det var väl liksom redan karvat i ödet. Efter att ha gått en skola i Dekorationsmålning så hittade jag till Trompe l’œil(”lura ögat” på franska). Då jag alltid föredragit att måla väldigt realistiskt så såg jag denna teknik som ett sätt att få fortsätta göra det… men samtidigt kunna lägga in en lite underhållande touch på allt. Tavlorna blir ett stilleben med det lilla extra som gärna drar lite i betraktarens mungipor och fascinerar. Jag fann ”min stil” på det jag skapade och från och med då var jag redo att utta utmaningen att ställa ut. Detta skedde sommaren -04 på ”Tempelgården” på Visingsö och sedan dess har det bara fortsatt med i snitt 5 utställningar per år. Under åren har det blivit efterfrågan på vykort och reproduktioner av det jag gör och på så sätt ramlade jag in på den banan också. Ett naturligt steg i min strävan att kunna nå ”alla” med min konst. Vilken ekonomi och vilket konstintresse man än har.


Bilder med tillstånd från Lina Gardelid.


För den som är i startbanorna att starta sin egen verksamhet, har du något tips och råd att ge?

Det viktiga är att ha en tydlig affärsidé/inriktning. Är den inte tydlig för dig själv så blir den definitivt inte det för andra och då blir det mycket hårdare jobb. Försök också att hitta en idé som är lite annorlunda än andras, så skiljer du dig lite lättare ifrån mängden och du får en självklar anledning till varför kunden ska vända sig till dig och inte de andra. Var inte rädd för att prova din dröm. Man får fega lite i början. Arbeta till exempel upp din verksamhet på fritiden så får du inte den ekonomiska pressen att allt ska funka med en gång. I lugnet hittar man lättare styrkan, svaren och de bra vägarna att gå. Var beredd på att det kräver mycket jobb. Men det är ju din dröm! Jobbet och slitet är roligt när du får resultat och positivt gensvar.


Är det något du känner dig extra stolt över, något speciellt uppdrag du fått eller någon speciell produkt du värmar extra för?

Ibland när jag stannar upp och tänker efter vad det egentligen är jag gör så kan jag få en liten fjäril i magen, av skräckblandad förtjusning. Faktumet att jag får in mitt levebröd enbart på saker lilla jag skapar från grunden är något som självklart gör mig oerhört stolt. Varje gång någon köper något jag gjort så är det en bekräftelse som är svårslagen, vare sig det är en internet-kund som beställer lite kort eller ett stort företag som kommer med en specialbeställning. När jag för snart ett år sen började sälja in mig hos butiker kom också en sån där stolthetskänsla. En annorlunda bekräftelse… De tror på mig och mina produkter och de betraktar mig som professionell. Jag är en lyckost som fått denna gåva.


Bilder med tillstånd från Lina Gardelid.


Var finner du din inspiration, hur kommer du upp med alla motiv?
De bästa grejerna har jag kommit på precis innan jag ska sova eller när jag kört bil. I bilen (om jag kör längre sträcka klart) får jag tid att bara sitta stilla och reflektera över saker. Får jag bara 10 minuters stillhet så kommer jag in i ett ”mode” där kreativiteten och drömmandet slår på. Efteråt kan man vara helt snurrig av alla idéer… kanske inte helt bra när man kör bil. Ibland kommer inspirationen av saker som att bläddra i en inredningstidning, kolla på film eller se en gammal vedbod eller liknande.

Hur inreder du ditt hem, hur skulle du beskriva din inredningsstil? Den kanske syns lite i din konst eller tvärtom, din konst kanske syns i inredningen/hemmet?
Jag kallar min konst för ”inredningskonst”. Jag målar det jag själv vill ha på väggarna och eftersom jag älskar inredning och trender så blir motiven ofta väldigt inredningsvänliga. Förmodligen receptet på att det säljs så bra. Hemma har jag vitt som bas. Komplement blir ofta grått, svart, grönt och turkost. Rufft, slitet, vindpinat, rostigt och skavt i lagom dos och sen blandar jag gärna upp allt med lite retro. Jag ÄLSKAR gamla militärskåp, fabrikslampor m.m. Har inte hittat så mycket sånt själv än men med lite mer tid och pengar så..


Bild med tillstånd från Lina Gardelid.


Vad kännetecknar Lina Gardelid art, vad vill du förmedla med dina produkter?
Jag har alltid tyckt om att sprida glädje och skratt, och mycket av det jag skapar lockar till det.Jag är seriös i det jag gör… men det får aldrig bli FÖR seriöst. Världen är alldeles för seriös. Knasigt och kul måste finnas däri. Många säger att mina tavlor är vackra och det gör mig glad. Människor blir glada och rofyllda av att se vackra saker och kan jag bidra till det så
har jag lyckats.

Har du några nya projekt på gång som du vill berätta om?
Hmm… det finns alltid en massa projekt i min vardag. De flesta av dem syns sällan utåt. Just nu har jag några saker igång som KAN ta min verksamhet till nya nivåer och som i så fall kommer att märkas framöver, men det är för tidigt att säga än. (känner mig som Hemlige Arne nu) Jag har medvetet pausat tavelmåleriet och utställningar nu ett tag för att kunna komma med nya idéer och med ny kraft för en utställning på konstrundan i Skåne kommande påsk. Som jag sa innan… pauser behövs. I lugnet finner man kraften. Något jag själv upptäckt och börjat försöka lyssna till mer på senare tid.


Tusen tack Lina för att du tog dig tid att svara på dessa frågor. Jag önskar dig varmt fortsatt lycka till med konsten!


Tävla om bakprylar från Bagaren och Kocken HÄR!


For translation, please your language in top of the blog.


30 kommentarer:

Petra sa...

Hejsan vännen!
KUl att få se nya ansikten och framför allt, deras underbara arbeten!
Ha en bra dag!
kramiz
Petra

Madicken sa...

Hejsan! Vad söt du är som vill memorera tidningsnumret... men jag påminner nog lite längre fram...

Vad kul att du gjorde en intervju med syrran! Det blev ju kanonbra och intressant även för mig! ;O)

Kramis!

Skatan sa...

Här är en fan av Lina Gardelid...

God morgon förresten :)

T H E R R E fotoblogg sa...

Vad intressant att läsa :) Kul! :)

Sweet things in life sa...

Åh, så vackra saker hon hade gjort! *kram*

Loppisliv sa...

Härlig läsning. Hon är väldigt duktig Lina Gardelid. Grattis förresten till omnämningen i Drömhem och Trädgård. Fina bilder! Kram Paula

Ljuvligt Hemma sa...

Kul med en intervju... & vilka fina konstverk :) Kram kram.

Ellas Inspiration sa...

Vilken härlig läsning!

Kram Karin

Millas hem sa...

Hej!
Ja hennes alster går inte av för hackor!
Jag träffade Lina Gardelid för något år sedan i hennes atelje, och hon är sådär härlig och trevlig som man kan ana när man ser bilderna på henne!
Har köpt många födelsedagskort och annat av henne...och de som får dem...tycker att korten är så himla charmiga!
Ha en bra dag!
Kram Camilla

Hannis sa...

Intressant!
Jag gillar hennes tavlor med vingarna.
Hon skapar mycket fint!

Kram Hannis

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så mycket fint hon tillverkar!

Snygga bilder också, som alltid!

Kram o ha en fin tisdag!

Susanne

latara sa...

Vad kul det är att titta in här! Din blogg är inte bara en av de snyggaste, det är klart coolt att du bjuder på intervjuer också *gillar*

Jag hoppas att du får en bra ny vecka!

Kram, Karin

C´est la vie sa...

Vad kul att läs mer om en annan Lina :o)
Jag är ett av hennes fan, absolut!

Krma Lina

Gnistrande snö sa...

Hej,

kul att få se Lina Gardelids arbeten, de är verkligen jättefina.

Kram
Katarina

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vad roligt att läsa lite mer om Lina! Hennes tavlor är helt fantastiska!
Kram.

Clarice sa...

Mmmmm.... mysigt!

Kramis,

Jea sa...

Hej på dig!

Kikar in snabbt och svarar, jobbar för fullt (eller borde)

Det stämmer att jag säljer Blompinnar och annat från Skarp kalligrafi men det blir nog inga blompinnar med God Jul på. Hoppas på en leverans till innan jul men vi får se hur det går, jag är sugen på textilerna också, nu har jag mest brädor.

Jättefin intervju och wow vad det händer mycket i din blogg, du är så duktig.

Kram Jea

Karin A sa...

Kul med en intervju! Tavlan passar så fint in i er hall. Själv är jag väldigt förtjust i tavlan/reproduktionen av änglavingarna. I våras såg jag en utställning som Lina hade i en blomsterbutik i Stockholm!

Ha en härlig tisdagskväll! Kram Karin

Linda P sa...

Ahh, den goa Lina springar jag på lite ibland, eftersom vi ju bor i samma stad. Superduktig och ambitiös! Det var verkligen intressant läsning :)

Karin sa...

Hej!
Vad roligt att få läsa mer om henne och hennes saker!

Tack för trevlig intervju!
Kramar
Karin

Fyra årstider sa...

Jag visst nog inte vem hon var, så det var trevligt att få veta lite mer, vad fina alster.
Kram Lotta

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen! vad härlig intervju med lina, guu vad du är bra på att variera dig, sååå intressant!

varmkram lotten

Södralycke sa...

Det var kul att läsa, vilka underbara bilder hon gjort!

Ha en skön vecka! Kram Johanna

Nygammalt sa...

Tack för den fina intervjun! Roligt också att få se ett ansikte på henne.

Kram.

PiaMaria sa...

Vilka snygga kort!?!
Jättestiliga!

Kram Pia

timelesshome annika sa...

Vad fina bilder!
Vad glad jag blev att paketet kom fram. Hoppas du kan hålla dig till imorgon.
Kram Annika

Moderncountry sa...

Heisann vennen!

Interessant å lese hva som gir inspirasjon og glede til å kreere vakre saker for en annerkjent kunstner. Damen har en vakker sjel!

Håper du har en riktig god uke!
Klemmer

Aina

Lotta sa...

God kväll!
Vilken trevlig intervju, hon gör väldigt fina saker!

Kram
Lotta

Ps Visst är mina gullekissar underbara! Vi har bestämt att vi ska behålla den svartgrå. Och vi har redan intressenter på rödingen och den vitgråa. Det känns jättebra.

Brunkullan med Mosipperötter sa...

I lööööv Linda Gardelid! Köpte några kort av henne som ska ramas in! Tänkte ha dem i grupp i hallen i stugan!

Din tavla av henne är också så fin, och nått jag funderat på. Måste bara få sambon att vilja gifta sig först så vi kan ha bara ett efternamn..hihi:)

Susanne

Hem och Lycka sa...

Tack för söta kommentarer om Linas intervju!

madicken - visst ja, ni är ju systrar! :-) kram!

jea - ah, synd.. men tack ändå! kram!