söndag 19 oktober 2008

Du kommer långt med ett leende..



Bilder: Mia

Det finns ju butiker och så finns det butiker. Och med det menar jag att det tyvärr inte är många idag som är serviceinriktade. Tyvärr är det mer vanligt att man knappt får ett hej när man kliver in i en butik än tvärtom. Ska det vara så?

Jag har en dröm, att en dag få öppna en egen inredningsbutik och jag skulle aldrig drömma om att vara snorkig eller inte hälsa kunden välkommen med en hälsning samt ett leende. Nåt som dessvärre en del butiker har tappat nånstans på vägen.


Vad vill jag med detta då? Om jag har varit ute för usel service? Visst, många gånger men inte just nu. Det här inlägget skulle jag vilja tillägna de butiker som har fenomenal service. De kvinnor och män som alltid har ett leende nära till hands, god service, snabb leverans och som kämpar med sin egen verksamhet.

En av dessa butiker är Atmosphere, belägen i centrala Göteborg. Ingrid med sitt stora hjärta gav mig detta underbara kors sist jag och maken åkte förbi henne. Tusen tack vännen!
Några andra butiker jag vill säga har underbar service är Sofia med Me and my home, Terese med Fridas gård, Sanna med sitt Nublu samt Tina och Anna med Syster Lycklig. Heja er tjejer, fortsätt i samma goda anda!

Tävla för sista dagen om bakprylar i tävlingen sponsrad av Bagaren och Kocken HÄR! Vinnarna offentliggörs på onsdag.

For translation, please choose a flag in top of the right column.

44 kommentarer:

hwita villan sa...

Bra inlägg! Jag håller med - de ska lyftas fram. Det är så tråkigt när man går in i en riktigt härlig butik och så sänks hela intrycket p.g.a. ngn snorkig personal... jättetråkigt. Så jag hakar på - hejja ni glada och trevliga !

Ha en bra dag!

Kram M

Gårdsromantik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gårdsromantik sa...

Det där har jag funderat mycket på...det kan ju bara inte vara butiksinnehavaren? Men man måste ju se till att man har personal som "älskar" sitt jobb - nr 1 är ju att tycka om att möta och vara tillmötesgående mot kunderna.
Nu har jag ju en egen butik och står för det mesta själv - det är så spännande med nya kunder så man kanske ibland är "för trevlig" hihi. De skall ju hinna kika på butiken och inte bara surra med mig:-)

Kram Maud

Nublus blogg sa...

Det där är en klassiker tycker jag med den snorkiga butiksinnehavaren. Tyvärr! Måtte jag aldrig bli sådan...

Men å andra sidan öppnar jag ju min butik för att jag vill få bättre kontakt med mina kunder. :)

Ha en jätteskön vecka!

*kram*

♥ Hedvig och Jag ♥ sa...

Hej!
Hoppas att det är bra med dig. Jag tycker att Elsas hem borde ligga på listan också hihi. Det skulle vara intressant att läsa om vilka webbutiker man INTE ska handla hos.. men det är ju rätt taskigt att ställa dem i rampljuset. Det finns iaf 2 som jag aldrig kommer att handla av mer.

allt o inget med jeanette sa...

Håller absolut med!
En till Butik med härliga tjejer är Myrra i Uppsala.
Alltid ett glatt leende, ett fantastiskt sortiment med såklart!!
/Jeanette

Stämningsfullt sa...

Hej!
Håller med! Jag blir dessutom mycket mer sugen på att handla om jag får ettt bra bemötande :)
Vackra bilder!
Ha en bra dag! Kram!

Nettan sa...

Håller fullständigt med dig! Det har blivit sällsynt nu för tiden med bra service! Har oxå besökt Ingrid på Atmosphere, supergullig!!
Kram Nettan

C´est la vie sa...

Javisst är det så! Om man inte får ett glatt bemötande i en butik, så tappar man ju liksom suget lite... tycker jag. Kan ju säga att det finns ett gäng sådana butiker här i Stockholm. :( Morr! Man har lust att säga nåt, men kommer sig inte för. Men det skulle va himla härligt att kläcka ur sig nåt bra o fyndigt till dessa surpuppor eller hur?

Hoppas ni snart handlar hos mig och blir mer än glada! *ler*
Jag lovar att göra ALLT för mina kunder, hihi.
Ett annat fenomnen är knepiga leverantörer. Som lovar o lovar men aldrig håller det. Jag är en ganska snäll person och borde kanske lära mig ställa krav, även om de är en leverantör till min utik. Men än så länge är jag mest snäll och krånglar inte allt för mycket. Fast jag tjatar allt en del, bl a på tinekhome om leveranser och så en och annan som inte håller tiden de lovat. Bloominville är mest galda av dem alla och är bra på att serva och göra allt för att se till att just jag ska få hem det jag behöver, särskilt när en kund frågat efter något och jag vill ta hem det bums. Tummen upp för dem! :)

Ha en bra dag! Kom snart förbi min nätbutik :)
Kram Lina

livetpåfyran sa...

Ja visst är det jobbigt när man kommer in i en butik och nästan får be om ursäkt för att man kom...

Ha det, kram Pia

Pia sa...

Har også handlet hos Syster Lycklig og Elsas Hem, og der er superservice hver gang:-) Synes også Isabella Smith er en dejlig butik at handle i:-)

Kraaam

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaa, det är sant. Det är så otroligt trist när det ska snorka sig i affärerna. Hur sugen blir man då, liksom?
Kam Lallis

Ingela la la sa...

Snorkiga damer och herrar tycker vi inte om!
Du kommer säkert öppna din butik, din tid kommer Mia... Jag är helt säker.
Missade filmen igår kväll oxå, typiskt! Eller jag somnade ;)

Kram

Willewira sa...

Du har så rätt!! Det kostar inget med ett leende!!
Dessvärre kostar det butikerna utan servicekänsla mycket pengar att låta bli att le. Vem vill handla där???

Tur då att det finns de som vet att le. Annars skulle man ju aldrig shoppa och det vore ju hemskt... ;)

Har läst och gottat mig i flera inlägg, som jag missat... hm!... och blivit så choklad sugen. Förstår inte varför...

Ha en underbar dag!
Kram Willewira

Lottaspace sa...

Visst är servicen viktig! Inte har man ju lust att komma igen, om försäljaren är sur..

Ha en bra vecka!

Kram,Lotta

atmosphere sa...

Tack Mia för berömmet du öser över oss. Tack och lov finns det många butiker där det finns service-minded personal i vårt avlånga land. Ingen nämnd ingen glömd!
Motsatsen är förfärligt, rakt av!
Tycker att man ska behandla andra som man själv önskar bli behandlad.
Ger man av sig själv, får man sååå mycket tillbaka!
Mina kunder är helt enkelt fantastiska!
Tror att du en vacker dag står där med en charmig butik, och en superservice. Din tid kommer, som någon annan också kommenterade.
Största kramen från Ingrid
PS. så fina bilder från ert bröllop i ett tidigare inlägg! Tiden flyger iväg. Ännu ingen kamera till Martin, men det kommer väl...DS

Anna sa...

Oh vad jag tänkt samma tanke, jag har också en dröm om en egen butik och ohhhhh vad jag skulle vara glad och trevlig och småprata med alla :-) VIlken härlig blog du har, kram Anna

Hanna sa...

Jättebra inlägg! jag håller med dig om att vissa har inte hyfs när man går in i en butik. Jag var och praktiskerade en gång i en blomsterbutik, den ena kvinnan som ägde butiken var alltid så tjurig och snorkig, mendans den andra var gla doch trevlig... det känns så fel att ha en butik då om man inte kan visa lite glädje. men jag slutade där ganska fort, jag kände att man inte var välkommen av just henne som hade sitt humör. Även var hon så mot kunderna! det irriterade mig väldigt mycket. Jag säger bra: stå på er ni som är glada och trevliga när man kommer in i en butik! =).

Ha det så gott!
Kram Hanna

Vem är jag? sa...

Jag håller med dig fullständigt. Jättebra att du tar upp det här. Jag tycker det är viktigt att man blir trevligt mottagen när man kommer in i en butik. Att mötas med en leende betyder mycket.

Jag vill även bli vänligt bemött när jag vill kommunicera med dem som jobbar i butiken. Att dom ska ta sig tid skriva till mig. Ofta möts man av sura miner och dåligt attityd. Då vill jag inte komma tillbaka till butiken.

Nätbutiker ska svara på mail snabbt eller vara lyhörd när man ringer. Tyvärr så har jag råkat för en dålig betmötande från en nätbutik. Svarar inte ens på mina mail och så. Kommer inte handla där mer. Trist!

Kram Jenny

T H E R R E fotoblogg sa...

Therese på Fridas gård är TOPPEN! Frågar man efter något hon inte har hemma kommer hon ALLTID ihåg det och mailar en direkt när hon fått hem det, älskar hennes service!

Sjöboden sa...

Visst är det så! Borde vara förbjudet med otrevlig personal :-D

kram Caroline

charlotte sa...

Att le mot någon och småprata lite ger så mycket tillbaka. I butik eller levande livet. Synd om dessa som inte upptäckt det.

Vitbalansen - Helena sa...

Jag håller med dig helt och hållet! Icke-trevlig personal gör att butiken inte får besök av mig mer än den första gången... På Mary´s House i Kungsbacka var bemötandet jättetrevligt också, så även där kan jag rekommendera ett besök.

Ja, hoppas att Gekås har fyllt på med SNYGGA inredningsprylar tills ni ska dit på onsdag. I går var det bara för tråkigt, jag blev helt klart besviken.

Du undrade om Justus? Han är av den sydafrikanska rasen rhodesian ridgeback. Om du vill veta mer om honom kan du gå in här: http://www.dovier.se

Ha det så kul på onsdag! :-)

Kram från Helena

Fröken Fräken sa...

Ja, har en sådan härlig butik här i stan också! Vilken service! tack för shoppingtipsen i Göteborg, jag får se vad jag hinner in i.. tydligen är inte den främsta anledningen till resan att jag ska få gå och shoppa..! Har du hört något så konstigt?!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det är jätteviktigt att man är trevlig... Det första intrycket osv...
Som tur är så finns det många butiker som har väldigt trevlig personal!
Kram
Marie

Lilla huset på prärien sa...

Jaaa! Det är verkligen HÄRLIGT med dessa butiker som ger bra service. Det är så ovanligt numera att när det händer känner jag att jag verkligen vill GYNNA dessa och köper för mycket mer än vad jag har tänkt mig ;) Bra för dem! :)

Det är vissa människor som passar för serviceyrken INTE alla! Och det som många ser som ett enkelt arbete är faktiskt ett mycket svårt sådant. Det är svårt att alltid ha ett leende på läpparna för jämnan. All heder åt butiker med bra service!!

Bra inlägg Mia.

Kram Jenny

Smått och gott hos Lina sa...

Ja du har så rätt min vän. Visst är det superviktigt med bra och vänlig service.
Av de butiker du räknar upp har jag bara erfarenhet av Nublu, och hon är ju en riktig goding.
Och jag är säker på att om du någon gång öppnar en butik så kommer du att alltid tänka på kunden med ett leende på läpparna.

Kram Lina

Nina sa...

Håller verkligen med om det där med att servicegraden varierar kraftigt från ställe till ställe. Tänk så mycket gladare, och så mycket mer man får lust att köpa!, om någon ler och säger "hej!" när man kommer in genom dörren :D

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Dette var et supert innlegg, selvfølgelig er det mere morro å handle i en butikk der betjeningen er imøtekommende og hygelige...

Ha en koselig kveld og uke...

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Hej
Nu har jag två dagars kurs, men blogga lite hinner jag ändå. Jag tror att jag avvakar med 3 spalter på andra bloggen, den kommer ändå att ligga lågt efter julen, men tack gulliga du för hjälpen.

Hur gå det till när tailseweep vill annonsera på bloggen? Det vore roligt och få lite reklam nu när bloggen går så bra, var ser jag att de hör av sig..Koderna finns i alla fall upplagt
Kram Lotta

lottens vita och gröna sa...

oh håller med dig, i stockholm tror jag det är ännu värre, när jag arbetade som bc på en stooor klädkedja på 90 talet så ha de vi ofta det ämnet uppe, kan inte fatta varför man arbetar i affär om man inte gillar kunder, man kan inte bara gilla kläder eller vad det nu man arbetar med, det är ju 1000 ggr mer givande att att göra folk glada än tvärtom, bra att lyfta fram de trevliga, det kanske sporrar surpupporna också!!!varmkram lotten
pst ljuvlig bild, ljuvligt kors!

Marie sa...

Ett jättebra inlägg och jag kan bara hålla med i allt! Finns ju inget hemskare än att komma in i en butik där personalen inte ens säger hej. Hos Ingrid känner man sig alltid jättevälkommen, det är underbart att besöka hennes butik.

Kram Marie

beas barnslikheter sa...

Klokt inlägg! Jag håller helt med. Glädje kommer man längst med, oavsett om man jobbar som tågkonduktör, säljare, lärare eller banktjänstekvinna eller whatever.

Living by Milla sa...

Ja, fy vad trist med otrevlig personal, man tappar köplusten direkt. När jag öppnar min butik( slutet av november) ska et firas med champagne och snittar och jag kommer le av lycka hela tiden.;)

Vilket ljuvlig kors du fick av Ingrid, tänk om alla vore lika goa som hon!;)

kram Camilla

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Absolut så är det! Ett leende och ett hej vinner man så mycket på:)

Susanne

Karna sa...

Mange butikker som skulle hatt seg et smilekurs ja, men heldigvis finnes det unntak, og det er jo de butikkene vi besøker igjen og igjen...

Anja sa...

Härligt att höra att det FINNS butiker som är trevliga att gå in i! Alldeles för många har urusel servicenivå. Eftersom jag själv är gammalt "butiksbiträde" så har jag väldigt svårt att förstå dessa "otrevliga" människor som jobbar i olika butiker.
TACK så hemskt mycket för receptet! Det var ju med choklad också! Skall absolut gå lös på detta så snart som möjligt.

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Det är så trist med med sådana butiker när man inte ens får ett hej. Må vi min butik aldrig bli så :)
Jättevackert kors du köpt!

Ha en bra dag!
Kram Therese

Fredrik sa...

otroligt fint!

Villa Hemmet sa...

Finns ingen bättre reklam än trevlig personal o service!!

Bra inlägg!

kramkram

vuxenpoäng sa...

första intrycket är ju det som består.. kan inte annat än att hålla med dig!

Home No.1 sa...

Hej ja det kan vara en väldans skillnad, också såg jag prov på det i somras när jag var i Chicago , där var de supertrevliga i alla butiker och vi kommer inte ens i närheten av det här i Svearike...Ha det gott.Mvh. Annica.

Black Doggy sa...

Hej!

Din länk till Atmosphere har nog blivit lite fel.

Men jag håller med i ditt inläggg, inget är tråkigare än snorkiga människor som gör att man tappar lusten att både handla och vara glad själv. Fram för glad personal, inte så att de behöver gå omkring och le hela tiden men man kan ju vara trevlig ändå!

Hem och Lycka sa...

Tack snälla ni!

hedvig och jag - absolut Elsas hem också!

c'est la vie - kommer absolut att handla av dig innan jul! kram

pia - ja, isabella smith är också en kanonbutik, så trevlig personal när vi var där i sommar. kram

ingela - tack snälla.. kram

atmosphere - tack snälla ingrid! kram

vitbalansen - visst ja, måste dit nån gång, har hört gott om denna butik. kram

fyra årstider - svarade hos dig.. kram

black doggy - tack för att du uppmärksammade det, har ändrat länken.