söndag 5 oktober 2008

Cupcakes




Bilder: Mia Sedan bilderna togs har jag dessutom svartblommiga som jag fått
av min söta faster.


Jösses, har ni sovit nåt? Syftar på stormen som belägrat oss i natt.. Milda makter vilket väder! De första gångerna det smällde till i trädgården sprang maken upp och försökte kika ut för att se vad det var som dundrade i backen. Egentligen ingen mening med det, inte så mycket att göra. Grillen var det dock inget problem med eftersom den har vi sedan tidigare bokstavligt talat förankrat med farfars gamla rostiga ankare. Men sen var det bara att försöka burra ner huvet i kudden och ignorera blåsten. Ignorera, jovisst, hur lätt är det när man bor i ett blåshål (grannens ordval angående vår bostadsort Torslanda som ligger nära havet både på gott och ont) vars benämning fått sig en extra skjuts tack vare stormen med stort S.

Nåväl, jag fick en fråga från Linda för läääänge sen (f'låt att det tagit så lång tid att svara) angående recept på goda cupcakes i samband med cupcakesformar-tävlingen i samarbete med Klara färdiga gå. Jag bakar faktiskt alltid Leilas cupcakes och det finns en uppsjö av härliga recept på just cupcakes men har valt ut mina favoriter. Igår fick faktiskt ett kompispar med deras söta lilla E smaka halloncupcakes med hallonfrosting.

Grundrecept cupcakes tillsätt då valfri frosting, se mina två favoriter nedan
Choklad

Jul (underbar)


Och mina frostingfavoriter:
Hallonfrosting (till grundreceptet på cupcakes)

3 dl florsocker + 150 g phiadelphiaost + 1 1/2 dl färska eller frysta hallon + ngra hallon till garnering. Rör florsocker och phiadelphiaost krämigt. Vänd försiktigt ned hallonen och bred frostingen på cupcakesen. Garnera med färska hallon.

Vit chokladfrosting (till grundreceptet):
200 g vit kvalitetschoklad + 200 g phiadelphiaost: Hacka choklad och smält i vattenbad (i en skål över kokande vatten). Låt svalna något. Rör ihop choklad och phiadelphiaost. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.




Bilder: Mia


Så finns det en uppsjö av finfina garneringsalternativ. Mitt sortiment består i skrivandets stund av strössel, stjärnor, julgranar, hjärtan, bokstäver, miniconfetti, silverkulor och guldkulor. Skoj att kunna göra fikat till en liten fest!

Tävla om en barntröja från Blingo HÄR.

For translation, please choose flag in top of the column.

26 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Oj, jag märker att du är betydligt ner anbitiös än vad jag är när det gäller både formar och garnering. Wow! Jag brukar mest köra på de vanliga äppel- eller blåbärsmuffins, fast jag har lite av ett eget recept på båda!

Vi hade blåsten förra helgen, men bor man i Luleå är man också väldigt van vid att det alltid blåser så man tänkte inte så mycket på det. Tack och lov försvann snön som föll igår direkt! Pfhui!

Pia sa...

Hvilken inspirationskilde du er! - nu fik jeg lyst til at gøre endnu mere ud af både mine cupcakes, pynten og frostingen - det tror jeg lilla I kommer til at synes om:-) Her stormade det også i går, men det kom vældig sent på natten, heldigvis:-)

Kraaaam

rosenskära sa...

Mia, Mia - vilka underbara bilder. Jag älskar också att göra cupcakes, just för att det är så himla kul att förvandla dem till små mästerverk med hjälp av frosting och dekorationer.

Var har du hittat stjärnorna, de var jättefina?!

Kram Lena

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Vad dina muffins kommer se läckra ut i de där söta formarna.
Tack för recepten...jag kanske ska fövåna mig själv och baka någon dag ;P

Kram Therese

Ljuvligt Hemma sa...

Vilka fin fina bilder... ser att vi har ett antal likadana muffinsformar :) Kram kram.

Lilla huset på prärien sa...

Fina bilder Mia! Härliga färger och bra inspiration :) Känner genast att jag borde baka lite cupcakes!

Har dessutom en vän som säljer all sköns tårtdekorationer, spritsar och annat som jag kan inspireras ytterligare av!

Ha en skön söndag.

Kram Jenny

hwita villan sa...

Hej Mia! Ja vilken riktig höststorm! Idag är jag glad att vi tagit ner de enorma björkarna som stod nära nära vårt hus...

Cilke härliga bilder! Ja cupcakes är smarrigt värre! Kul med några alternativa frostingsrecept. Jag har annars 2 st jag brukar varva mellan. Alltså dina bilder fårmig supersugen på attköpa en massa olika dekorationer och gå helt lös på cupcakes, men jag tror jag ska försöke lugna mig lite. Blev en och annan kanelbulle för mycket igår ;).

Ha en skön innemysdag!

Kram M

Karin A sa...

Mums så gott och vackert! Jag har aldrig gjort cupcakes men bli onekligen sugen på att testa när jag ser bilderna på de fina formarna och dekorationerna. För att inte tala om hur goda recepten låter!

Ja, usch vilket busväder natten bjöd på. Vaknade till flera gånger men nu är det i alla fall lite sol ute. Ha en skön söndag! Kram Karin

Malla sa...

Oj, vilka fina cupcakesformar! Var har du hittat dessa tro?

Stormen ja, den var riktigt blåsig=)
Vi bor vid Eriksberg, vid vattnet så här ville vattnet gärna upp på land, såg inte klokt ut!
Men vi överlevde=)

Ha en skön söndag!

Livets njutning sa...

Åh, vad goda dom ser ut. Jag bakar också cupcakes här hemma ofta. Dock ägg och mjölkfria. Men ibland bakar jag från Leilas recept till mig och sambon. :) Gooda!

Söta strössel du har. Var hittar du dem? Behöver köpa hem mer strössel. :)

Kram Jenny

♥ Fyra årstider sa...

Har aldrig gjort cupcakes, men dina bilder lockar...
Kram Lotta

PiaMaria sa...

Nämen vad snygga formarna är ....och dina bilder!! Dom är ju helt fantastiska!

kram Pia

Petra sa...

Helt makalöst snygga!

Perfekt för mig som är en cupcakejunkie!

Anonym sa...

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=1458

Stämningsfullt sa...

Hej!
Men så härliga bilder du visar idag! Kul att ha så många fina formar :)
Kram!

Lycklig fru sa...

Vilka otroligt söta muffinsformar.
Jag gillar också Leila och hennes recept.
Kram Sofia

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så sugen jag blev att baka nu! Blir nog lite muffins till Jontes kalas nästa helg:)
Var köper du ditt fina strössel? Affären eller på någon av alla kak/tårtbutiker här på nätet?

Susanne

Ullis/Leva på landet sa...

Gillar dina formar. Det var mycket bra tips på både det ena och andra när det gäller cupcakes. Här hade vi storm i natt, men idag har vi haft strålande solsken.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Zizzi sa...

Vilka HÄRLIGA formar! Jag älskar muffinsformar i olika utföranden och dekorationer!
KRam cissi

Hem och Lycka sa...

tack snälla ni!

rosenskära, livets njutning o brunkullan - strösslet och silverkulorna kommer från ica medan de andra varianterna köper jag billigt på överskottsbolaget! men de finns också i mataffären.

malla - de blå kommer från ilva, de vita med rosa rosor från rusta, de vanligt vita från överskottsbolaget och de gula+rosavitprickiga+silvriga från klarafärdiga.

C´est la vie sa...

Underbara formar! Ochjag som älskar Leila har inte ens provat göra cupcakes. Än. Måste ju göras!Däremot gör jag jämt hennes vaniljcreme med äkta vaniljstång. HUR enklet att göra som helst. *leR*

kram lina

Hem och Lycka sa...

C'est la vie - ja, de rekommenderas varmt! kram

johanna/krusiduller sa...

Jag har aldrig gjort cupcakes, men nu bev jag bra sugen.Jättesöta formar, gillar sånt där smått och sött! :)

Wilda Stenlyckan sa...

Hej!!

Vilka underbara bilder på formarna och på strösslet. Man blir verkligen sugen på att baka!! :-)

Kram Sara

Miss Agda sa...

Härigt! Vilken inspiration man får här på bloggen!! Och åh jag älskar cupcakes!

Hem och Lycka sa...

tack snälla!