fredag 8 augusti 2008

Uno versus Leksand



Före.

Jag var riktigt snabb på Blocket en dag när jag såg att det fanns Leksandsstolar till salu. Säljaren hade inte koll på vad han hade för stolar och därför inte märkt dem med namnet vilket nog gjorde att jag hade tur. Har letat efter de omåttligt populära stolarna ett tag då vi tänkt byta ut de befintliga mot några som dels passade mitt gamla slagbord från farfars farmor och farfar och dels för att Unostolarnas ben går ut såpass att vi slog i våra stackars tår dag ut och dag in. Inte bara våra egna förresten utan även våra gästers stackars fossingar har fått lida. De passar alltså i ett större kök där man kan runda bord plus stolar lite längre bort och slipper stryka längs med.

Vi var egentligen annars nöjda med stolarna, tyckte det blev en fin brytning mot det gamla bordet plus att ekstolarna tog upp eken i golvet och köksinredningen. Men - leksandsstolar - åå vad jag tycker dessa är snygga.. Min tanke var först att måla dem vita men då vi har ett blågrått kök så tyckte jag att dess gråvita färg faktiskt passar in i köket. Så tills vidare får de vara grå!

MISSA INTE tävlingen i inlägget under detta!

For translation, please choose flag in the top of the right column.


Stolen före förvandling.





Efter.
Samtliga bilder: Mia

47 kommentarer:

Zizzi sa...

Vad fina stolarna blev! Måste vara sköna att sitta på också, för de ser väldigt mjuka ut.
Kram cissi

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilken fullträff!!! Åh så fint det blev! Mycket mjukare intryck och passar så fint med det vackra bordet! Gillar hur du klädde om dem också :)
Vilken fin krans du har över bordet! Vart kommer den ifrån?
Kram!

Ulli sa...

Vad fina stolarna blev! Det blev jättesnyggt! Passar perfekt till bordet.

Ha en riktigt trevlig helg!
Kram Ulli

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Super fina stolar!!! //Linda

Karna sa...

Så gøy! Er alltid ekstra stas å finne noe til kupp priser...

Anna sa...

Jättefina stolar o jag gillar "dynan". Har själv klätt pallen i hallen med sånt tyg!

Kram

Ulrika sa...

Åh va fina stolar
*vill ha*

Kram, Ulrika

Södralycke sa...

Vilka fina stolar du fyndat! Så läckra de blev i sina nya kläder!

Trevlig helg! Johanna

MY WHITE COTTAGE sa...

Stolarna blev verkligen jättefina!!! Vilket fynd! Å, vilket lyft det blev när du klädde om dom!

Ha en skön helg!
Kramar Jenny

♥ Fyra årstider sa...

Jag gillar dina stolar, heslt de vita med grå luriviga tyget. Får så mycket inspiration.
kram Lotta

Angel.Pearls sa...

Jättesnyggt! Underbar kombination med lammskinn på sitsarna! Vi ska också ha nya "matsalsstolar" så småningom - detta var ett riktigt bra tips! Kram Eva

Hem och Harmoni Marie sa...

Stolarna passade in väldigt bra mot bordet.
Snyggt och mysigt kök har ni också!

Ha det gott, kram Marie

Lyckofröken sa...

Vilken tur du hade som kom över så fina stolar på blocket! Jag leeeeeeeeetar....
Jättefint med Leksingar till slagbordet!
Kram A

Living White sa...

Syns det der ble knalltøft. Fikk nesten lyst å gjøre det samme selv, likte stoffet. Har sett noe ala det samme på åhlens.

a home far away sa...

Leksandsstolarna är så fina, de ser ju nästan vita ut:-. Jag tycker at pricken över i:et är fårskinnet som dyna!

Ha en fin dag
Kram Gunilla

Hemma på Landet sa...

Superfint du gumman.:-)
Jag vill också ha sådana stolar. Puss

LantlivsAnette sa...

Åhh du..vilka underbart fina stolar..passar ju så bra hos dig till ditt vackra bord..
Verkligen fint blev det..
Visst var det din blogg som var i Lantliv ? Jag tror bestämt att det var det..jag har tidningen hemma så jag kan inte kolla det nu..
GRATTIS ! det är du värd, du har en sååå fin blogg och vackert hem !
Kram Anette

Smått och gott hos Lina sa...

Så fint! Dessa passar bättre in i helheten än de förra. Förstår att du är glad :-)

Kram Lina

Sextiotalsvillan sa...

Sååå fint det blev och vad roligt när man gör ett riktigt bra fynd sådär!!
Och nu blir jag ju nyfiken på vad du beställt från Skarp?? :)

Trevlig helg!
Mia

Romantiska Hem sa...

Hejsan! Stolarna blev jätte fina! Ville bara önska en trevlig helg! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Vit stjärna sa...

Kul å fynda! Blev galet fint, passar bordet och köket perfekt!

Kram Anna

Betty sa...

Oj vilken skillnad ! det blev superfint så det är väl bara till o gratulera.
Kramar från Betty !

PiaMaria sa...

Snygga stolar! Och din ljuskrona liknar min....jättefin (för vi har så bra smak... ;o))

Kram Pia

Maria / Frøken Fryd sa...

Oii, der var i sandelig heldige ja :-)
De nye stole er bare rigtig flotte, og passer virkelig godt ind med bordet og hele køkkenet.

Tillykke med dem, og så må jeg også sige at jeg elsker stoffet du har betrukket dem med.

Klem Maria

tara sa...

ja de ble skikkelig lekre:)

Nygammalt sa...

Himmel vilken tur du hade, eller ska jag säga skicklighet! De är verkligen jättefina.

Ha det så bra nu!
Kram.

Mari sa...

Men Mia! Så fina dom blev med päls på, så snyggt dom passar in hos er - dom andra stolarna e tuffa - men dessa Leksandstolar passar ju in med din stil mer!
Jag har en lite större karmstol som är det enda jag har efter min mamma och för några år sen klädde jag dynan i samma tyg som du har - jag behöver byta ut det kan jag meddela - kanten blir "naken" efter nå tag!*fniss*

Love your taste gumman!;)

puss o kram!

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Tack snälla för kommentaren. Stolarna blev verkligen jättefina :)

Ha en trevlig helg
Kram / Therese

Vita ljuva tankar sa...

Det kan ju inte finnas en mer passande stol till ditt kök! Ser supersnyggt ut...och väldigt sittvänligt:-)

Kram

Ascaca sa...

Ja, stolarna blev verkligen jättefina!
Själv har jag liknande hemma, men jag trivs inte alls med dem. Dock är de inte lika snyggt vita längre... Någon som vill byta? ;-)
Jättefin blogg har du med!

Ellas Inspiration sa...

Men så snyggt det blev!!

Va kul med fynd, för det förmodar jag att det var.

Kram Karin

evelina sa...

Oj så fina de blev! :-) Älskar mina Leksandstolar...(även när jag insåg att de var fejk med åtta spjälor) men skulle vilja ha fler än två! Jisses vad jobbiga de var att måla dock!

Lotta sa...

God morgon!
Suck, vad fint! Jag såg i vita tråden att du fått tag på härliga fina stolar.

De är så fina till det gamla slagbordet, och underbart med fårskinnsdynorna!

Ha en härlig söndag!
Kram
Lotta

E-Mansion sa...

Hej Mia,

Vad snyggt det blev!! Vilket coolt och annorlunda "tyg"!

Kram jessica

Cissi sa...

Hej!
En jätte fin sida du har med mycket matnyttigt!
Fin fina stolar som blev så fina med nya sittdynor på!
Jag har länkat hit så jag följer din blogg!

Må gott!

//Cissi

Marie sa...

Stolarna är jättefina, vilket toppenköp! Blev supersnyggt när du klädde om dem!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Brunkullan med Mosipperötter sa...

MYCKET snygga! Jag vill gärna också fynda leksandsstolar på det viset:)

Fårskinnet på blev väldigt snyggt!

Susanne

Hem och Lycka sa...

Tack snälla ni! KRAM

zizzi - jättemjuka att sitta på! kram

stämningsfullt - tack! kransen är köpt på www.my-cottage.com fast i butik. kram

lantlivsanette - hmm, tänker du på Allt i hemmet kanske? för där tipsade de/jag om min blogg. tack snälla, hursomhelst, kram!

sextiotalsvillan - jag har/kommer att få två blompinnar från Ylva.

mari - tack! ja, jag räknar ju inte med att det håller i så många år men eftersom jag hade tyget (har klätt om pallen i hallen med en bit av det) så tyckte jag det kunde passa. bara att klä om igen med nåt annat när det börjar ge sig. puss å kram

Jo sa...

Åh, sicket kap du har gjort, oavsett pris! De blev jättesnygga och passar ju hur bra som helst till det gamla slagbordet! Jag tycker att det mycket snyggare med de nya stolarna!

Sandra sa...

Oj vad fina stolarna blev. De ser riktigt mjuka och sköna ut. Kram

Hem och Lycka sa...

tack jo och sandra!

Mia sa...

Så otroligt fint det blev! Vad härligt med fårskinn som sittdyna!
Trevlig blogg du har!
Ha det fint!

Hem och Lycka sa...

mia - tack tack!

Fridas gård sa...

Så fina stolar du fyndat, blev super med nytt "skinn" på!! Och vilket flyt du haft i tävlingarna - Grattis!
kram Therese

Hem och Lycka sa...

fridas gård - tusen tack! kram

Jennie sa...

Kan inte annat än att bli lite avundsjuk på dina fina stolar, särskilt när du som jag skulle vilja ha nångång har satt fårskinn
öpå dynorna! Det är så fiint...
Får hålla tillgodo med billiga stolar från Ikea innan jag kan byta ut dom mot fina Leksandstolar eller dom fina från Elviras värld.... Eller så kanske man har tur som du och hittar nåt på Blocket.

Ha en bra dag, Jennie

Hem och Lycka sa...

jennie - tack! hoppas du finner dina Leksandsstolar en dag, det är bara att hålla utkik och hoppas på turen! ;-)