tisdag 5 augusti 2008

Besök hos Glassalongen




Foto: Martin Wallgren (maken)
Klicka på bilderna för att se dem i större storlek.

Jag brukar ju ha intervjuer med jämna mellanrum. Denna gång blir det inte en intervju men väl ett besök i den nystartade Glassalongen i Strömstad, som är den stad jag växte upp i och där jag fortfarande har en del av min familj och släkt.

I den gamla
Surbrunnssalongen, där societeten för många år sedan fick vatten från Lejonkällan, befinner sig nu ett glasblåseri. Detta till min stora förtjusning då jag alltid velat se hur man blåser glas och vid ett besök i Kosta för några år sedan så hade vi sån otur att det var stängt just då.

Danska Frederik och Camilla har precis öppnat och jag råder er till att besöka dem om ni är i norra Bohusläns trakter. Mycket fina glaskollektioner i olika färger och för olika syften. Ugnen där glaset värms i har temperaturen 1080 grader, en temperatur som är såpass varm att det är svårt att förstå..


Titta in imorgon igen så får ni se vad vi köpte!


Besök Glassalongen, öppet (med reservation för att minnas fel) vardagar 9-19 och lördagar 9-15. För vägbeskrivning,
klicka här (Surbrunnsgatan, backen ned mot småbåtshamnen).

Tack till Frederik och Camilla för att vi fick ta kort och se er fina salong! Vi önskar er ett (bokstavligt) varmt lycka till med verksamheten!

For translation, please choose language by flag in top of the right column.




Bilder: Martin Wallgren (maken)
Klicka på bilderna för att se dem i större storlek.




19 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Wow, vilket par som väljer ett sådant så pass unikt yrke! Va kul att ni fick fota där, fina bilder med och vilka vackra alster de gjort, de där rosa glasen var ju så läckra! Mari.

Graadskan sa...

Gillar också de rosa glasen!! Superfina!

Så du är uppvuxen i Strömstad. En av mina barndomskamrater flyttade dit i femte klass, så jag har varit där och hälsat på ganska många gånger - mysig stad! Fast det är väldigt länge sedan jag var där senast.

Hoppas du får en fortsatt skön vecka!

Lottaspace sa...

Härliga bilder! Glasblåsning är häftigt! Någonting som jag gärna skulle testa på!

Kram,Lotta

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack för tipset! Det blir säkert ett besök där så småningom...
Ha det gott i regnet (verkar dock ha lugnat sig lite idag)

Kram Marie

Ellas Inspiration sa...

Gud va roligt det ser ut och va kul att få prova!!

Kram Karin

♥ Fyra årstider sa...

Du är så duktig på att fota, bilderna får mig att längta till glasriket.
Kram Lotta

Vitbalansen - Helena sa...

Vilka fina glasprodukter, och vad duktig din man är på att fotografera - jättebra bilder som han har tagit!

Hoppas att du får en bra vecka, även om det nu är fulväder!

Kram från Helena

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilket roligt "studiebesök" ni gjorde :)
Fantastiska bilder och så vackert glas!! Vill se meeer!
Ha en bra dag.
Kram!

Petra sa...

Roligt att få lite inblick i andras yrkesroller, har själv varit på studiebesök på ett glasblåseri för många år sedan - kul att se!
Sköt om dig!
Kramiz
Petra

Madeleine sa...

Hej! Fin blogg du har! Vilka gulliga och bulliga rosa glas. De skulle gärna få flytta hem till mig.

Hem och Lycka sa...

guldkant - ja, visst är det häftigt! tack!

graadskan - ja, std är en mysig stad, hoppas du åker dit igen och besöker glassalongen ;-) fortsatt trevlig vecka!

lottaspace - tack! kram

hem och harmoni - ha det gott du också, här är det också lugnare. kram

ellas - visst gör det! vi provade inte men såg när Frederik blåste. kram

fyra årstider - hihi, tack men dagens bilder är inte mina utan makens! kram

vitbalansen - jag tackar å vägnar för maken ;-) tack detsamma, kram

stämningsfullt - jag tackar å makens och glassalongens vägnar ;-) ha en skön kväll, kram

petra - ja, det var kul att få se. ha det gott, kram

madeleine - tack! ja, de rosa är hemskt fina..

tara sa...

wow...de rosa er sååååå nydelige...

Lilla Blanka sa...

Hej Mia!

Men åh vad spännande "studiebesök"..och tack för tipset..dit vill jag också åka!

Härliga bilder och spännande läsning!

Kraaaam
Mia

tara sa...

hei igjen...
håper det er greit at jeg linker deg på favoritt-lista mi?

Cattis sa...

läckra glas. som att få kika in lite i butiken mitt i natten

Tack för titten :-)

Malla sa...

Å, vad häftigt med glasblåsning!
Skulle verkligen vilja testa. Har varit med och sett men aldrig testat själv!

Hem och Lycka sa...

tara - visst är de.. visst går det bra att länka mig, bara roligt!

lilla blanka - tack! kraaam

cattis - kul med en nattvisning ;-)

malla - nej, testat själv har jag inte heller gjort men fick iaf titta på vilket inte heller var dumt!

Kerstin sa...

Wow, vilka underbara glas, vilket konstverk!
Tack för din rara kommentar på min sida, hoppas vi ses snart igen!

Kram Kerstin

Hem och Lycka sa...

kerstin - tack själv! kram