onsdag 27 augusti 2008

ad.white




Bilder med tillstånd från Alcro.

Nu lanserar Alcro ad.white - en kollektion i vitt. Vitt är ju inte bara vitt utan finns i otroligt många nyanser. ad.white består av elva vita nyanser som alla är framtagna i samarbete med designer Eva Lilja Löwenhielm. Hennes personliga favorit är Snö. "Vit färg är självklar och nödvändig i heminredningen på våra nordliga breddgrader. Men allt behöver inte vara vitt och det kan vara effektfullt att använda olika vita kulörer tillsammans" säger Lilja Löwenhielm.

Vilken nyans ska man då välja? Det beror mycket naturligtvis på egen smak men tänk också på hur mycket ljus rummet har, om det ligger i söder, väst, öst eller norr har en avsevärt stor betydelse. Samtidigt får man tänka till vilken effekt man vill ha - svalt vitt eller en varmare ton. Tänk också på dina möbler, om du redan har vita möbler eller mörkare färger.

Visst är namnen på nyanserna fina?
Snö, Äggskal, Krita, Lovika, Tofu, Vitlök, Grädde, Magnolia, Älva, Fjäder och Vit. Jag får nog ta mig en närmare titt på dessa, ska jag välja från bara namnet låter ju Magnolia oerhört vacker.. Håll också med om att inspirationsbilderna också är otroligt fina!

Glöm inte tävlingen!

For translation, please choose flag in top of the right column.

24 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Verkligen härliga bilder! Man får en liten aning om hur de vita färgerna ser ut av namnen...

Pia sa...

Snö lyder som en vældig fin farve:-)

Kram P

Livets njutning sa...

Inspirationsbilderna är verkligen underbara. Tänkte skriva om dem sen. :) Jag har äggskal på väggarna här hemma. Är nöjd! Kram

Sand mellan tårna sa...

Hej!

jag köper mina lakan på hemtax. Märket heter living.

De är supersköna och har de där små lyxig aknapparna så man får knäppa in kudden och täcket!

Kram L

Skatan sa...

Vackra bilder. Fick faktiskt tag i färgproverna härom dagen när jag var förbi färgaffärn. Slogs av hur många olika nyanser av vitt det faktiskt finns...!

Hej så länge,

ANna

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Vilka underbara bilder vi visar! Själv är jag inte såå noga med vilken vit nyans jag ska ha, bara det blir vitt....underbart skåp på bilden!

Kram Linda

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

oj- ursäkta, sitter och pratar samtidgt som jag skriver...vi ska ju vara DU....

Kram Linda

Smått och gott hos Lina sa...

Så fina bilder. Och verkligen inspirerande namn på kulörerna. Visst är det roligar att måla om man har en färg som heter något fint :-)

Kram Lina

Huset på kullen sa...

Vilka fina bilder du har lagt ut. Vitrinskåpet tycker jag var jättefint! Man tänker inte på att det finns så många nyanser av vitt.

/Linda

Stämningsfullt sa...

Hej!
Tack för tipset!
Underbara bilder!!
Nu har jag lust att springa och köpa en burk av varje nyans, haha.
Kram!

Pernilla/ Ockra villan sa...

Härligt att någon äntligen förstått att vit kan vara fler än en färg..

Ha det gott /Pernilla

Marie sa...

Härliga bilder! Visst är det lite häftigt att det finns så många nyanser av vitt.

När det gäller H & F julmarknad så rekommenderar jag absolut ett besök en annan dag än just den dagen. Ärligt talat så var inte marknaden utanför något speciellt, utan det var ju inne i affären man nästan svimmade av allt vackert, hihi. Därför var det så tråkigt att köa runt i butiken, ville ju gå och kika länge, men det var helt omöjligt. Så i år får det bli ett besök en annan helg framåt julen.

Kram Marie

Karin A sa...

Så inspirerande bilder! Härligt! Jag vitt är inte bara vitt, det finns så många vackra nyanser...

Kram Karin

♥ Fyra årstider sa...

Å, vilka fina bilder du hittat..träffar hjärtat direkt.
Kram Lotta

lottens vita och gröna sa...

hihi har stått och kollat på dem idag, och tänkte med vilka härliga namn på vitt! urfina bilder!
ha det gott! varmkram lotten

Romantiska Hem sa...

Hejsan!
Underbara bilder!! Och så vackra namn!!! Har missat så mkt inlägg hos dig nu när det varit stressigt! Skoj att få läsa igenom ditt här nu!
Kram petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Petra sa...

Hejsan snäckan! Hoppas allt är bra med dig?
Ack så tjusigt med allt det vita - och så smutsigt det hade blivit hos mig på två sekunder, haha... Visst kör jag med vitt, men inte allt - det hade aldrig fungerat här.
Har förresten utlottning i min blogg denna vecka!
Kramiz
Petra

vitating sa...

Jättefina inspirerande bilder! Tack oxå för din kommentar! Tror nog att jag kommer länka till vår lokaltidning sedan från min blogg så alla kan se det reportaget, OM det blir bra, han har ju även fotat mig (hjälp).

Maria

Zizzi sa...

Vilken fin kollektion!
Kram cissi

Leva som jag sa...

Jag blev helt förälkad i de fina namnen som hon döpt färgerna till!!! Ser fram emot dessa!! Olika vita toner är så snyggt i hop
Ha en bra dag
kramkram M

Designe sa...

Vackra bilder! Ja, det är ju tur att det finns många olika vita färger annars blir det ju fööör vitt! :) Kram

En inredoholic sa...

Jajemän, tusen olika nyanser och alla är de vackra :)

Fina bilder! Trodde först det var ett hem!!! :)

Ha en toppendag kära du!
Kram Jannice

Lena Kristina sa...

Nu finns det trådkorg med toarullar att kolla inhos mig :D

Den där vida kollektionen frånAlcro ad har jag väntat på. Underbart!

Kram Lena

Hem och Lycka sa...

Tack snälla ni!

sand mellan tårna - tack för upplysningen om dina fina sängkläder! kram

marie - tack, då vet jag, då blir det nog ingen sväng dit på just marknadsdagarna.. kram!