onsdag 18 juni 2008

Vardagsfika







Bilder: Mia

Ja, inte ska man egentligen äta kakor mitt i veckan men när man får besök så får man! Mamma och pappa kom och hälsade på mig medan maken är på tjänsteresa och jag passade då på att leka Leila igen, ni vet, jag har ju gjort det förr ;-)

Till fikat blev det pain au chocolat och jag valde att nöja mig med dessa och inget annat i kakväg vilket visade sig vara ett klokt beslut. Hemskt goda men ack så mättande! Till efterrätt blev det New York cheesecake med blåbär och före denna bör man äta nåt lätt, även denna är mycket god, bland det godaste jag ätit men likaså även den mycket mättande.

Och jo, visst är det gott att äta lite smarrigt ibland, särskilt när man får duka fint med Greengates porslinsskedar och servetter! Så här till sommaren har jag några blommiga skedar som jag hottar upp vårt ljusa porslin med och visst blir det somrigt med blommigt..

Well, I guess you aren't supposed to eat candy and other sweets in the middle of the week but when you have guests it's allowed! While my husband is away in business I had my mum and dad here over the day. I took the opportunity to make some cakes which I love.

For the coffee break I made pain au chocolat and I chose to only do these and nothing more which turned out to be a good solution. They were incredibly nice but very filling.
For dessert I made a New York cheesecake with blueberries and to this you should eat a light dinner. Even this one is very good, one of the nicest I've eaten but filling.

And sure, it's nice to eat something deliscious sometimes but it's also nice to have the opportunity to set the table with Greengate's spoons and napkins!

38 kommentarer:

Proforma sa...

Mums, vad gott det ser ut. Är recepten från hennes senaste bok?

MiaMaria sa...

Hej!

Men vad du bakar och vad himla gott det ser ut!!!!!!!

Ha en bra dag!
MiaMaria

Guldkant På Livet sa...

Hej Mia, men vilket go-fika, knappast ngt vardagsfika: ) Såå läckert det såg ut, snygga foton, det vattnar sig kring munnen! Tack snälla du för att du tänkte på mej vid utmaningen nedan men jag får nog lov att tacka nej, all tid jag får över just nu lägger jag på att byta inlägg i bloggen, har inte ens tid att börja med ngn bok, jobbar 125 % i sommar på tre jobb, jag vet, låter hemskt men jag har planerat att svimma ett par v i sept, då kanske en bok åker fram: ) Ha en skön midsommar men kanske vi "ses" innan dess! Mari.

Strandviks-Villan sa...

Mumsfillibabba! Vad du är flitig i köket! Vacker dukat också!
Ha en trevlig midsommarvecka!

Stina sa...

Så underbart gott och vackert, vad sugen man blir. vilken bagare du är!!!!
Kram

Cablefreak sa...

Smarrigt värre! Synd bara att jag är i Tyskland, hehe... gött att komma hem till dig ikväll! Riktigt GRYM banner du har fixat, vännen! Puss från maken

Maria / Frøken Fryd sa...

Muums... Jeg forstå makens kommentar, DET blir godt at komme hjem til :-)

Du er virkelig dygtig kan jeg se, hvor ser det lækkert ud. Både med kagerne og servicet.

Klem Maria

MY WHITE COTTAGE sa...

Mums, så mycket smarrigt du har bakat!!! Cheesecaken blev jag sugen på att kanske göra till midsommar...

Ha en toppenfin midsommar!
Kram Jenny

Ekebo sa...

Mums det ser underbart gott ut, vad fint du dukat! Kram malin

rost&rosor sa...

Men hjälp vad gott det där ser ut!Får se om det går att hålla sötsuget tillbaka ända till fredag när man sett de där bilderna.Kram Katta

Marres Hörna sa...

Men åååååh! Jag älskar cheesecake!!! :-)

Jag drömde om dina pain au chokolat inatt!!!

Kram!!!

Tidsmästarinnan sa...

Nämen det där var ju nästan taskigt alltså, visa såna farliga bilder här, man är ju helt oförberedd :-)

Guuu vad det ser smarrigt ut. Och supersnygga foton.

Kram på dig Leila nummer 2!

Hem & Lyckas Mia sa...

proforma - jepp!

miamaria - tack! och detsamma!

guldkant - det gör inget att du inte har tid för utmaningen, det ska ju inte vara en börda utan bara om man tycker att det vore skoj. låter riktigt tufft att jobba så mycket i sommar men hoppas du får det lugnt i september sedan. ha det gott!

strandviksvillan - tack! och tack detsamma!

stina - tack snälla! kram!

cablefreak - tack älskling! du vet vad man säger, när katten är borta.. ;-) puss!

maria - tack, tack! kram!

my white cottage - ja, gör den, där är verkligen supersmarrig! tack detsamma!

ekebo - tack, kram!

rost&rosor - tack! kram!

marre - jag också! haha, vad kul! kram!

tidsmästarinnan - *fniss* tack tack! och tack för hedersomnämnandet ;-) kram!

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Hej!
Du tar alltid så fina bilder!
Jag har också gjort den där chokladbakelsen, den är supergod och rätt så lätt att göra.
Cheesecaken såg också jättegod ut.
Liten tävling hos mig just nu.
Kram Malin

Hannas form sa...

Hej!!!!

Så underbara bilder...visst är det kul att fota mat!? Jag vill passa på att önska dig en härlig och fin sommar!

Ha det gott!

KRAM Hanna

Hannas form sa...

Å, nu läste jag om olyckan...hu, så hemskt! Vilken tur att ni klarade er så pass iallafall...tänk vad snabbt det kan gå. HOPPAS att din nacke inte gör allt för ont..KRAMMMMMMMMMMMMMMM till dig!

Hanna

Ellas Inspiration sa...

Va underbart det ser ut! Älskar cheesecake!

Tack för dina gulliga ord hos mig..

Kram Karin

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Hej och tack för din fina kommentar! Tråkigt att du också drabbats, man blir så arg!

Vilken fn sida du har, kommer ej ihåg att jag varit här!

Och vilka underbara bakverk, du fick mig verkligen sugen på sött nu!

Såg att ni hade krockat också..hoppas det är OK nu iaf!

Länka mig gärna du...har själv tagit bort länkar för att inte glömma ngn....

Kram på dig//Linda

Cecilia sa...

Hej hallå!
Åh det där såg smarrigt ut du!! Cheescake´n måste jag prova.

Självklart får du länka mig, bara roligt!!
Härlig blogg du har, massor av fina bilder!
Kram Cecilia

Lina sa...

Hej!
Oj, nu har jag missat många av dina inlägg…de är MYCKET nu! Men de är enbart angenäma saker som bröllopsplanering och annat!

Läste om bilolyckan, läskigt! Allt bra med er båda nu så här en tid efteråt? Hur gick de med bilen, kunde ”doktorn” rädda den?

Kul att läsa ditt bidrag på utmaningen. De är jätte intressant och se vad alla ni andra läser!

Mmmm…vilka godsaker som du visar på bild. Nu kurrar de i magen framför datorn! Här lyser tyvärr Leilas bok med sin frånvaro ännu, men de ska inhandlas snart! Kanske bäst att vänta med prov bakningen av allt smarrigt tills efter bröllopet så vi kommer i kläderna :- )))

Må så gott & glad midsommar!!!
/Lina

Leva som jag sa...

Åh den cheececaken är ju helt ljuvlig men som du säger så mättande!! Mysig dukning!! Hoppas att du får en skön midsommar
kramar Malin

Jellon sa...

Hejsan Mia! Jag vill bara titta in och skicka en midsommarkram! Ha det så bra och jag är så enormt glad att du fortsätter pysslet med swapen. Du är bäst! :-) Kramar Märit

Anna sa...

Mums!! Va gott det där fikat såg ut :). Såklart man får fika i veckorna - kan ju alltid skylla på besöket...*fniss*

Kul att du tittade in till mig och vill vara med och tävla om mina pyssel-priser :)

HA en bra dag!

Ett hus i vitt sa...

Åh vilket härligt fika du bjuder på. Så fina Greengatesaker också! Kram, Anette P.s tävling hos mig!

Snusilus o Sannibus sa...

Men ååååh vad gott!!! :) Mums!! Cheesecaken ser så himla god ut! Ha en härlig torsdag!
Kram, Susanne

Hem & Lyckas Mia sa...

vita hjärtan - tack, tack!

hannas form - jättekul verkligen! tack snälla du för omtanken. önskar dig en härlig midsommar, kram!

ellas - tack själv, kram!

linda - tack, tack! kram!

cecilia - tack, kram!

lina - tack söta du! jo, min nacke repar sig känner jag och det går åt rätt håll. bilen har vi inte kunnat lämna in ännu eftersom försäkringsbolaget skulle få in mannens anmälan, han som körde på oss först. nu har de dock fått in den så vi ska lämna in bilen på tisdag men jag tror det "räcker" med att byta dörr. tack för omtanken, glad midsommar!

leva som jag - tack tack, kram! en skön midsommar till dig också!

jellon - vad gullig du är, tack! en varm kram tillbaks!

anna - tack, tack!

ett hus i vitt - tack, tack, kram!

snusilus - tack, tack! trevlig torsdag till dig också! kram

Vita ljuva tankar sa...

Så fint och smarrigt!!! Jag dregglar!!! Både över porslin och kaka!Får se när jag gör slag i saken och bakar denna cheesekake...än så länge har jag bara läst och gregglat över recepten i Leilas bok.

Glad midsommar!

Kram

Ellas Inspiration sa...

Ha en riktigt skön Midsommar!

Kram Karin

HOME SWEET HOME sa...

Wow vilken fin blogg jag hittade här. Så söta bilder.
Och har du så här härligt vardagsfika kommer jag gärna och hälsar på också. New york "caken" ser underbar ut.(kopierar receptet direkt, det blir något att frossa på i hängmattan)
Vi hörs /Bitte

HOME SWEET HOME sa...

Och nu blev det mera WOW, när jag fick se fjärilen i hö hörnet.
Så SNYGGT !!!!
Bitte igen

lyckostunder sa...

Men så härligt det ser ut!
Leilas bok är farlig!! Man vill pröva göra allt! Har börjat baka mycket mera efter att jag köpt den...

Ha en fin midsommar!

Nygammalt sa...

Vardagsfika? Jag skulle kalla det lyxfika. Ser himla gott ut!

Önskar dig en mysig midsommar!
Kram.

Millas Mirakel sa...

Jag skulle inte tacka nej till en fika hos dig!! Vardagsfika?! Snarare lyxfika med så fint porslin och underbart gott fikabröd, smasken!

Kram och ha en härlig Midsommarhelg!
Camilla

Drømmen om en eplehage sa...

Oh, for en hverdagsluksus!

Jeg har nettop spist litt is i smug, men kunne godt smakt på din ostekake også, den ser utrolig god ut.

Ønsker deg en fin helg, klem fra Tove.

Living White sa...

Oi hvor de så gode ut de kakene...ble sulten

Hem & Lyckas Mia sa...

vita ljuva tankar - ja, testa den - den är gudomligt god! kram

ellas - tack och tack detsamma! kram

home sweet home - tack snälla! kram

lyckostunder - ja, den är ruskigt farlig ;-) tack detsamma!

nygammalt - tack, tack detsamma! kram

millas mirakel - hihi, tack! och tack detsamma! kram

drömmen om en eplehage - tack! tack detsamma! klem!

living white - tack!

Ljuvligt Hemma sa...

Jisses vad gott det ser ut... det börjar verkligen att vattns i munnen :)

Hem & Lyckas Mia sa...

ljuvligt hemma - tack!