tisdag 17 juni 2008

Utmaning




Bilder: Mia

Jag fick en utmaning av Lina som går ut på följande;
Ta den bok du har närmast dig, öppna den på sidan 123. Hitta den femte meningen. Skriv ner de tre efterföljande meningarna. Skicka vidare till fem bloggare!


Jag har fått några stycken gamla
Sigge Stark-romaner av farmor och mamma som jag faktiskt läser. Mysiga, gammaldags och nostalgiska. Dessutom är böckerna rent utav vackra med vita ryggar och slitna sidor. Så den närmaste boken var Bortbytingen och meningarna lyder enligt följande;

"Det var dig de väntade så på och var så glada åt i Lia, och varken de eller du rår för, att det är som det är. Förresten tycker jag om dig också, tillade han, som om det varit en bisak. Men i själva verket hade han fäst sig vid hästen så, att han inte kunde förmå sig till att lösa problemet på det där radikala sättet."

Jag sänder utmaningen vidare till:

Guldkant på livet
Lantliv i stan
Peace of cake
Albertines verden
Beas barnslikheter

I received a challenge from Lina and it says like this;

Take the nearest book and look up page 123. Find the fifth sentense. Write down the following three sentenses. Pass the challenge on to five bloggers!

So, I took the nearest book by Sigge Stark, an old one but I like it. I have several ones from mum and grandma and it's nice to read older novels sometimes. The nearest book was Bortbytingen (The changeling) and the three sentenses were;

"It was you they were waiting for and were so happy for in Lia, and either they or you can helpthat it is the way it is. By the way, I like you too, he added, like if it had been a side issue. But accually it was like that, that he had become attached to the horse that much, that he couldn't be able to solve that problem in that radical way."

I pass on the challenge to:

Guldkant på livet
Lantliv i stan
Peace of cake
Albertines verden
Beas barnslikheter

16 kommentarer:

beas barnslikheter sa...

Oj, vad du har mycket på "G" här inne. INtervjuer, swap och ny logga för din butik. Härligt att se! :-)

Utmaningen tycker jag om, tack för att du tänkte på mig. Emellertid har jag redan bloggat om den, det blev ett citat från "Barnens sångbok"... :-)

Nu har jag målat byrå, tallrikshylla, lampfot och knoppbräda en andra gång. Puhhh..mår lite illa efter färgångorna och sitter här och dricker mjölk vid öppet fönster innan jag går upp och lägger mig. Vill man ha det fint...får man må tjyvens...tydligen....hihi.

Kram Bea

Hjärtats saga sa...

Hej! Hoppas att du är bättre i nacken - ja tänkt vad livet kan förändras på någon sekund. Ni hade änglavakt! Vilken läcker logga!
Ha det så bra och trevlig midsommar! Hälsningar Kerstin

Ellas Inspiration sa...

Vilken kul utmaning!

Är uppe i ottan.. Snart skall det grattas...

Ha en bra dag!

Kram Karin

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Hej! Annorlunda utmaning du fick. Såklart du får länka till mig, kul! Kram Malin

Anonym sa...

Shit kul blogg, annorlunda!!

http://snappla-av.blogspot.com

Lilla Blanka sa...

Hej Mia!

Tack för boktipset!
Jag har den utmaningen på g ocksp, måste göra den snart.. (känner mig lite stressad bara..)

Vad fint det blev med "vända blad-funktionen"!!! Riktigt proffsigt!

Funkar det bara med blogspot>blogspot tro..?

Ha en jättefin dag!!!
Kram
Mia

Fredrik sa...

vilken rolig utmaning!

Ann-Catrin / finthemma sa...

ojoj vad det händer mycket här inne!!

den där utmaningen har jag oxå fått..den r riktigt bra den.. lite annorlunda!!
Snygga bilder!!
ha en fin midsommarvecka!
kram A-C

Ann-Catrin / finthemma sa...

..pst glömde ju alldeles bort att tacka för den rara kommentaren inne hos mig.. den värmde ska du veta..och vad roligt med intervjun med... ohh vad jag glömde

kram igen

hemtrevnad marie sa...

Sigge Stark har man läst i sin dar ska jag säga...plöjde väl igenom det mesta man hittade i tidiga tonåren....
Nu har man ju glömt bort allt, så man kanske skulle ta sig en omgång till....?!
Vet du, för runt tio år sedan hittade jag en bunt inbundna SiggeStark böcker som verkligen var vackra ...cremefärgade med guldtext....men min Mormor älskar de böckerna så jag gav dem till henne, 10 band med två romaner i var tror jag....
Men de är hemskt söta de du har med, med nostalgiska bilder....
Kram på dig!

Hem & Lyckas Mia sa...

bea - tack, tack! ja, jag har ju skrivit hos dig nu att jag ju helt glömt bort att du redan fått utmaningen. men du fick den dubbelt upp iaf ;-) ja, som man säger, vill man bli fin får man lida pin stämmer tydligen på lite annat sätt också ;-) kram!

hjärtats - tack för omtanken! tack och tack detsamma!

ellas - tack! hoppas att tösen fick en härlig födelsedag! kram!

vita hjärtan - fint! kram!

anonym - tack!

lilla blanka - tack själv! jag har ingen aning om hur var den funkar och inte, fråga helene, hon vet säkert. kram!

fredrik - ja, inte alls dum!

ann-catrin - ja, kul med lite annorlunda utmaningar! tack och tack detsamma! kram!

Hem & Lyckas Mia sa...

hemtrevnad marie - ja, jag tycker absolut du ska läsa dem igen, nu på sommaren i solstolen kanske..? kram!

leia sa...

det var en rolig utmaning för en gåmgs skull....tycker att det vimlar av utmaningar som är riktigt tråkiga:)

Och jag håller med dig....gamla slitna böcker kan vara så fina....om de inte är slitna på ett äckligt sätt:)

kramar

Lantlivs Anna sa...

Oj, läste om olyckan - hoppas att nacken är okej! Tack för utmaningen men jag måste nog faktiskt avstå, jag har faktiskt inte en bok i närheten där jag sitter, ska jag gå till närmsta bok så hamnar jag ju vid bokhyllan.

Bokhyllan är på nästan fem meter och full av böcker och ska jag välja bland alla dem jaaa.... näe, det går ju inte. Jag stupar tyvärr på teknikaliteter :D

Tack för utmaningen dock kära du! Jo, snäckorna dina - i butiken - gjorde mig hungrig :) De ser ju ut som godis!! Ha en skön kväll!

sofia sa...

Läser om din bilolycka- fy vad läskigt!! Det går så fort... Hoppas nacken är bättre! Kram!

Hem & Lyckas Mia sa...

leia - tack! nej, mina böcker är inte äckligt slitna, bara slitna ;-) kram

lantlivs anna - helt ok med att hoppa över utmaningen, det ska ju inte vara en börda. *fniss* snäckorna är nog något hårdsmälta men smaka på de i dagens inlägg istället ;-)

sofia - ja, det var otäckt, tack! kram!