torsdag 5 juni 2008

Tre saker som alltid finns i mitt hem



Bilder: Mia
En ärvd kanna med några Greengateskedar samt socker-salt-pepparset
från Cult.

Jag fick en utmaning av Zizzi och bilderna i detta inlägget associerar jag till kök eftersom flertalet av frågorna härrör till just det rummet. Plus att jag ju tar tillfället i akt som ni kanske förstår, jag skrev ju häromdagen att jag varit dålig på bilder härifrån. Men bättring pågår!



Bilder: Mia

Tre saker som alltid finns i mitt hem:
Kyl
:
Långfil (åå vad gott, inte sant pappa?), Bregott (makens, jag äter inte smör) och ägg (ekologiska från svärföräldrarnas höns).
Frys:Frusna bär (till smoothies, frusen banan (tips när bananen börjar bli brun, stoppa den i frysen så har du till smoothies) och riven ost.
Skafferi: Pasta, socker och mjöl.
Handväska: Plånbok, nycklar, cerat.
Sminkväska: Använder sällan smink numera men mascara, ögonskugga, concealer.
Badrumshylla: Deodorant, tandborste och tandkräm.
Tvättkorg: Smutsiga kläder, smutsiga handdukar och smutsiga textilier för övrigt.
Skohylla: Joggingskor (för promenader), stövlar (till regniga dagar i trädgården) och sandaler (såhär års ;-))
Förråd: Julsaker, ting som används mer sällan och toalett/hushållsbal.
Hjärna: Maken, bloggen och ting i hemmet som ska tas itu med för tillfället.
Jackficka: Stoppar sällan något i fickan men när jag inte tar med handväskan så hamnar nycklarna där.
Kryddskåp: Salt, saffran (älskar saffran i både mat och bak) och oregano.
Trädgård/Balkong: Trädgårdsmöbler (när det är säsong), grill och blommor efter årstid.
Barskåp: Sheridans, whisky och vodka.
Köksbänk: Mikro, köksvåg och vattenkokare.
Fruktkorg: Äpple, bananer och frysta bär (dock i frysen).

Skickar utmaningen vidare till:

Lottaspace
Smått och gott hos Lina
Vita ranunklar

Zizzi gave me a challenge and I associate these pictures to some of the questions that accually concern the kitchen. I also haven't been good at writing about the kitchen so that's another reason.

Three things that are always present in my home:
Fridge: Sour milk, butter (I don't use butter though) and egg (from my parents-in-law).
Freezer:
Frozen berries (to make smoothies), frozen banana (also for smoothies) and cheese (for lasagna etc).
Pantry: Pasta, sugar and flour.
Purse:
Wallet, keys and cerate.

Make-up bag:
I never use make-up these days but when I do - mascara, eye shadow and concealer.

Shelf in the bathroom:
Deodorant, toothbrush and toothpaste.

Laundry basket:
Filthy clothes, filthy towels and other filthy textiles.

Shoeshelf:
Trainers (for walks), boots (for wet days) and sandals (this time of year).

Our room for storage:
Christmas stuff, things we not use very often and toiletpaper/paper for the kitchen.

My brain:
My husband, my blog and the things I need to to at home for the moment.
Jacket pocket: I rarely put something in my pocket but when I do it's usually my keys when I don't bring my purse.
Spice-rack: Salt, saffron (I love that both in cookies and food) and oregano.
Garden/balcony:
Garden furniture (when it's season), grill and flowers after season.

Cocktail cabinet:
Sheridans, whisky and vodka.

Kitchen bench:
Microwave oven, kitchen scales and electric kettle.

Fruit sundae:
Bananas, apples and frozen berries (in the freezer).


So, this challenge walks on to:

Lottaspace
Smått och gott hos Lina
Vita ranunkler

13 kommentarer:

Maria / Frøken Fryd sa...

wauu, jeg er vist den føsrste til at kommentere :-)

Først, sikke er god blog du har. Her er der sandelig meget at kigge på, og jeg har indtil nu kun nået en brøkdel. Flotte billeder, og gode tekster. Herligt.

Så lærte jeg også lidt til dig at kende i udfordringen her. Sådan noget er altid morsomt.

Må også lige komplimentere din "røffe" krukke. Ser rigtig godt ud med det rå mod det søde.

Så også din fine gamle familie-madonna. Hvor er det en fin historie, jeg forstår du er "øm" over den. Den skal der passes godt på.

Klem Maria.

Stämningsfullt sa...

Rolig utmaning :)
Kram!

Lotta sa...

Tack för utmaningen! Ska fundera på den under dagens lopp (om inte hjärnan hinner smälta..)

Kram,Lotta

Mari sa...

Gulle dig gumman!*puss*

Precis den planen har jag anamat ser du! Jag tänkte som så, får jag bara in en fot så kommer vi förr eller senare in i Amhult! Vi söker en hel hög med lägenheter, jag tror vi e uppe i...16-17 lägenheter nu!

*viskar*
...o budgivningen är igång...;)

Ha en skön helg o en trevlig nationaldag vännen!

Puss o kram!

Inredningsfanatiker sa...

Åh så bra! Tack för ditt tips! Ska ringa dit det första jag gör i morgon! Ha en fin kväll! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Smått och gott hos Lina sa...

Tack för utmaningen, jag antar den såklart. Gör nog något inlägg i sommar, så det borde inte dröja såå länge innan du får se svaren.

Kramar Lina

Lilla Blanka sa...

Hej Mia!

Fina bilder som vanligt..underbart!

Kul att läsa utmaningen, bra svar!

Ha det så skönt i sommarvärmen...!
Kramar
Mia

Himmelbit sa...

Vad roligt att få se bilder från ditt kök! Även om du säkert kunde visa lite mer.. ;-) (säger jag som är så snål med miljöbilder.. :-D).

Ha en toppenhelg!
Kram

Marie sa...

Fina bilder från ditt kök!
Tack för utmaningen, jag tror dock jag avstår den här gången! Har så lite tid för bloggen just nu!

Ha en härlig helg!
Kram Marie

Guldkant På Livet sa...

...jag skulle inte ha ngt emot att få stå och laga lite mat i ditt underbart fräscha kök! Snygga foton! Ha en skön helg och trevlig nationaldag Mia!! Mari.

Hannas form sa...

HEJ!!!! Fina bilder...du är duktig!
Roligt med utmaningen...förstår inte hur du hinner bara..just nu hinner jag knappt någonting vilket känns lite tråkigt.

Hoppas att allt är bra med dig, hoppas att du får en härlig helg!!!!
KRAM
Hanna

Zizzi sa...

Vad kul att du ville anta utmaningen! Vilket fint och fräscht kök du har! Precis som alltid blir jag lite kär i ditt hem!
Trevlig helg! Kram cissi

Hem & Lyckas Mia sa...

maria - tusen tack! kram!

stämningsfullt - tack, kram!

lotta - lycka till ;-) kram!

mari - två kloka hjärnor alltså ;-) spännande med budgivningen! puss å kram!

inredningsfanatiker - ingen orsak, hoppas det gick bra! kram!

smått och gott hos lina - skoj, tack! kram!

lilla blanka - tack vännen, kram!

himmelbit - *fniss* det kommer mer ;-) kram!

marie - tack! inga problem, det ska ju vara kul och inte en börda. kram!

guldkant - tack, vad söt du är..

hannas form - tack snälla! det tog några dagar kan jag säga att fundera på den här så det gick inte i ett svep ;-) kram!

zizzi - tack tack, söta du! kram!