söndag 15 juni 2008

Intervju med Jimmy Schönning



Bilder med tillstånd från jimmyschonning.com

Jag tycker det är hemskt roligt att kunna presentera en intervju med Jimmy Schönning från Äntligen hemma! Se gärna vidare på www.jimmyschonning.com för bilder från hans inredningsjobb.

De flesta känner nog igen dig från Äntligen hemma men det är ju så mycket mer än så. Hur skulle du vilja sammanfatta din karriär för övrigt?
Har jobbat som artist med musikaler, shower, teater och tv-produktioner sedan jag gick ut Musikal på Balettakademien 1988. För att få ett smakprov på produktioner jag sysslat med genom åren titta på
www.jimmyschonning.com klicka på Gallerier, sedan Showreel och få ett gott skratt.
Hur började ditt intresse för design och inredning?
Mitt intresse för design och inredning har funnits sedan tidig ålder då det väcktes till liv av min far & mors ständiga byggande av nya hem. Att själv välja färg, tapet och utformning på det egna rummet gav mersmak.

Du verkar ha ett sprudlande intresse för just inredning, var finner du din inspiration?
Inspiration finner jag när jag är i naturen och när jag reser. Att se hur andra kulturer tänker färg, form och funktion ger mig ständigt nytt tänk.

Hur skulle du vilja beskriva din stil?
Avskalad, enkel och i ständig utveckling. Läs mera på min blogg som kommer till hösten. Anmäl dig till mitt nyhetsbrev på min hemsida.

Vi har fått se delar av ditt hem i Äntligen hemma vilket skapar lite nyfikenhet. Hur har du inrett ditt hem?
Svart &vitt med mycket betong samt inslag av grönskande grönt. Titta i Elle Interiör i höst, där kommer mitt hem med.
Finns det något som du känner återkommer i ditt skapande? Något som kännetecknar Jimmy Schönning?
Smarta snygga förvaringslösningar älskar jag. När allt får sin plats kan hemmet bli vackert.
Nu spelas det in nya avsnitt av Äntligen hemma som sänds i höst. Finns det något du kan avslöja redan nu som vi kommer att få se?
Att vi står inför en oerhört spännande höst med ett Äntligen Hemma som förnyar sig.

Vad är nytt på inredningsfronten till hösten?
Viktigast är att personalisera sitt hem. Visa vem som bor där genom att låta sin personlighet lysa igenom.

Tusen tack Jimmy för att du tog dig tid till denna intervju! Jag önskar dig en härlig sommar och ser fram emot både blogg, inredningsreportage i Elle interiör samt nya avsnitt av Äntligen hemma i höst.

I'm proud to introduce my interview with Jimmy Schönning whom we have seen in the Swedish home decoration program on Swedish TV, Äntligen hemma (Finally home).

Most of us probably know you from Äntligen hemma but you have done so much more than that. How would you describe your career?
I've worked as an artist with musicals, shows, theatre and tv since I graduated from Musikal at Balettakademin in 1988. Get a taste of productions I've been a part of by looking at www.jimmyschonning.com, look into Gallerier, then Showreal and enjoy!

How did your interest in design and interior design start?
My interest in design and interior design have always been there since I was very young, it came alive by my father and mother constantly building new houses. To be able to choose colour, wallpaper and shape of my own room made me crave for more.

You seem to have a bubbly interest in interior design, where do you find your inspiration?
I find inspiration in nature and while travelling. To see how other cultures think colour, form and function give me continiously new ideas.

How would you describe your style?
Simplified, plain and constantly developing. Read more about this at my blog that will be realised the fall. Submit yourself to my newsletter at my webpage.

We've seen parts of your home in the television show Äntligen hemma that creates some curiosity. How have you decorated your own home?
Black and white with a lot of concrete and elements of verdantly green. Look at the Swedish Elle interior this fall, where my home will be documented.

Is there something recurring in your creation? Something that characterizes Jimmy Schönning?
I love smart, good-looking storage. When everything has its place, the home can be beautiful.

You're recording new episodes of Äntligen hemma which we can see this fall. Is there something that you can reveal already now about these episodes?
That we have a very exciting fall with a series of Äntligen hemma that's going through some changes.

What's new in interior design this fall?
Most important is to personalize your home. To show who lives there by letting your personality show through.

Thanks a lot Jimmy for giving me this interview! I wish you all the best for the Summer, looking forward to your blog, the reportage in Swedish Elle and new episodes of Äntligen hemma in the autumn!

22 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Så intressant och roligt att läsa intervjun. Spännande med intervjuer på "riktiga" kändisar :-)

Kram Lina

rost&rosor sa...

Kul med en intervju på en inredningsblogg. Gillar honom.Kram Katta

Ellas Inspiration sa...

Men va roligt! Jommy är en riktigt härlig filur som jag gärna skulle släppa lös i mitt hem1

Ha en skön söndag!

Kram Karin

MiaMaria sa...

Hej!

Trevlig intervju.....

HA´det så gott Mia!
MiaMaria

Mari sa...

Men va skoj! Jimmy är ju en himla kul kille, gillar hans inslag i Äntligen Hemma - speciellt när han samarbetade med en blond tjej som målade - undra vart hon toge vägen?

Kul o läsa dina intervjuer!;)

Ha en skön söndag gumman!

Puss o kram!

Hem & Lyckas Mia sa...

smått och gott hos lina - tack tack, kram!

rost&rosor - jag också! kram!

ellas - ja, samma här :-) tack detsamma, kram!

miamaria - tack!

mari - ja, jag gillar honom skarpt. vet inte heller var hon tog vägen, hon som målade.. tack och tack detsamma, puss å kram!

Nygammalt sa...

Kul med dina intervjuer!

Läste just ditt inlägg om olyckan! Usch vad hemskt det låter, hoppas verkligen att du inte får mer problem med nacken.

Kram.

Lotta sa...

Vad skoj att du fått en intervju med Jimmy, han verkar vara en kul kille!

Ha en riktigt härlig söndag, och hoppas att värken i nacken gett med sig!

Kram
Lotta

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Hej! Vad kul med en intervju! Kram Malin

Guldkant På Livet sa...

Hej Mia, först & fräsmt, så hemskt med bilolyckan men sån tur att det gick så pass bra ändå... krya på din nacke!

Du är så driftig och duktig, vad kul att du fick en intervju med mysiga Jimmy, han är verkligen inredningslivsginstan! Roligt att läsa dina frågor och hans svar.

Fin du gjort din blogg som Sirilg!
Ha en bra ny vecka min bloggvän! Mari.

Vaniljdrömmar sa...

Gillar honom, jättekul med en intervju!
Ha det så bra!
Helene

Hwita Villan sa...

Men vad roligt att läsa den här intervjun! Har egentligen inte tittat så mycket på Äntligen hemma på flera år... vet inte varför egentligen, kanske har det varit ngt annat skoj på dumburken då;).

Ha en skön söndagkväll!

PS. Har en utlottning på min sida just nu!

Hem & Harmoni Marie sa...

Kul med intervjuer! Det uppskattas...
Läste precis ditt inlägg på Vita gåvor. Såå trist att det inte funkar.. förstår att du avgår!

Ha det gott och hoppas att ni har repat er efter den otäcka bilolyckan! Kram Marie

Fredrik sa...

kul med intervjuven... Du är så duktig!

Anonym sa...

hej helena här

Han har ju fuskat till sig det mesta bara boken han skrev var nånannans text fy.

nej han ger jag inte mycket för .

Ärligt ska det vara.
Helena Jansson

Hem & Lyckas Mia sa...

nygammalt - tack snälla du!

lotta - tack, tack! värken är ungefär densamma men det kan tydligen ta några veckor och ännu längre innan det blir bättre. kram!

vita hjärtan - tack, kram!

guldkant - tack snälla du.. tusen tack! ha en härlig vecka!

vanilj - jag också!

hwita villan - tack!

hem & harmoni - tack! ja, tyvärr blir det nog så. kram!

fredrik - tack vad rar du är!

helena - jag vill inte säga mer än att jag gillar Jimmy skarpt, han är duktig på det han gör. därav denna intervju. sedan gör vi alla våra misstag.

Hem & Harmoni Marie sa...

Hej Mia!
Zinkhuset för fåglarna köpte jag på Kullens Handelsträdgård (Blomsterlandet) utanför Steungsund.
Om du kommer på E6 från Gbg/Kungälv och kör av mot Tjörn/Orust så ligger det ett par hundra meter in från motorvägen. Det var första gången jag var där och jag blev verkligen positivt överraskad...de hade mycket fint. Även en hel del inredningsprylar (vaser, ljus mm).

Kram Marie

Jessica Anshagen sa...

Hej!

Nu är tävlingen på min sida www.jessi.se avslutad men tyvärr vann du inte denna gång.
Jag tackar dig för att du var med och deltog och önskar dig även lycka till i fortsättningen :)

Kram
Jessica Anshagen
www.jessi.se

Hem & Lyckas Mia sa...

hem & harmoni - å, tack snälla för shoppingtipset, måste kolla upp det där! kram!

tack ändå jessica! kram!

Man ska inte kasta sten .... sa...

Kära Dömmande Helena
När du skriver :

Han har ju fuskat till sig det mesta bara boken han skrev var nånannans text fy.
nej han ger jag inte mycket för .
Ärligt ska det vara.

Hur ärlig är du då ?
Vad vet du om det ? Kan du ge något exempel på vad han har fuskat till sig,då du säger att han fuskat till sig DET MESTA
Det mesta i detta fallet skulle altså betyda merparten av allt han gjort i sitt yrkes liv har han inte gjort själv utan fuskat sig till.
Vad vet du om det ?
Du har läst i pressen om något som du inte har en aning om och sedan dömmer du ut allt han gjort.
Är det ärligt ?
Är du då ärlig ?

Nej, tacka vet jag människor som inte dömer och är ärliga i sitt uppsåt och vet vad de talar om.
Det gör inte du

Johanna

Anonym sa...

Thank you, that was extremely valuable and interesting...I will be back again to read more on this topic.

Anonym sa...

Hi,

Thanks for sharing the link - but unfortunately it seems to be down? Does anybody here at hemochlycka.blogspot.com have a mirror or another source?


Cheers,
Jack