torsdag 12 juni 2008

Bilolycka


Bild: Mia

I dag krockade jag och maken. Sittandes i bilen i trefilig korsning väntandes på grönt ljus. Vi ligger i vänsterfilen, i mittenfilen ligger en stor buss och i högerfilen påbörjar en liten lastbil två filbyten. Först kör han in snävt framför bussen. Då får jag syn på honom. Jag hinner se att han inte tittar åt vårt håll. Därnäst fortsätter han filbytet över till vår fil och i efterhand har vi fått reda på att han aldrig såg vår bil (!). Han kör alltså så gott som horisontellt rakt mot vår bil. Som tur var hann maken vara så observant att han kunde trycka gasen i botten och få fram bilen några meter innan kollisionen var ett faktum, annars hade bilen träffat min dörr (och mig) istället för bakdörren. Kan ni begripa hur mycket man hinner uppfatta och reagera på bara några sekunder??

Dessvärre skadade jag ändå nacken av smällen när jag instinktivt vred på mig för att komma bort från min sida så långt som möjligt. Nacken som jag har värk i sedan tidigare så det var onödigt. Maken klarade sig oskadd men sörjer bilen som varit hans lilla bebis ;-) Pedantiskt och omsorgsfullt har han skött den. Nu återstår för farbror doktorn att ta hand om vår bil och se om den går att rädda från skroten.

Riktigt otäckt, man blir snabbt varse om hur lätt det är att hamna i bilolyckor!
Jag vill bara skriva av mig lite grann och säga: Även om ni själva kör sansat och utan att stressa betyder inte att den som ligger före, efter eller bredvid dig gör detsamma.. Denne man var stressad över att hinna till gymmet.. Ta hand om er!

29 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Hej!
Oj vad läskigt! vilken tur att ni klarade er iaf!
Hoppas att det inte blir värre i nacken bara...
Har själv varit med om två bilolyckor så jag kan ana hur det känns nu.
Se till att ta det lugnt nu ikväll och ta hand om varandra... Bilen går att ersätta men inte ni...
Kram!

♥ Milda Maränger ♥ sa...

Usch gumman! Änglavakt!!

Himmelbit sa...

Nej vad hemskt!! Ja, det är sant som du skriver - det räcker inte att vara lugn och försiktig själv tyvärr... Bråttom till gymmet - vilken förklaring...

Ta hand om er och hoppas att du inte får bestående men i nacken efter detta.

Kramar

Proforma sa...

Usch, vad jobbigt men bilen går ju att ersätta...
Tänk på att få skadan dokumenterad hos läkaren om du skulle få besvär längre fram.

Leva som jag sa...

Fy va otäckt!! Tänker på dig!
kran Malin

Jellon sa...

Men herregud! Vad otäckt. Men du hade änglavakt ... och en snabb, uppmärksam förare vid din sida. Var noga med att hålla koll på din nacke lite extra, det kan ibland ta lite tid innan man märker av något. Stor varm kram – och så himla (!) jätteskönt att allt verkar ha gått bra. Vad är lite plåtskador när allt kommer kring :-)

Viveka på Humlebacken sa...

Usch och fy, vilken tur att det gick relativt bra i alla fall!

Lotta sa...

Åh vännen, fy vad hemskt. Och vilken tur att det inte gick ännu värre! Hoppas verkligen att din nacke inte blivit ännu värre.
Livet kan ändra sig på ett kick, det gäller verkligen att leva varje dag fullt ut.

Många varma kramar till dig!

Lotta

Zizzi sa...

Usch vad läskigt! Bra att ni klarade er så bra som ni gjorde i alla fall!
Hoppas att din nacke blir bättre!
Kram cissi

Gårdsromantik sa...

Men vilken tur att maken var så snabb på pedalen!

Hoppas att nacken klarar sig .

Kram Maud

Anonym sa...

Usch! Sicken tur att det inte var högre hastigheter. Vet ju hur det känns efter vår krasch och enda tips jag kan ge dig är att det traditionella, ge dig ut och kör så fort som möjligt! Vår erfarenhet efter krocken är inte att man blir rädd för att köra bil egentligen men man litar inte på andra bilförare och blir därför lätt stressad i situationer med mycket trafik. Mitt andra tips är att lyssna på kroppen, den är mycket mer förståndig än vad man tror! Veckan efter vår olycka kunde jag inte sova en blund och veckan därpå kunde jag knappt hålla mig vaken men det är ju kroppens sätt att bearbeta det hela så gör som den vill!

Kram kusin Anna

Tidsmästarinnan sa...

Men vännen!
jag blir alldeles kall när jag läser.
Usch att det kan gå så fort, och fy fasen vilken tur ni hade (och att din man hade sådan reaktionsförmåga!)

Kram till er båda, ta hand om er!!

Sofie sa...

Vad obehagligt! Tur att det slutade relativt lyckligt. Jobbigt att nacken din fick en smäll, hoppas det inte blir något större men utav det.

Återigen, vad tur att det gick bra! Förstår att ni är lite omskakade. Trevlig helg! Kramar, Sofie

Nettan sa...

Usch & fy så hemskt, men vad skönt att NI klarade er & hoppas du inte har alltför ont i nacken =0(
Ta hand om dig..
Kram Nettan

Roslagsdrömmar sa...

Vilken tur att ni klarade er så pass bra ändå.. tråkigt med nacken : ( Jag var själv med om en bilolycke (fick sladd) förra vintern, som du säger så hinner man uppfatta så mycket på bara några sekunder och tänka så mycket.

Kram Maria

Snusilus o Sannibus sa...

Usch vad läskigt :( Men visst är det så, även om man själv kör sansat så finns det andra som inte gör det... Speciellt här nere. Det går inte en dag utan att vi ser bilolyckor.

Tur att det gick så bra som det ändå gjorde. Hoppas att inte nacken blir värre bara :(

Ha en trevlig (och lugn och skadefri förhoppningsvis) helg!

Kram, Susanne

Titti underkalas-eken sa...

Oj, vad hemskt! Tänker på er och hoppas att nacken inte blir värre! Om du vill och orkar finns en utmaning till dej på min blogg för att skingra tankarna, det känner du ju bäst själv vad du vill! Stor kram!!! /Titti

Anonym sa...

I am so sorry this happened to you. It is scary to think something like this can happen in an instant. Thank goodness for your quick thinking husband....Take care!
Renie

MY WHITE COTTAGE sa...

Åh, fy, vad hemskt! Vilken tur i oturen att det ändå gick förhållandevis bra! Men tänk vad lätt livet kan ändra sig... Huaah!

Önskar dig en fin helg!
Kram Jenny

marita blücher sa...

Fy så hemskt - så glad jag är att ni klarade er någorlunda ifrån olyckan ! Där ser man hur ens liv på bara ett ögonblick kan ändra riktning... vilken tur att din man var så snabb i reaktionen att han hann köra fram en bit. Min man brukar ofta säga till mig när jag skall ut och köra - kör försiktigt och mitt svar blir alltid detsamma - hänger det bara på mig så..., men tyvärr finns det många medtrafikanter som inte tänker likadant.
Sköt om dig.
Kramis/Marita

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men usch så trist...Men ni hade ändå tur i oturen. Hade kunnat gå riktigt illa om inte maken hade reagerat så snabbt.

Kram Anita

Cattis sa...

Usch va hemskt... Ni hade verkligen änglavakt... Det kunde blivit värre ju..vilken tur gubben trampade på gasen!!
Ta hand om er nu!!!

Kjamis

Anonym sa...

Idiot!!!! De borde tagit körkortet ifrån honom. Vilken tur att din man var så snabb att reagera. Håller tummarna för att allt är ok med nacken. Själv har jag en läkartid på torsdag för min krock. Gör mer ont nu. Dem säger att smärtan kan komma senare. MMmm....det stämmer nog.

Kram Ninizen

Ellas Inspiration sa...

Men fy va tråkigt! Hoppas att ni mår bra och att du mår bättre i nacken!

Vila och njut i helgen!

Kram Karin

Maria / Frøken Fryd sa...

åhh nej da. Godt der ikke skete mere end der gjorde, men hvad der skete var sandelig goså nok.

Man skal altid være varsom i trafikken ja, men man kan aldrig vide hvad andre gør og kører. Pu ha, sikke en oplevelse.

Varme klemmer til dig,
Maria

Bland kuddar o busiga barn sa...

Du finns i mina tankar!
KRAM!

Johi sa...

Usch, va läskigt. Tur att det mest blev materiella skador... Ha en bra helg!

Laila sa...

Vilken tur i oturen ändå! Lycka till med nacken nu bara - den är inte att leka med!
Jättefin sida du har förresten med så många vackra foton! Önskar jag hade samma känsla för prylar och heminredning. Får liksom inte till någon enhetlig stil - gillar för mycket olika saker...
Har precis börjat blogga själv, kika gärna in hos mig.

Fridas gård sa...

Himmel då!! Vilken tur att din man var snabb i vändningen. Hoppas det gått bra hos doktorn och att du har det bättre i nacken nu!!
Stor kram! Therese