torsdag 26 juni 2008

Berlinerpopplarna



Foto med tillstånd från SVT: Anne Liv Ekroll, NRK.

Den norska dramaserien Berlinerpopplarna startar i kväll på SVT. Serien gjorde succé i Norge i höstas då den visades då ungefär en miljon norskar bänkade sig framför tvapparaterna. De sex delarna bygger på två romaner av Anne B. Ragdes - "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna". Ragdes fick det norska Riksmålsprisen 2004 för just dessa böcker.

Handlingen berör lögner, sorger och starka familjerötter. När Anna Neshov får en stroke en vecka före julafton samlas hennes söner vid hennes dödsbädd. De tre sönerna har inte haft kontakt på flera år. Dessutom kommer även den ene sonens dotter för att för första gången träffa sin farmor innan det är för sent.

Jag tipsar er alltså om att sätta på SVT 1 ikväll kl. 21.00 samt tackar min käre bror för tvtipset!

A tip for the Swedish televiewers.


27 kommentarer:

Ghostfriend sa...

skitblogg

Leva som jag sa...

Tack för tipset!! Kan vara något,låter som något för mig
Ha en superskön dag
Kramar Malin

Vaniljdröm sa...

Gillar din blogg massor :-)

Älfgärdet sa...

Säkert en kanonserie! Den sortens serier brukar bli så bra.

Smilla sa...

Anbefales varmt! :O)

Gårdsromantik sa...

Men den måste man ju bara se!
Tack för tipset - hade säkerligen missat den annars.

Kram Maud

lilla h sa...

Jag ska se den! Har läst den första boken, så nu är jag hur nyfiken som helst på hur TV-serien är...
Ha en fin dag!
Kram Helena

Lina sa...

Hej!
Man tackar för tipset! Jag och sambon har ju suttit klistrade framför Tv 20 torsdagar och kollat på Brottet. Den serien var ju bara SÅ bra!!! Kollade du på den? Danska serier brukar ju vara bra, har inte sett så många norska, men vi ger den ett försök! ;- )

Idag har jag inhandlar både Läckbergs Sjöjungfrun och Leilas senast! De har öppnat en ny Akademibokhandeln på Avenyn, de hade jätte bra priser + 25 % på allt! 328:- för båda böckerna. De tyckte jag var helt ok! Så nu är kvällen räddad! Läste ut Tyskungen igår, släckte lampan 23.30, den var ju SÅ spännande!

Må så gott,
Kram Lina

Therese sa...

Ja, vi satt "stand by" forann tv-skjermen da serien gikk i høst :o)
Jeg har ikke lest bøkene, men jeg likte tv-serien godt - anbefales.

Så må jeg få legge til; superfin blogg du har :o)

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Hej!
Tack för tipset om smyckestävlingen, den ska jag kolla in. Jo "fliken" är ett script som kallas "page peel" och jag hittade den här gratis att ladda ner:
http://www.donalyza.com/how-to-add-a-free-page-peel-corner-ad-script-in-wordpress-theme/
Scriptet och bilderna (som du gör i tex Photoshop) måste sparas ner på en webserver eller dylikt. Jag har inte tillgång till det så jag sparade det på Google Pages
http://pages.google.com/.
Hoppas det hjälpte dig!
Om du har tex Photoshop och kan lite html så är det enkelt att fixa själv.
Kram Malin

Hem & Lyckas Mia sa...

ghostfriend - egentligen borde jag inte bemöda mig att svara på din kommentar men "tack" för detta, det gjorde inte min dag precis! kom gärna med lite konstruktiv kritik nästa gång!

leva som jag - tack detsamma, kram!

vanilj - tack söta du..

älfgärdet - ja, jag tror det..

smilla - låter bra!

gårdsromantik - ja, jag tycker det! ingen orsak ;-) kram!

lilla h - vad tyckte du om boken? bra? ha en skön dag du också, kram!

lina - ja, jösses, Brottet var ju kanonbra men blev besviken på slutet bara. tyckte det kunde ha slutat lite mer positivt.. oj, vad bra priser du fick på dina böcker! ja, läckberg skriver kanon, vänta tills du börjar med sjöjungfrun.. kram!

therese - låter finfint! tusen tack!

vita hjärtan - tack för tipset, tänkte jag skulle kika lite.. nu hjälpte ju fru sirlig mig men tänkte att man kanske kan lära sig nåt ;-) kram!

Tjohalia sa...

Tack för tipset!
Vad roligt att du är med och röstar om priset till tävlingen. Kram Sandra

stina sa...

Hejsan! har sett tidningsartiklar hos flera bloggare och tyckt att det var en jätteskojig grejj!!! Tillslut var deten gullig tjej som tipsade på sin blogg (jema Rose )
http://www.fodey.com/generators/newspaper/snippet.asp
Kram stina

Jorunn sa...

Kos deg foran TV´n i kveld Maria!
Kjempefin serie, spilt inn ikke langt fra mitt barndomshjem :)
Klem fra Jorunn

PS; bloggen din er herlig, kjempefin og et herlig sted å være :) Ikke bry deg med useriøse kommentarer.

Nostalgi och Rosor/Linda sa...

tack!!
självklart de är bara länka på, jag gör de samma..
kram Linda

Livet i byn sa...

Åh, tack för tipset!! Ser aldrig på den kanalen annars men i kväll ska jag minsanna följa ditt råd.

~Livet i byn

Lilla Blanka sa...

Hej Mia!

Tack för tipset!

Åh vad jag gillar dina bilder i förra inlägget..superproffsiga!!!

Kram & ha en jättefin kväll!
Mia

a home far away sa...

Det låter som en helt underbar serie, det måste jag bara se, problemet är väl att min far ska kolla på fotbollen:-)

Kram Gunilla

Hem & Harmoni Marie sa...

Här står tv'n på...med fotboll. Sambon ligger i soffan och kollar och jag sitter med laptop'en i knät och surfar...
Men tack för tipset! :)

Kram Marie
PS. Lunchen intogs på Etc Grande, mums! Men den grekiska Galini är ju också bra...

Hem & Harmoni Marie sa...

Hej igen Mia... Läste precis de andra kommentarerna!
Vad säger man!? Du tar det i alla fall på rätt sätt och du vet väl redan att din blogg är proffsblogg och inget annat!

Kram kram Marie

Krabat sa...

Ja, serien er fin, men veldig mørk om du forstår hva jeg mener. Her er det skitt og kulde, men mer og mer varme etter hvert. Du er så flink til å tipse om serier og filmer. Dessverre har jeg ikke SVT, selv om jeg godt kunne hatt det selv om jeg bor i Norge. Men mannen min og jeg har lastet ned flere serier fra SVTs nettsider. De er flinke til å lage serier. I vinter så vi "Om ett hjärta" og "Kungamordet". Utrolig godt laget! Nå koser vi oss med "Lite som du" som går på NRK tre kvelder i uken i hele sommer.
Takk for alle tips!

Carola sa...

Trevlig och inspirerande blogg som jag kommer att återkomma till ofta!!

//Carola

Ägarinnan talar sa...

Har precis läst första boken och tyckte den var riktigt bra
Så nu när jag sett första avsnittet, kastade jag mig in på cdon och beställde andra boken. Måste hinna läsa den innan serien kommer så långt.

Fast boken är mycket bättre.
kram Bitte

Hem & Lyckas Mia sa...

tjohalia - tack! kram!

stina - tack för tipset, kram!

jorunn - tack, skoj att veta att den är inspelad i dina hemtrakter. och tack snälla för berömmet.. kram!

nostalgi - tack, kram!

livet i byn - fint, hoppas att du tyckte den var bra.

lilla blanka - tack själv, kram!

a home far away - ajdå, hoppas du fick se avsnittet ändå.. kram!

hem & harmoni - ah, där har jag inte ätit. ännu.. tack snälla för dina söta ord! kram!

krabat - förstår vad du menar att den verkar vara lite mörk. ja, det är fint att det går att se via nätet..

carola - stort tack och välkommen tbs!

ägarinnan - ja, det brukar väl nästan alltid vara så att boken är bättre än filmen.. hoppas du hinner läsa boken innan serien är slut. kram!

Anna Lisa sa...

Den serien anbefales ja!! Likte den veldig godt:)
HAr lest bøkerne også:)
God helg!!
Klem

Hem & Lyckas Mia sa...

anna lisa - tack, tack! jag gillade första avsnittet så jag ska följa serien. trevlig helg, kram!

Anonym sa...

awesome blog, do you have twitter or facebook? i will bookmark this page thanks. jasmin holzbauer