fredag 16 maj 2008

Jag leker Leila








Bilder: Mia

Jepp, jag bakar! Inte varje dag naturligtvis och inte heller varje helg men så fort vi väntar besök så tar jag tillfället i akt. Jag älskar att baka och tyvärr även att smaka men eftersom jag håller på att gå ned i vikt (som jag tjatat om tidigare) så blir det sistnämnda så lite som möjligt. Och hurra, hurra så går mina kilon (eller snarare hekton) långsamt åt rätt håll, dvs nedåt!

Jag vill passa på att tacka Linda för att hon hjälpte mig att skaffa Leilas fikabok. Den skulle följa med när man handlade ett paket Gevalia men ett Ica Maxi, ett Ica Focus, ett Coop Forum, ett Coop Extra samt ett Hemköp hade aldrig hört talas om erbjudandet. Men Linda är en ängel som sände mig boken!

Förrgårdagens besök av kära vännen H med sin pojkvän T (i ett senare inlägg visar jag vad vi fick) föranledde mig till att nyttja mammas och pappas medskickade rabarber till Äppeltantens jordgubbs- och rabarberpaj från Leilas bok A piece of cake. Den gjorde succé och vad svågern ska få på söndag (för du kommer väl?) då de två bröderna ska nörda (dvs på ren svenska spela dataspel) vet jag ännu inte men jag står redo med slickepotten i ena handen och florsockerströaren i den andra.. ;-) Missa inte Leila på onsdagkvällarna i TV4+!

Grattis kära svärmor på 60-årsdagen!

Oh yes, I'm baking! Not every day of course and not every weekend but when we get visits I take the opportunities. I love to bake and unfortunately also to taste but since I'm on a diet I try not to taste. And congratulate me since my kilos are disappearing, slowly but for sure (I hope).

The day before yesterday we were visited by my dear friend H and her boyfriend T. I used this visit to make a strawberry- and rhubarb pie which was a success. This Sunday my husband and his brother will play computergame so I'm wondering what to bake for this visit. Well, I'm ready with the dough-scraper in one hand and my icing sugar strewer in the other hand.. ;-)

Happy birthday dear mother-in-law!


26 kommentarer:

MY WHITE COTTAGE sa...

Vilka fina bilder du tagit Mia!!! Lyllos dig som fått tag i "Leilas Gevaliabok", jag har själv letat efter den utan resultat... Rabarberpaj den här årstiden är oslagbar! :)

Ha en riktigt skön helg! Kramar Jenny

Stina sa...

Tack,tack kära svärdotter!!
Kram

Ulrika sa...

Härliga bilder... Du kan du;)
Jag fick Leila boken igår och den är ju helt underbar! Nu ska här bakas;)

Kra, Ulrika

Bonnies vita rum sa...

oj vilka fina bilder du visar.Du är så duktig!

Kram Bonnie

My shabby chic house sa...

Gud vad kul att du gillar fikaboken! Det är jag som gjort den tillsammans med Gevalia och Leila!

Kul att du fick tag på ett ex, den har varit riktigt populär och tagit slut på en kvart i de flesta butiker.

(Tur att jag har en hel låda själv med 100 böcker;o)

Kram Mia

Lallis sa...

Vilka vackra bilder. Sådana som man bara blir glad utav:)
Jag älskar liljekonvaljer. De är ljuvliga.
Och jag gilalr också att baka. Gör det ofta. Både själv och med barnen.
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Stämningsfullt sa...

Hej!
härligt med massa nybakt hemma hos dig! jag kommer gärna och fikar ;)
Idag blir det lite bakning här också eftersom sambon fyller år :)
Ha en bra dag!
Kram!

Hannis sa...

Himmel vilken vacker Madonna!
Och att den gått i arv genom generationer gör henne ändå vackrare.

Alltid kul med en historia till sina "saker"!

Ha en go helg/Kram Hannis

a home far away sa...

Den boken vill jag köpa på Sverige semestern, du menar att den är lite svår att få tag på? För det är hennes senaste du menar?

Hoppas att du får en härlig helg

Kram från Singapore

Guldkant På Livet sa...

Helt underbara bilder Mia, så läckert med alla detaljer i närbild! Ha en skön helg! mari.

Hem & Lyckas Mia sa...

my white cottage - tack söta! ja, den var banne mig inte lätt att få tag i.. trevlig helg, kram!

stina - så lite, snart kommer vi och firar dig! kram!

ulrika - tack snälla! ja, den är verkligen underbar! kram!

bonnies - tack snälla du, kram!

my shabby chic house - ja, jag minns att jag läste om den för första gången hos dig, kul! hihi, oj, 100 st - det låter som du får baka en massa ;-) kram!

lallis - tack snälla!trevlig helg, kram!

stämningsfullt - se där, gratta sambon från mig ;-) tack detsamma, kram!

hannis - tack snälla! trevlig helg, kram!

a home far away - nej, jag menade inte hennes senaste utan en liten bok som skulle följa med när man handlade ett paket med Gevalia i butikerna. senaste boken är kanon så den kan jag rekommendera! trevlig helg, kram!

guldkant - vad söt du är, tack! trevlig helg!

En inredoholic sa...

Underbart... när kan man komma och smaka :)

Älskar Leila.. Hon är så go, vacker, naturlig...! Vilken pingla!

Nu ska jag laga lite mat här själv.. Det blir til o fira maken :)

Skumpa blir det allt... Sedan svensk färskpotatis...


Kram o ha en underbar helg.
Jannice

Vita hjärtan & rosa drömmar sa...

Vilka fina bilder! Har ni redan liljekonvaljer. Den boken skulle jag också vilja ha, älskar Leila bakar =) Kram Malin

Ekebo sa...

Jag gillar också att baka och tittar på alla program med Leila men saknar bok med hennes recept! Ha det gott!
Kram malin

Nygammalt sa...

Vad din omgivning ska vara glad över att du vill leka Leila ;)

Här blir det fruktsallad och Ben & Jerry-glass istället.

Ha en skön helg!
Kram.

Gårdsromantik sa...

Tror du jag blir bättre på att baka om jag köper den där läckra slickepotten och vaniljströaren?

Roligare blir det i alla fall.

Kram Maud

Hem & Lyckas Mia sa...

en inredoholic - låter ju riktigt härligt, kram! trevlig helg!

vita hjärtan - jo, här är liljekonvaljerna fina nu. kram!

ekebo - ja, köp hennes bok om du gillar att baka eller en av hennes tidigare om du gillar att laga mat, värda att tipsas om! kram!

nygammalt - *fniss* hoppas det.. låter riktigt gott med fruktsallad och glass, inte alls dumt! ha en skön helg du också, kram!

gårdsromantik - inte bättre men visst blir det roligare! ;-) kram!

Vävra Keramik sa...

Vilka fina foton du tar Mia. Kram Helen

Fredrik Inredning & Mode sa...

hehe det har jag också gjort idag.. Cupcakes!

Home & Clothes Design sa...

Leilas Gevaliabok skulle jag behövt idag...
Så mycket fina bilder du visar...känner doften av liljekonvaljer ända hit.

Ha en mysig helg...kram Annelie

Katarina sa...

Åh.Leila er super skjønn. Er så heldig å ha fått i hus to av bøkene hennes i de siste dagene. Jeg digger bare henne. Akkurat nå står hennes baguetter i ovnen...Mmmmm:-)

Vårt lilla röda sa...

=0) Tack för omnämningen.. Alltid trevligt att få en plats i någon annans blogg. Om du inte redan provat att baka nötkakan så måste jag slå stort för den.. GUDOMLIG!! Gjorde en för fredagsfikat hos vänner och den försvann.. ;0)

Hem & Lyckas Mia sa...

vävra - tack snälla, kram!

fredrik - å mums!

home & clothes design - tack! kram!

katarina - å vad gott med baguetter.. måste också testa hennes bröd.

vårt lilla röda - den måste jag ju testa så småningom, lät bra ;-)

Svågern sa...

Tack för mums som förgyllde nördarnas kväll! ;)

Hem & Lyckas Mia sa...

svågern - så lite så!

Anonym sa...

Thanks for your helpful Post, I hope you have a good day!. :)