lördag 10 maj 2008

Intervju med Spets och Snor-Helena



Bilder med tillstånd från Spets och Snor.

Jepp, nu är det dags för intervju nummer 2. För er som är trogna inredningsbloggsläsare (puh vilket ord!) så tror jag att jag knappt behöver presentera följande tjej när ni ser bannern ovan. Men, jag gör det ändå - på tur härnäst är alltså Helena som genom sin blogg Spets och Snor har blivit Sveriges största inredningsbloggerska!



Bilder med tillstånd från Spets och Snor.

Först och främst - grattis till Mama-bloggen som du startade med för inte alltför långt tillbaka. Hur kändes det när du fick erbjudandet?
Det är klart att det är smickrande för egot att bli tillfrågad. Det är också kul att variera bloggande efter en tid.

Hur gick det till när du blev Mama-bloggerska?
Tidningen Mama kontaktade mig och frågade om jag var intresserad att bli en Mama-bloggare. Jag tackade ja efter lite förhandling.

Grattis också till att du har Sveriges största inredningsblogg! Vem/hur utsåg(s) detta?
Det var jag själv som stack ut haken baserat på bloggtoppen och antalet besökare!

Hur länge har du bloggat nu och hur kom det sig att du började?
Jag har bloggat i snart 1.5 år. Till en början var det roligt att visa upp mitt hem för likasinnade. Nu är det annat som driver mig: Förmågan att kunna inspirera och bjuda på mig själv.

När/hur uppkom ditt intresse för inredning?
När vi flyttade till huset kan man säga. För 9 år sedan.



Bilder med tillstånd från Spets och Snor.

Hur skulle du vilja beskriva ditt hem och inredningsstil?
Vitt, lantligt, romantiskt blandat med gamla saker.

Var får du din inspiration till bloggen och din inredning?
Jag får idéer till temat när som helst. Texterna kan jag ibland gå och fila på i huvudet. Men för det mesta är de spontant skriva utan någon som helst eftertanke. Idéer till bilder får jag ofta efter att ha gjort någon förändring här hemma.

Har du någon favoritbutik och/eller favoritmärke?
Blocket och loppis. Gillar mest gamla saker nu för tiden. Men självklart gillar jag att besöka alla personliga och charmiga inredningsaffärer runtom i Sverige.

Ditt bästa respektive sämsta köp till hemmet?
Mitt sämsta är alla blommiga, rutiga och randiga tyger som ligger i min kökssoffa och skräpar. Vill bara ha vitt och ev. lite beige. Bästa köp är mitt matbord i matrummet. Dyrt var det - men fint är det.

Något nytt projekt på gång därhemma?
Veranda, ny stenad uteplats och ny rabatt.

Jag tackar Helena för att du ville ställa upp och önskar dig fortsatt lycka till som Mama-bloggerska!

Och så tipsar jag för sista gången om tävlingen som avgörs i början av nästa vecka!

Time for interview number two. For you who read the Swedish blogs you probably don't need a presentation when you see the banner but just in case, I do it anyway. Helena is with her blog Spets och Snor the biggest blogger about home decoration in Sweden!

First, congrats to your new Mama-blog that started not too long ago. How did it feel to get the offer?
Of course it's flattering. It's also fun to be able to vary the blogging after a while.

How did you become a blogger at the magazine Mama?
The magazine contacted me and asked me if I was interested to begin to blog at their website. I said yes after a while of negotiation.

Congratulations also to your blog that is the biggest in Sweden related to home decoration! How did this title get official?
That was me who announced this based on the statistics of bloggers and the number of visitors!

For how long now have you been blogging and why did you start?
I've been blogging for about 1 1/2 years now. In the beginning it was fun to show others my home. Now it's because I want to inspire.

How and when did your interest for home decoration start?
When we moved to our house for about 9 years ago.

How would you like to describe your home and style of home decoration?
White, country-style, romantic, mixed with old things.

Where do you find your inspiration to the blog and your home?
I get ideas to the subjects at any moment. I can sometimes go and think about the texts. But mostly they come spontaneous without any afterthoughts. Ideas for photos often come from moments when I redecorate at home.

Do you have a favourite store or/and brand?
Flea markets and second hand. I mostly like old things nowadays. But of course I like to visit all kind of personal and charming stores in Sweden.

Your best and worst purchase for your home?
My worst is all the bloomy, checked and striped fabrics that just lie on my sofa. The best was the dinner table for the dining room. It was expensive but it is beautiful.

Do you have a new project at home?
A porch, a new patio with stones and a new flower bed.

I say thanks to Helena and wish her best of luck in her blogging. And don't miss the contest!

8 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Ja den bloggen är ju underbar! Kul att läsa intervjun.

Kram Lina

MiaMaria sa...

Hej!

Härlig blogg men det var ett tag sen jag var där på besök.....
Må så gott denna söndag!
Miamaria

Gårdsromantik sa...

Kul att läsa om en så framgångsrik bloggerska.

Har ju tyvärr blivit lite krångligare att hitta dit.

Kram Maud

Fredrik Inredning & Mode sa...

kul med lite nytt på din blogg... med intervjuver! nice!

Millas Mirakel sa...

Det är så intressant att läsa dina intervjuer ! Du bjuder väl på fler framöver ?

kram Camilla

Drömrum sa...

Vad kul att läsa intervjun! Den bloggen har jag följt hela tiden och jag tycker hon skriver på ett humoristiskt sätt, jag kommer ofta på mig själv att jag sitter och skrattar högt. :-) Dessutom har hon superfint hemma.
Ha en underbar vecka!
Kram
Helen

Hanna sa...

Hej och tack snälla för att du bryr dig :).

Jag mår ganska bra nu, jag börjat tänka framåt och jag känner att jag är mer stabil nu.. jag har fått smälta allt som har hänt och det känns väldigt bra! :).

Jag har fått en gammaldags lägenhet här i Kalmar där jag bor, så jag slipper flytta 5 mil härifrån :). Och nu är mitt nästa mål att ta mig ett körkort.. jag har varit ganska lat på den fronten..jag är 27 år så jag borde haft det för länge sedan tycker man ;).

Åh hennes blogg är helt underbar! Kul att få läsa intervjun med henne :).

Hoppas att allt är bra med dig annars?

Många kramar Hanna

Hem & Lyckas Mia sa...

smått och gott - tack, kram!

miamaria - då är det på tiden ;-)

gårdsromantik - tycker du att det är svårt? spara en länk så är det bara att klicka. kram!

fredrik - tack!

millas - tack! ja, kanske..

drömrum - ja, hon har verkligen en underbar blogg och ett vackert hem.. tack detsamma, kram!

hanna - låter skönt att det går åt rätt håll.. skriver mer hos dig ikväll, kram!