söndag 18 maj 2008

Dukat i syrénens färgskala..



Foto: Mikael Dubois/Sköna hem. Bilder med tillstånd från Sköna hem.

Visst har jag skrivit en del om syrén och bak/mat på sista tiden men det tål ju att upprepas ibland. Fann inspirationsbilder på Sköna hems hemsida med studenten som tema. Bilderna är tagna i Lidingöbros värdshus lusthus med jugendstolar och en dukning som går i syrénens färg. Visst är det otroligt fint? För mer detaljinformation se länken ovan. Men inte bara skolavslutningen funkar denna dukning till, även till en enkel middag i goda vänner sällskap. För inte behöver man slå på stor middagsbjudning för att få duka vackert! Man äter ju även med ögat.. För mig doftar förvisso syrénen fortfarande skolavslutning och kommer nog alltid att göra..

Sure, I've written a lot about lilac and baking/cooking lately but sometimes it doesn't hurt to repeat. I found these photos of inspiration at the magazine Sköna hem's webpage, the theme is graduation. I think that this laying of the table works for other occations, such as basic dinner parties with friends. But I must say, for me the smell of lilac will always be associated with graduation..

20 kommentarer:

Zizzi sa...

Vilken vacker dukning! Måste gå in på hemsidan och få lite andra färgtips och tips på dukningar också.
Kram cissi

Stina sa...

Så härligt Mia!!
Kram

Ann-Catrin / finthemma sa...

ja tänk vad en vacker dukning betyder.. för sinnet, själen och ögonene.magen får ju oftast sitt ändå!!

Tackar för härlig inspiraion!!

KRAM A-C

Tina sa...

Så snyggt! Kram Tina

Millas Mirakel sa...

Åh, vilken sommarfin dukning ! Det är underbart med syréner !

kram C

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!
ja dukningen är helt underbar..och bilderna likaså! Vilket ställe..ljuvligt!
Kram
Mia

Stämningsfullt sa...

Verkligen vacker dukning!

Hwita Villan sa...

Oj vad vackert! Jag tror jag ska komma ihåg det där med den lila duken (fast en ordetligt rosa) det hade nog passat jättebra till våra rosa Mateustallrikar. Tack för inspirationen!

Hem & Lyckas Mia sa...

zizzi - visst är den! kram!

stina - ja, visst är det fint, kram!

ann-catrin - precis! kram!

tina - visst är det fint, kram!

millas - ja, verkligen! kram!

lilla blanka - ja, ljuvligt är rätta ordet.. kram!

stämningsfullt - verkligen!

hwita villan - ja, lila och rosa är ju jättefint ihop!

Gårdsromantik sa...

Vilken vacker bild - ett sådant där lusthus vill ju jag också ha.

Kram Maud

Sara sa...

Vackert! jag har också fått en känsla för ljuslila och vitt nu, dte är väl syrenerna som påverkar:)

MiaMaria sa...

Ser så härligt ut, nu riktigt längtar jag till att solen ska visa sig igen!

Må så gott!
MiaMaria

Broarne sa...

Hej
Jag har köpt en sköna hem och inte hunnit bläddra i den ännu. Jag tycker att den har blivit bättre på senare år. Roligt att kika in här igen det var länge sen.
Ser att du har vår saxtävling i sidomenyn...:o)
Annmarie

Under en vind sa...

Läckra bilder!!!! Hoppas att du haft en bra helg! Kram!

sofia sa...

Mmmm älskar syrén jag också! Älskar Anna Flebergs vackra vackra ljuskrona också! Hoppas du haft en skön helg! KRAM!

Anna Lisa sa...

Nydelig!!
Så ydillisk...
Ønska deg en fin kveld.
Klem

beas barnslikheter sa...

Ljuvliga dukningar...nu gäller det bara att få till tillfällen då man kan få möjlighet att duka fint också! :-)

Kicki sa...

Oj vilka vackar bilder du hittat! Blir till att göra sig av med alla gamla kantstötta tallrikar efter detta...
Kram från Kicki på Thyrasgård

Strandviks-Villan sa...

Heeelt underbart! Nu blir drömmarna om ett lusthus ännu starkare!
Skulle bli jätteglad om jag fick vara med på listan under "Inspirerande bloggar"...?
Må så gott! ~Anki~

Hem & Lyckas Mia sa...

gårdsromantik - jag har inte heller emot ett lusthus ;-) kram!

sara - ja, man blir ju påverkad..

miamaria - jaså, ingen sol? här är det strålande sol mot en klarblå himmel.. dock kyligt.

broarne - ja, det tycker jag också. eller så är det jag som förändrat min smak ;-) jepp, jag hoppas ju på en vinst ;-)

under en vind - visst är de fina! kram!

sofia - ja, kronan är verkligen fin.. kram!

anna lisa - ja, en härlig miljö.. kram!

bea - ja, precis :-D

kicki - hihi, fast kantstött och udda porslin har ju sin charm och skönhet också. kram!

strandviks-villan - ja, lusthus är ju kanonfint. visst, jag lägger till dig!