fredag 23 maj 2008

Vardagslyx




Bilder: Mia

Nåt som är så otroligt tråkigt är ju städningen. Men - det måste ju göras ändå, jag vägrar få det som dem i Rent hus som går på teve. Jag har bara klarat av att se en liten stund på första avsnittet, sedan pallade jag inte mer. Usch! Just nu håller jag på att storstäda men det blir lite i taget så det kommer att ta tid.

Trots att det är tråkigt att göra rent så, eller rättare sagt på grund av, så ville jag göra det lite roligare. Lite trasor från House Doctor, en skurhink i rosa emalj, en cremefärgad fjäderdammvippa och så en vit skurborste. Något som jag missade att få med på bild var att jag dessutom klippte en vit handduk från Himla i mindre trasor. Handduken hade jag fått en fläck på som inte gick att få bort men voilá - fyra mindre trasor att göra rent med!

Dock gnisslade maken lite grann över den rosa skurhinken och fnyste åt den vita skurborsten som han tyckte var opraktisk. Men skurborste hade de ju alltid förr i tiden istället för nutida moppar.
(Även om jag inte skurar golvet utan våttorkar med en trasa.) Dög en sådan åt mormor så duger den åt oss! ;-)

I find it really boring to clean. But of course it needs to be done, I refuse not to. Right now I'm giving a thorough cleaning, not very much fun either.

But despite it's boring, or maybe
since it is, I wanted to make it more fun. A couple of new cloths from House Doctor, a mop bucket in pink enamel, a feather duster and a white scrubbing brush. I forgot to take a photo of the white cloths that I made from a Himla towel after I couldn't get rid of a stain on it.

But my husband didn't like the
pink mop bucket and snorted about the white scrubbing brush that he thought was impractical. But earlier they always had scrubbing brushes instead of modern things. If it was good enough for gradma it is definitely good enough for us!


30 kommentarer:

Sess sa...

Så mysigt det ser ut!
Med fina "verktyg" blir städningen lite,lite roligare iaf!

Tina sa...

Vad fina saker du har hittat till den "tråkiga" städningen... men det livar ju upp med lite fint att se på! :-) Tänk att för karlar ska allt vara så "praktiskt" :-) Kram Tina

Frida i underlandet sa...

Hihihi ja visst är det trist med städning, men det var supersöta städartiklar du köpt. Vad fin din blogg är, jättesnygg. Kramar Frida

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilka fina städsaker du har köpt! Vart kommer hinken ifrån?
Ha en bra dag.
Kram!

Efwa drömmer om Provence sa...

Fina trasor. Precis som jag tänker, att man ska omge sig även av vackra städprylar.
Finns house doctor att köpa på nätet? Gillar din trådkorg du har i syhörnan (inlägg 12 april) En sådan skulle jag verkligen vilja ha =)

MiaMaria sa...

Med dessa verkyg kommer du att städa som en prinsessa....och så mycket roligare det kommer att bli!

Ha en bra dag!
MiaMaria

Drömrum sa...

Nu har du absolut väckt en idé hos mig! Det är ju klart att det blir roligare att städa om man har fina grejer! :-) Man kanske skulle städa lite oftare då...
De var jättefina!
Trevlig helg!
Kram
Helen

Lilla Blanka sa...

Gomorron Mia!

Wow vilka härliga bilder, får städlust när jag ser dem :)
Mycket roligare att städa när man har fräscha fina saker!
Usch ja det där programmet har jag också bara pallat att se lite av en gång..tycker det är både äckligt och sorligt på samma gång.

kram & ha en fin dag!!!
Mia

Ps "paketet" på väg :) Hoppas M och N kan träffas nu också ;)

Anonym sa...

Härligt att höra att det är fler än jag som våttorkar med trasa! Alla skrattar åt mig och säger att jag överarbetar men det känns som om man bara flyttar runt smutsen med en mopp. Men det är väl snarare så att jag inte behärskar tekniken...

Trevlig helg!

/kusin Anna

Karin A sa...

Härligt! Klart att städningen blir mycket roligare med så fina saker...

Trevlig helg! Kram Karin

*Marie* sa...

I just want to say hi and that I love your blog:))
I came via Solange ( celebrating my home) and I´m happy to found your blog!!! Have a great weekend...*Marie*

Mamma Millan sa...

Hellooooo!!! TACK så hjärligt för vinsten...du kan inte ana hur glad jag blidde!!!!Piggade verkligen upp!! Sött paket o söt flaska!!!!


har inget nät än..men ska snart va fixat,,,lite rörigt hos mig....har inte glömt vita gåvor,,,,ska allt skicka...samt skicka inbjudan till en person;) har ju missat en del här men ska ta igen allt snart...hoppas va tillbaks snart!!! trevlig helg på dig o TACK!!!

<3MASSOR AV KRAMAR MILLAN<3

Roslagsdrömmar sa...

Åh vilka söta städ tillbehör!! Känner en otrolig städlust när jag ser dina vackra bilder : ) hi hi jätte bra.

Ha en skön helg!
Kram Maria

Inredningsgalen sa...

Ja visst är det lite löjligt men så sant, städingen blir såååå mycket roligare med snygga prylar! Bästa av allt var helt klart den rosa hinken!

Efwa drömmer om Provence sa...

Hittade "din" trådkorg hos Hemmets alla rum så nu har jag beställt en. Lånar en bild på ditt arbetsrum till inlägget o länkar till dig. Hoppas det är okej!?
kram Efwa

Cattis sa...

Jag är inte heller en fantast av städning men det ser ut att kunna vara lite roligare när man har såna fina saker att städa me.... :)

Ha en trevlig helg!!

Kram Cattis

Hem & Lyckas Mia sa...

sess - tack snälla! ja, precis!

tina - tack! hihi, ja, det är typiskt karlar ;-) kram!

frida - tack, tack! kram!

stämningsfullt - tack! hihi, Överskottsbolaget fann jag skurhinken på faktiskt. www.overskottsbolaget.se Finns även ljusblå och ren zink. kram!

efwa - tack! ser att jag inte behöver svara eftersom du fann den själv ;-) helt ok att låna bilden, bara kul! kram!

miamaria - *fniss* tja, lite roligare blir det ju iaf ;-) även om maken suckar varje gång han "hjälper till" med att våttorka och bär på en ROSA skurhink :-D

drömhem - ja, precis! *fniss* det känns ju lite mindre tungt att dra fram grejorna iaf.. ;-) tack och trevlig helg, kram!

lilla blanka - tack söta du! paketet är hämtat och jag är störtnöjd, tack vännen! kram!

kusin anna - du, samma här - maken tittade STORT på mig när jag kastade ut moppen av ungefär samma anledning som du! hade förr skurborste men av olika anledningar blev det en mopp till slut. men tillbaka till ursprunget ;-) tycker också det känns som om det blir mycket renare med en hederlig trasa! trevlig helg!

karin a - ja, visst blir den ;-) kram! trevlig helg!

marie - oh, thanks a lot, that's so sweet! have a nice weekend you as well!

mamma millan - så lite ;-) kul att du blev glad! trevlig helg!

roslagsdrömmar - hihi, tack! trevlig helg, kram!

inredningsgalen - ja, så enkelt är det ju. tack!

cattis - jo, faktiskt ;-) trevlig helg, kram!

Graadskan sa...

Fina städprylar! Viktigt att göra vad man kan för att hjälpa upp intresset för städning!!
Trevlig helg!
Kram Camilla

Guldkant På Livet sa...

Vilket underbart rent inlägg Mia; ) Supervackra bilder och vilken söt rosa hink! Jag gillade den vita borsten med, män ska bara ha det som är praktiskt. De är såna. Bara atta ignorera: ) Trevlig helg! Mari.

Hanna sa...

Hej!

Så fin hink! Jag tycker inte det är fel på rosa, men jag förstår karlar att dom inte gillar det ;)

Hoppas att du får det roligare att städa nu när du har så fina städgrejjer ;).

Ha en fortsatt skön helg!
Kramis Hanna

Zizzi sa...

Vad kul att städa med så fina saker! Jag har en liten tävling på min blogg, titta gärna in. Kram cissi

Hem & Lyckas Mia sa...

graadskan - tack, tack! trevlig helg! kram

guldkant - tack! hihi, ja, jag ignorerar och våttorkar med min vita borste ;-) trevlig helg!

hanna - nä, jag förstår honom väl innerst inne men jag tycker om min rosa skurhink ändå ;-) trevlig helg, kram!

zizzi - tack! kram

Solange sa...

Cleaning sure looks more interesting with those products!! :-)

I like the pink so much, it's cheerful and funny.
After you clean, you always feel so happy, then everything is looking better I think,

have a good weekend,
Solange

Hemma på Landet sa...

Hej gumman!

Så fina saker du skaffat dig.
Om gubben din inte gillar den rosa hinken så ska han inte slippa städningen för det vet du. Han får väl ha solbrillor på sig, när han svabbar. Eller hur?
Kramis gumma//Stina

Mia sa...

Herlige bilder av ting som virkelig kan hjelpe litt på vaskehumøret! Jeg er heller ikke så glad i å vaske (selv om jeg seter stoooor pris på et rent hjem), så dette er kanskje måten til å få jobben til å virke litt mer tiltrekkende...

Takk for dine koselige kommentarer i bloggen min. Og som du kanskje ser, så klarte jeg ikke å holde meg borte fra blogging alikevel... er vel blitt avhengig, jeg...

Camillas nya hem sa...

Det blir så mycket roligare att städa med snygga saker! Jag hade lite oreda bland mina städprodukter så nu i veckan fixade jag i ordning och genast blev det både enklare och roligare att städa. Bra grejer är A och O!

Håller med dig angående Rent hus... Usch vad hemskt att se att människor kan må så dåligt att de låter hemmet förfalla så där...

Hoppas du har en trevlig helg!

Hem & Lyckas Mia sa...

solange - I feel the same way as you. Have a nice weekend!

hemma på landet - tack tack! *fniss* ja, han får väl göra det ;-) kram!

mia - ja, du är inte ensam om att bli fast vid bloggningen.. ;-)

camillas nya hem - ja, jag måste också ta itu med städskrubben. väntar på att mannen ska sätta upp en hylla därinne så det blir bättre ordning. trevlig helg!

En Doft Av Lavendel sa...

Jag tycker inte heller det är så kul att städa..men med dessa söta saker skulle det nog bli roligare än vanligt. De var ju verkligen söta saker du visar =)

Ha en bra söndag!
Kraaam Benita

Minikex-living sa...

Vackra städgrejor!! Kanske blir städningen roligare då.
Kramar på Mors dag
Malin

Hem & Lyckas Mia sa...

en doft o minikex - tack ska ni ha!