fredag 4 april 2008

Intervju med Ylva Skarp



Bilder med tillstånd från Skarp Kalligrafi.

Nu startar jag något nytt här på Hem & Lycka;
Intervjuer! Först ut är kalligrafen Ylva Skarp.


För de personer som ännu inte stiftat bekantskap med din verksamhet - kan du berätta om den lite grann?

Jag driver företaget "Skarp Kalligrafi" sedan 12 år tillbaka. När jag startade företaget jobbade jag mest med traditionella kalligrafiska uppdrag, typ diplom och liknande. När vi flyttade "hem" till Leksand för fyra år sedan, efter många år "på vift" i Sverige och utomlands, kunde jag förverkliga drömmen om en ateljé och butik, med mina egna alster, hemma på gården. Jag jobbar fortfarande en del på uppdrag, men den mesta tiden går åt till att skapa egna saker, t.ex brädorna med text som blivit lite av mitt signum, där jag gillar kontrasten mellan det grova träet och den sirliga skriften. Jag arbetar med bokstäverna som mitt mönster, och med skriften som konstform. Jag letar ständigt saker som går att förädla med skrift! Det går att skriva på det mesta! Nu säljer jag mina saker i ett femtontal butiker runt om i Sverige utöver min egen.


Hur fick du idén att texta på saker?
Det var nog mest en slump faktiskt, att jag testade första gången, på en pall, tror jag det var. Och upptäckte att det blev snyggt! Efter det har det bara rullat på.

Hur lär man sig kalligrafi?
Jag är utbildad vid Roehampton Institute i London, där jag fick mitt "Certificate in Calligraphy & Bookbinding". Efter det har jag gått kurser på Konstfack för olika utländska gästföreläsare.

Var finner du din inspiration och dina uppslag?
Jag har ständigt nya idéer och kan inte säga direkt varifrån inspirationen kommer, det är nog i allt man omger sig med. Både i den fantastiska miljön häromkring och i allt man får med sig från böcker, tidningar och filmer.

Vad finner man i din butik?
Det varierar, men mestadels mina saker, såsom tavlor, brädor, möbler, skålar, muggar, lampskärmar, kort, kuddar mm.

Är det något av dina saker som du känner mer för, som du kanske startade upp verksamheten med eller bara är extra stolt över?
Tavlorna ligger mig varmt om hjärtat, där jag får skapa fritt utifrån en färg eller känsla. Jag jobbar mycket med collage och lager på lager där skriften ibland bara anas. Sedan har ju brädorna gjort att jag fått ett namn och nått ut till en bredare publik, så det betyder ju naturligtvis mycket!

Vad vill du att dina kunder ska få för uppfattning om din verksamhet när de besöker din butik?
Jag hoppas att mina kunder känner en harmoni när de kommer hit, jag har en stark tro på att det är bra att omge sig med positiva och tänkvärda ord i denna stressiga tid. Många säger att de bara vill sitta en stund och titta och insupa atmosfären och det känns bra.

Hur ser ditt hem ut? Vilken är din inredningsstil?
Vi bor i en gammal skola i byn Hjortnäs, mitt emellan Leksand och Tällberg, vid Siljan. När vi köpte huset var det ett tennfigursmuseum(!!),så vi fick totalrenovera eftersom det inte var byggt för att bo i. Vi har bevarat det vi kunnat av det gamla men samtidigt kunna skapa ett modernt hem med en blandning av gammalt och nytt. Mest vitt men med en del svart och lite andra accentfärger beroende på humör och säsong. Eftersom jag älskar loppisar så finns det naturligtvis en del fynd, en del hamnar i ateljéen och blir förädlade andra får stanna inne. Inredning är mitt stora intresse och jag har ständigt nya projekt på gång. Ett gammalt hus blir ju aldrig klart...

Har du några nya projekt på gång?
Jag hoppas få tid att utveckla en serie produkter som kan tillverkas av andra än mig...Jag hinner helt enkelt inte med längre! Det skall bli jättespännande och kan öppna upp för nya idéer.

Och slutligen - välj det du föredrar:
Lantliv eller stadsmiljö. Lantliv för att bo, och stad att besöka.
Sommar
eller vinter.
Klassiskt eller trendigt.
Både och i en skön blandning.
Vitt eller svart. Se ovan.

Tack snälla Ylva för att du ville ställa upp på intervjun! Lycka till med verksamheten även i framtiden!




Bilder med tillstånd från Skarp Kalligrafi.


I'm starting with something new; interviews! Ylva Skarp is the first one to be interviewed.

For those who haven't heard about you, can you describe your company?
I'm running Skarp kalligrafi since 12 years. When I started the company, I mostly worked with traditional calligraphic assignments, such as diplomas and similar. When we moved back to Leksand 4 years ago, after many years abroad and around in Sweden, it was the time that I could realize my dream about a shop and a studio, with my own creations at home. I still work a bit with assignments but most of my time I work with my own creations, such as the writing on planks that are sort of my headmark. I like the contrast between the roughness in the wood/plank and the finicial writing. I work with letters as my pattern and with the writing as art. I always look for things that are suitable to use for writing! Most things are possible to write on. I sell my things in about fifteen stores around in Sweden, beside my own shop.


How did you get the idea to write on things?

Mostly by coincidence accually. I tried on a footstool I believe it was. And so I discovered it was beautiful! After that it has just moved on.

How do you learn calligraphy?

I studied at Roehampton Institute in London, where I got my "Certificate in Calligraphy and Bookbinding". After that I have studied in different classes for foreign visiting lecturers at Konstfack.


Where do you find your inspiration and ideas?

I have always new ideas and cannot really say where the inspiration comes from. Probably in the things that surround me, both the wonderful scenes and everything that I get from magazines, newspapers and movies.

What do you find in your store?

It varies but mostly my things such as pillows, planks, furnitures, bowls, cups, cards, lampshades and paintings, etcetera.


Do you have something that you enjoy more than other things?

I love my paintings since I in those can create by feelings or colours. I work a lot with collages and layers where you almost only can sense the script. But my planks have made me famous and reached out to people so of course they mean a lot as well. What kind of feeling do you want your customers to get when they visit your shop? I hope that my customers feel harmony when they come here. I believe that it is good to be sourrounded with positive and thoughtful words in these stressful times. Many of my customers say that they want to sit down for a while just to look, inhale the atmosphere and that feels nice.

How does your home look like? How do you decorate your home?

We live in an old school in the village Hjortnäs, between Leksand and Tällnäs, by the lake Siljan. The house was a museum of tin soldiers (!!) when we bought it so we had to renovate it completely since it wasn't built to live in. We have tried to keep the old parts as much as we can but at the same time we wanted a modern living with a mix of old and new. Mostly white but some black and some other accent colours, used varied of season and mood. Since I love flea markets I of course have made some finds. Some of them end up in my shop (a bit renovated) and others stay at home. Interior design is a big interest and I always have something going on. You know, an old house never gets completely finished...


Do you have anything new going on?

I hope to achieve time to develop some new products that can me made by others than me. I simply haven't got the time to do everything anymore! It's so exciting and it can open up for new ideas.

Finally - please choose what you prefer:

Country or the city. The country to live in but the city to visit.

Summer
or winter.
Classic or trendy. Both in a nice mix.

White or black. Both in a nice mix, same as above.


Many thanks to Ylva who said yes to this interview. Good luck in the future with your business!


30 kommentarer:

Hannas form sa...

Hej Söta!

Så roligt att läsa om Ylva, har hört så mycket gott om henne och hennes fina brädor på olika bloggar... vad fantastiskt hon textar...måste nog återuppta kalligrafin..det är sååå roligt och meditativt tycket jag. Tack för inspirationen vännen!

Elaine sa...

Ylvas brädor är så fina. Kul att läsa om henne.
Ha en skön helg!
Klem!

Inredningsfanatiker sa...

Åh spå skoj med en intervju! Ylva har ju en beundransvärd textning-> Så vackert!!!
Hm jag brickan är lite lite för mkt, tar nog bort den. Tack för tips och kommentarer! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Marres Hörna sa...

Åh, vilken kul grej!!! Jättekul att läsa!!!

Ha en fin dag!

Kram!

Stina sa...

Så trevlig ide med intervju, verkligen bra!
Kram

Millas Mirakel sa...

Vad roligt med intervjuer, intressant läsning !

Ylva textar underbart vackert på vackra ting !

Kram

S o F sa...

Tack för intervjun med Ylva!!

Trevligt att kunna kika in i hennes butik uppe i Dalarna.

Dit skulle jag gärna vilja åka...

Hennes saker är sååå fina!

Varma hälsningar!

Hem & Lyckas Mia sa...

hannas form - tack själv vännen! ja, hon är kanonduktig verkligen. å, textar du också, vad roligt!

elaine - visst är de! tack detsamma, kram!

inredningsfanatiker - tack! ja, verkligen vackert. kram!

marre - tack och tack detsamma, kram!

stina - tack snälla, kram!

milla - tack, ja, visst gör hon! kram!

s o f - tack själv! ja, hoppas på att åka upp dit i sommar, vore hemskt roligt.

Benita sa...

Guud vilken frän idé du kommit på!!
Jättetrevligt att läsa om Ylva, hon är ju bara för duktig på att texta. Så snyggt!

Ha en skön helg!
Kram Benita

Marita Blücher sa...

Hej Mia,
Vilken kul idé med ett intervju-tema, och vilken rivstart du gör med Ylva Skarp. Hennes produkter väcker verkligen ha-begär.
Tack för din gulliga kommentar på min blogg - jag skicka gärna om det är något speciellt du gillar och som du hittar bland mina bilder på hemsida eller blogg.
Ha det så gott!
Kramis/Marita

Anna sa...

Hej!

Jättekul att få läsa intervjun med Ylva, hon är verkligen jätteduktig! Detta är en toppenbra idé du kommit på!

Aha, tycker din make att affischer med gamla dokument är feminina! Han kanske gillar den affischen som jag har låtit tillverka av ett svenskt 1600-talsdokument och som jag också säljer! Det är skrivet av Carolus, mer känd som Kung Karl den XI, år 1681!

Ha en härlig kväll!
Kram
:)Anna

Kicki sa...

hej
vad kul med intervjuer! Vilket jobb du lägger ner.
Glada helghälsningar från Thyrasgård

Pia..... sa...

Hej himla kul att läsa om Ylva..skulle gärna ha lite saker gjorda av henne ...tänk en vacker text på en bräda eller pall...inte dumt....du har förresten så mycket roligt att läsa just nu här inne...ha de så gött...PIA

Smått och gott hos Lina sa...

Va trevligt att läsa om Ylva Skarp.

Du har fått en liten utmärkelse i min blogg.

Kram

Hannis sa...

Kul idé du fått!
Alltid intressant att läsa om skapande personer.
Hon gör rysligt fina saker!

Ha en skön söndag/Kram Hannis

Nygammalt sa...

Vad kul att du har intervjuat henne! tack för läsningen!
Kram.

beas barnslikheter sa...

Vilket välgjort blogginlägg! Vad duktig du är!

Ha en underbar söndag!

Kram Bea

Under en vind sa...

Vilken kul idé!!! Roligt att läsa! Ha en skön helg! Kram!

Guldkant På Livet sa...

Vilken kul idé och tack för att vi fick ta del av intervjun med härliga Ylva! Vad driftig du är! Jag älskar hennes sätt att texta och hon har ju faktiskt gjort min "guldkant på livet"-skylt som jag har i min hall, den är jag så glad över! Tack för trevligt inlägg! Mari.

EVA AGNES sa...

Kul att du börjat med intervjuer. Ylva Skarp är en favorit därför var det extra roligt att läsa om henne och se lite av hennes alster.
Spänd på vad det blir härnäst.
Kramar Eva Agnes

Hem & Lyckas Mia sa...

benita - tack snälla! kram!

tack marita! kram!

anna - tack! ja, haha, ja, kanske skulle det kunna passa. kram!

tack kicki!

pia - tack snälla!

smått och gott hos lina - å tack söta! kram!

hannis - tack! och tack detsamma, kram!

nygammalt - tack själv, kram!

bea - tack söta du, kram!

under en vind - tackar! kram!

guldkant på livet - tack själv! ja, jag har också ett par brädor och skulle vilja ha en som det står Hem och Lycka på! Kanske en blompinne också eller två..

eva agnes - samma här! favorit alltså.. intervjuer blir inte sååå ofta med tanke på att de tar rätt mycket tid både i skrivande och översättning. men kanske en i månaden möjligtvis! har redan nästa i åtanke.. kram!

kattis sa...

Åh, vad kul att hitta till Ylvas hemsida! Så himla läckert!!

Petra sa...

Hejsan snäckan! Hoppas allt är bra med dig? Det var ett kul inlägg, alltid spännande att se ansiktet bakom arbetet.
Sköt om dig!
Kramiz
P

Hemma hos Klara... sa...

Kul att få läsa om Ylva, har sett så mycket fint hon gjort.

Tror du inte att jag missade "Berg flyttar in" trots att du påminnde mig att det var på fredan. Jag är hopplös!

Ha det gott!
Kram Helena

White Season sa...

Vad du är duktig! Vad kul att läsa och att du börjat ta in lite intervjuer, en jätte bra idé.
Tack snälla för din gulliga kommentar hos mig, ha en jätte skön vecka, Kram Malin

Moderncountry sa...

Men oj! Tenke seg til at du fikk intervjuve henne. Jeg har beundret hennes arbeid lenge og det var både interresant og moro å høre om hennes bakgrunn og hva som inspirerer hennes arbeid. Kommer jeg nærmere Sverige skal jeg virkelig bestille noe vakkert.

Takk for supert Innlegg!!
Klem til deg!

Aina

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Kul idé! Ylva Skarps fina brädor är fantastiska! Hon gör så vackra ting!

Ska bli spännande att se vilka fler det blir intervjuer med:)

Susanne

Cattis sa...

Godmorgon!

Kikade in för att önska dig en go start på veckan och fann en intressant intervju :-)

Kram
Cattis

Mia sa...

Halloj, jag var bara tvungen att titta in efter att läst om ditt sovrum i 25 Hem.

Mysig blogg. Vi får se om jag kommer tillbaka./Mia

Hem & Lyckas Mia sa...

kattis - absolut, mycket fint!

petra - tack, fint med mig, hoppas det är likaså med dig! ha det gott, kram!

klara - haha, ja, det är inte lätt att hålla ordning på allt alla gånger, men du får kika nästa gång ist. kram!

white season - tack snälla! tack detsamma, kram!

modern country - ja, hon är hemskt duktig, på väg att beställa en bräda tror jag. tack vännen, kram!

brunkullan - tack snälla, kram!

cattis - roligt att du gillade den! kram!

mia - skoj att du hittat hit, du är varmt välkommen tillbaka!