tisdag 29 april 2008

Ett vårdträd



Bilder: Mia

Lite nervös är jag allt. Ett olivträd är ju lite speciellt att ta hand om men eftersom min man hellre ville satsa på ett riktigt istället för ett i plast så blir det till att försöka. Hemskt vackert men dyrt också. Det stod ett tag i söderfönstret tills vi hade köpt växtbelysning till arbetsrummet. Håll tummarna för oss, vi har blivit med olivträd!

I'm accually a bit nervous. An olive tree is kind of special to take care of but since my husband wanted to try on a real one istead of one in plastic, we're gonna try. Very beautiful but expensive as well. We also bought a special lamp for plants. Well, keep your fingers crossed for us!

35 kommentarer:

Randi sa...

Olivträd är väl inte svåra att hantera? Mitt var en gång helt bortglömt bakom en maskin i garaget och på våren när jag hittade det var det "helt" dött. Jag har svårt för sånt och bad min man att kasta det på komposten, men det gjorde han inte utan han började vattna det. Och en dag kom han och berättade att ett Under hade skett. Olivträdet var helt grönt igen! Så var inte orolig, det kommer att överleva!
Kram Randi

therre sa...

Jag har absolut inte gröna fingrar så jag har ett plast ;)

Gårdsromantik sa...

Härligt med ett vårdträd!
Lycka till med skötseln.

Kram maud

Minikex-living sa...

hej
jag förstår att du är nervös. jag har lyckats döda en hel drös, så jag har bestämt mig för att inte köpa fler. Det får nog bli ett citronträd i stället. Lycka till med ditt
kramar Malin

hemtrevnad marie sa...

Lycka till med trädet!!
Har själv inte vågat köpa nåt än...men skulle gärna vilja.....
kramis

MiaMaria sa...

JAg håller tummarna...
Det är ju så vackert med olivträd men så svåra men det här fixar du....

Glöm nu inte att prata med växten.....

HA´det så gott!
Miamaria

Moderncountry sa...

Hihi, ja du må vel ha et riktig ett! Jeg prøvde meg på et i fjor, men bare etter noen uker besgynte det å miste bladene. Lite vann stod det på lappen. Jeg tror den ble litt dehydrert. Æj, planter og blomster er jo så vanskelige, man må nesten prøve seg frem. Ønsker deg et stort Lykke Til!!

Klem Aina

Storeflittig sa...

Hihi! Lykke til, jeg har enda ikke turt meg ut på oliventre, det hadde dødd fort her tror jeg. Nydelig var det!!

Sara sa...

åh spännande. lycka till!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Håller alla tummar jag kan! De är så vackra...
Kram
Marie

Snusilus o Sannibus sa...

Vad spännande!! Här nere växer de ju överallt :) Jag är inte så bra på blommor och andra växter så det hade nog inte varat så länge hos mig tyvärr men jag hoppas att du är bättre på sånt! Stort lycka till och ha en härlig tisdag!
Kram, Susanne

Hem & Lyckas Mia sa...

randi - det är nog du och din man som har riktigt gröna fingrar :-D kram!

therre - hihi, det har jag också i badrummet ;-)

gårdsromantik - tack! kram

minikex - ja, jag har också dödat ett men hoppas att detta ska klara sig. tack, kram!

hemtrevnad - tack, kram!

miamaria - tack söta du, ska hälsa växten godmorgon och godkväll varje dag ;-)

modern country - ajdå, ja, det är inte lätt! tack, kram!

storeflittig - tackar!

sara - tackar!

marie - tack ska du ha, kram!

snusilus - tack, det kan nog behövas ;-) kram!

Inredningsgalen sa...

Ja de är inte lätta har man hört! Vacker zinkkruka!!

Vaniljdrömmar sa...

Hej!
Lycka till med ditt nya Olivträd, har precis köpt ett också :)
Kram Helene

Viveka på Humlebacken sa...

Hej och lycka till med olivträdet! Tänk på att ibland spelar de döda... De tappar alla blad och just när man ska slänga dem så spirar det nya små blad..
Bloggflytten gäller bara blogg.se, inte blogger och blogspot. Jag tror inte att man som användare sla märka så mycket, men det återstår ju att se.

Nublus blogg sa...

Ja, grattis till olivträdet och vinsten! En riktig turfia är du!
Har din adress och postar i morgon.

Vi åker i morgon efter lunch , ska bli skönt med lite semester.

Pollenallergin är hopplös, det är den värsta förbannelsen som finns!

Må så gott i solen nere i Götet nu!

etthusivitt sa...

Oj vad skönt att Randi berättade om Olivträdet som klarade sig! Jag har också ett och nog är jag också jättenervös att det ska dö. Denna veckan då vi är i Åre så har det fått flytta hem till svärmor bara för att det ska få lite extra omsorg ;-). Jag har förresten nämnt din blogg i min blogg i mitt senaste inlägg. Hoppas det är ok, säg till annars! Kram, Anette

Hem & Lyckas Mia sa...

inredningsgalen - nej.. tack!

vaniljdrömmar - tack, och tack detsamma :-D kram!

viveka - ah, på så vis, tack för tipset!

nublus - ja, verkligen :-D tackar! trevlig resa!

etthusivitt - haha, ja, jag kommer nog också utnyttja svärmor vid sådana tillfällen ;-) roligt att du nämnde mig, visst var det ok! kram

Lyckans Hem sa...

Har köpt ett också, fast ett litet, vågar mig inte på ett stort :) Lycka till, till oss båda!haha...kram

Guldkant På Livet sa...

Grattis till det avckra olivträdet, det kommer ni nog att få att överleva: ) ha en skön välborg! Mari.

junhe sa...

jättefint! lycka till med skötseln =) ha dt gott/ kram junhe

Fredrik sa...

lycka till... olivträd är sååå fint men väldigt svåra som du säger! =o)

Lillsyrran sa...

Tack för tipset om att zinkhuset finns på Grönbergs. De var helt underbara där när jag ringde och har lovat att skicka ett till mig i Småland. Snacka om gullig & tillmötesgående tjej jag pratade med. Så nu väntar jag paket på posten...tack vare dig!
TACK, TACK, TACK!!!! KRAM

Under en vind sa...

Det kommer säkert gå bra, det är väldigt fint!!!


Önskar dig en myisg valborg!! Kram!

Under en vind sa...

...mysig..skulle det stå förstås!

Camillas nya hem sa...

Oj, är det så svårt att sköta ett olivträd? Nu blir jag nervös för jag tar nästan kål på plastblommor och jag har funderat på att skaffa ett olivträd. Får nog tänka om. :) Haha.

Trevlig valborg!

Hem & Lyckas Mia sa...

lyckans hem - hihi, ja, lycka till du också, kram!

guldkant - tackar, ja, hoppas det ;-) tack detsamma!

junhe - tack, kram!

fredrik - tackar!

lillsyrran - vad roligt att det gick att lösa! det var så lite så! kram!

under en vind - hoppas det.. tack detsamma, kram!

camillas nya hem - asch, man måste chansa ibland så köp ett du! tack detsamma!

LantlivsAnette sa...

Du..olivträd är inte svåra, jag lovar, jag har haft mitt nu i ett halvår, och det mår prima !
Ha en skön Valborg, Kram Anette

Living White sa...

Hvor skjønt du hadde det hjemme?? Skikkelig fint. Ser du har oliventre, jeg kjøpte meg ett for en uke siden, de jeg hadde døde. Jeg hadde en mørk leilighet før jeg flyttet så mitt håp nå er at jeg skal klare holde liv i dette lengre. Oliventre er jo suuuuper flotte trær, elsker dem. Her hvor jeg bor er det mørkt døgnet rundt på høst/vinteren så da er det vanskelig å få ting til å overleve, men jeg skal gi det ett forsøk.

Lykke til, til deg & meg med treet:)

Karin A sa...

Åhh så vackert! Ett olivträd står på min önskelista men jag har fått för mig att det ska vara lite svårt...åtminstone att klara vinterförvaringen!? Mitt myrten lever och frodas dock (har också rykte om sig...) så jag kanske ska våga.

Härliga bilder! Önskar dig en fin fortsättning på långhelgen. Kram Karin

Hem & Lyckas Mia sa...

lantlivsanette - är det så? vad lättad jag blir.. än så länge, peppar peppar, tvi tvi ta i trä - så verkar det må bra. tack detsamma, kram!

living home - tack söta! ja, de är otroligt fina, håller med dig. ett tips, om du inte har det i fönstret då - införskaffa växtbelysning, inte alls dyrt om du köper glödlampa avsedd för växter och sätter i en vanlig armatur! Lycka till själv ;-)

karin a - tackar! jag väljer att tro på lantlivsanette och randi som säger att de inte alls är svåra att sköta, då går det nog bättre ;-) klarar du myrten klarar du med största sannolikhet olivträd också. myrten är ju också lite speciell. VÅGA säger jag ;-) Tack detsamma, kram!

Sol sa...

Hei hei. Grattis med nytt tre. Jeg har kjøpt et lite oliventre jeg også....så får jeg bare håpe og tro at jeg klarer å få det til å trives ;-}
Klem.

Hem & Lyckas Mia sa...

sol - vad roligt! ja, älskar olivträd, de är så vackra.. lycka till, kram!

Sextiotalsvillan sa...

Håller alla tummar jag kan, men kan jag så kan du!! ;)

Kram
Maria

Hem & Lyckas Mia sa...

sextiotalsvillan - hihi, tack! kram