lördag 8 mars 2008

Vitt



Före



Efter. Samtliga bilder: Mia

Sedan allra första början då tvbänken var i björk och cdhyllorna i ek har det hänt lite. Under förra året fick tvbänken lite vit färg (Nordsjös orchidé) och alldeles nyligen såldes hyllorna för att istället köpa vita.

Nu känns det mer harmoniskt och inte så spretigt med flera olika färg- och trätyper. Tvbänken och hyllorna känns som de hör ihop, de har samma färg och dominerar inte. De bildar en enhet. Lampan i hörnet kommer mer till sin rätt och ögat dras automatiskt till den då den bryter av det vita. Ek och björk i all sin ära men vitt är ljusterapi och skönhet!

Since the first beginning the tv furniture was in birch and the cd shelves in oak. Last year the tv furniture was painted white and recently the shelves were sold. Instead of these we bought white ones. It now feels more harmonious and it feels like they belong together. White is so beautiful!

48 kommentarer:

Kalkstenssommar sa...

Va fint det blev! Det är så fräscht o vilsamt med vitt. Läste någonstans att det är en bra färg för kreativitet då den inte stör när man behöver tänka!

Tack för din fina kommentar hos mig.

Nu skall jag kika runt här hos dig en stund.

trevlig helg!

Kram L

Malin sa...

Hej vad fint det blev!
Håller med det blir så harmoniskt med det vita.
Vi skall få ny tv på måndag som vi beställde i NOVEMBER. (kan tänka dig att köra sambon väntat och väntat) Vi har köpt vita köksskåp som vi skall ha till tv-bänk istället för ekskåpet vi haft de senaste åren...
Ha det så bra
Kram Malin
ps: jag länkar till dig hoppas att det är ok- du har en sån fin blogg!

Emy sa...

Guuud så fint! Kanske man skulle gå över våra gamla billy bokhyllor och benno cd hyllor i ek med vit färg. :-)
Som de är nu gillar jag dem inte alls, så kanske man skulle ta och sikta på att måla om dem. Det blev ju så himla bra när du gjorde det. Nu gäller det bara att övertala maken :-)

Ha en trevlig helg!

Under en vind sa...

Mycket bättre! mer vilsamt för ögonen! ha en skön lördag! Kramis!

Marita Blücher sa...

Hej !
Kan inte annat än att hålla med dig och de andra som lagt kommentarer till detta inlägg - VITT är svårslaget. Skillnaden blir verkligen tydlig med FÖRE och EFTER bilderna - ljust, luftigt - och harmoniskt. Vi har också en "mörk" inredningshistoria som går i träslagen masurbjörk och idegran, men jag har börjat att lite försiktigt blanda in vita möbler. Faktum är att allt inte behöver vara vitt, det kan vara riktigt snyggt att ha någon lite mörkare möbel kvar så att man får en känsla av djup i rummet.
Ha en riktigt skön lördag, förhoppningsvis med lite solsken.
Kram/Marita - A Mouse in A House

Hem & Lyckas Mia sa...

kalkstenssommar - tack! ja, har också hört/läst det nånstans och man känner verkligen att det är så. tack detsamma, kram!

malin - tack! men oj, vad sent er tv kommer! låter jättesnyggt. visst får du länka, bara roligt. jag gör detsamma för dig. kram!

emy - ja, eller sälj dina gamla och köp nya istället. tack, tack! och detsamma till dig!

under en vind - tack och tack detsamma, kram!

marita - tack snälla! nej, precis, något mörkare tycker jag är fint att behålla. ha en härlig helg, kram!

Fru A sa...

Visst är det fint när man håller sig till en och samma färg oavsett vilken färg man än väljer eftersom man får ett mer enhetligt intryck då :D

Vita tankar sa...

Så harmoniskt och fint det blev. Jag tittar snett på vårt soffbord som är i björk och vill måla det vitt. Var bänken i fanerat trä? Hur gick du till väga när du målade den? Vilken typ av färg?

Kram Linda

Hilde sa...

Hvilken forskjell:) Det ble utrolig fint med hvite CD stativ i stedet for de du hadde tidligere.
Ha en fin og koselig helg!
Hilde

Fridas gård sa...

Vilken skillnad och sååå mycket bättre - grattis!
kram

ninni79 sa...

Måste också säga att det blev jättefint med det vita. Ser rent och fräscht ut!

Lottaspace sa...

Vad fint det blev!
Har också cd-hyllor i björk som jag betsat mörkbruna, så de ser ut som mahogny. Helt snygga nog, men man får ju lust att måla dom vita ju!
Trevlig helg!
Lotta

Hem & Lyckas Mia sa...

fru a - absolut!

vita tankar - ja, tv-bänken var i björkfaner. slipade ned det och sen bara målade (roller) med Nordsjös Orchidé. kram!

hilde - tack och tack detsamma!

fridas gård - tack snälla, kram!

tack ninni!

lottaspace - snyggt med mörkt också tycker jag! trevlig helg!

Hem & Harmoni sa...

Det blev jättefint! Mer harmoniskt... Jag har både tvbänk och cdhyllor i björk men skulle också vilja måla dem vita...men det vill dock inte mannen (än!) :)
Kram Marie

snusilus o sannibus sa...

Så fint det blev! Sobert och vackert!
Ha en trevlig helg!
Kram, Susanne

Stämningsfullt sa...

Jätte fint och bättre :)
Ha det bra i helgen!
Kram.

Hanna sa...

Vad fint det blev! det är ju mycket fräschare med vitt ;)

Tack för din kommentar, jag hoppas att min sambo kan göra en bänk, men han var inte så förtjust i min idé ;).

Önskar dig en fortatt trevlig lördag!

Kram Hanna

Lotta sa...

Det blev verkligen kanonsnyggt! Mycket harmoniskt!

Ha en riktigt härlig helg vännen!
Kram
Lotta

Roslagsdrömmar sa...

Jätte fint med vitt! Rogivande när allt går i samma färg : ) Tack för den gulliga kommentaren på min blogg! Ha en underbar lördag.
Kram Maria

Benita sa...

Hejhej!
Här händer det saker, jag hinner inte med i svängarna ;)
Det blev fint och enhetligt vid tv:n med allt det vita. Jag känner lugnet & harmonin.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram B

P.S Fint med vita pärlisar D.S

papyrusblomma sa...

Håller med om att det blev mer harmoniskt med det vita, här hemma byter vi också ut allt fler möbler mot ngt i vitt!
Ah, jag tror mig skåda en Cult Design-stake på en av före-bilderna, hoppas att du inte gjort dig av med den ;) Är helt såld på Cult-grejer!

White Season sa...

Å vilken skillnad! Helt underbart, så fint det blev. Visst är det kul när man får så bra resultat :-) Kram kram och ha en fortsatt trevlig helg, Malin

Mamma Millan sa...

Så snyggt det blev..japp håller med fullt.vitt är ljusterapi!!!

Ha en skön Lördag!!!
Kram Millis!!♥

Chatarina sa...

Det blev mycket lugnare, Vit är en bra färg harmonisk.
Ha en bra Helg
Chatarinna

Anna Lisa sa...

Dette ble kjempefint:) Ha en fin kveld. Klem

Moderncountry sa...

Oj, det gjorde seg virkelig med en forandring! Jeg stopper aldri å bli begeistret over å se slike forvandlinger, herlig med lyst og hvitt! Og jeg er så enig så enig, harmoni og orden gjør godt for øya..

Ha en trivelig helg bloggevenn!

MiaMaria sa...

Håller med dig det blev mycket bättre och man känner sig lugnare och så vackert för ögat!

Miamaria

Fredrik sa...

oj vilken vacker skillnad...!

Katten Pejst sa...

Det där blev verkligen jättefint! Det var fint innan men vilket lyft det blev med vit färg!!!! Kram

Bara Gry sa...

Fint! Smart att sälja och köpa nya; ibland är det nästan inte värdt all jobb att måla om...

Ha en skön söndagskväll! Kram Gry

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oj oj så himla fint det blev.. en helt annan harmoni... supersnyggt!!
Kram A-C

Lin & Lavendel sa...

Vad fint det blev...stor skillnad!

Trevlig helg!

Hem & Lyckas Mia sa...

hem & harmoni - tack! hoppas du lyckas övertala mannen så småningom.. ;-) kram!

snusilus - tack och detsamma! kram

stämningsfullt - tack! tack detsamma! kram

hanna - tack! hihi, du får muta honom med nåt ;-) kram!

lotta - tack söta! och tack detsamma, kram!

tack roslagsdrömmar! kram

benita - tack snälla! tack detsamma, kram!

papyrusblomma - tack snälla! nejdå, jag har allt kvar vår cultstake, älskar deras ting!

white season - tack snälla! kram, tack detsamma!

tack snälla mamma millan, kram!

tack chatarina!

anna lisa - tack! kram

modern country - tack söta du, och trevlig kväll, kram!

miamaria - tackar!

tack fredrik!

katten pejst - tack snälla!

bara gry - tack! nej, precis och just cdhyllor som är en del dra-ut-och-dra-in så blir det rätt mycket skav. så i det fallet är det nog bättre att köpa nya. tack detsamma, kram!

ann-catrin - tack snälla! kram!

lin & lavendel - tack!

SKATAN sa...

Mycket ljust och snyggt! Friskt vågat - det blev toppen :)

Trevlig kväll madame!

Vaniljdrömmar sa...

Så snyggt det blev :)
Är det Ok om jag länkar?
Ha en härlig kväll!
Helene

Elaine sa...

Visst blev det fint, att lite färg gör så stor skillnad! Jag har ett par Benno cd hyllor som jag inte helt kan förlika mig med. Får plocka fram målarpenseln.......
Vi har beställt ny tv och jag ser fram mot att fixa till i tv rummet också.
Klem!

Mari sa...

Blev skiiitsnyggt gumman! Och ja - jag tycker oxå det blir rörigt med flera olika träslag...fast det beror på vad o var...jag blir lite velig, för ibland är det jättefint o spara träfärgen - ta våra pallar! Så fina med sin träfärg, dom blir tidsenliga, skulle jag måla mina pallben vita skulle det bara se...dumt ut tror jag!
Jösses...här var det filosofiskt på ön!*blusch*

Ha en go start på nya veckan gumman!

Puss o kraaaam!

Broarne sa...

Vi behöver vitt vi stackars nordbor nu på vinterna när allt är så mörkt, tur att det finns vit färg då.
Annmarie

faster atta sa...

Bommul för själen! Underbart är bara förnamnet på din vita förvandling! Härligt....

Jo sa...

Finfint! :)

Inredningsgalen sa...

Super snyggt! Ljust och härligt!!

Hem & Lyckas Mia sa...

tack skatan!

vaniljdrömmar - tack! visst får du länka, jag gör detsamma för dig.

elaine - ja, lite vit färg kan göra susen! lycka till! kram!

mari - tack raring! ja, precis, man får vara försiktig i vissa lägen så man inte ångrar sig. men angående detta är jag nöjd! tack detsamma, puss!

broarne - så rätt!

faster atta - tack snälla!

tack jo!

inredningsgalen - tack snälla!

Living White sa...

Å hvor fint det ble. Maling gjør underverker. Et rom ser helt anneledes ut da man lysner det opp

Hem & Lyckas Mia sa...

living white - tack snälla!

"M" sa...

oj vilken skillnad...man mår bra av det vita...sån skillnad...

Hem & Lyckas Mia sa...

m - tack!

Linn sa...

Men vilken skillnad! Blev verkligen fint. Första bilden känns som vilket hem som helst, men med allt det vita känns det precis som du skriver rent och harmoniskt.

Hem & Lyckas Mia sa...

linn - tack snälla!