lördag 29 mars 2008

Omväxling förnöjer



Bilder: Mia
Glöm dock den ekfärgade cdhyllan i bakgrunden som inte finns kvar länge. Och dessutom dammet på gamla bordet. ;-)

Jag gillar att plocka om efter årstid och lust, varva lite, plocka undan och fram igen. Då blir saker som nya efter att ha varit bortplockade en tid. Man hinner nästintill glömma och bli glatt överraskad.

Många har valt att ha allt framme året om vilket absolut inte är nåt fel i det. Men jag kan tycka att det är lite synd ibland, man värdesätter det man har lite mer om man får längta efter den där vasen till just den första tussilagon. Och den där ljusstaken som jag plockar fram när höstens mörker faller.


För länge sedan läste jag en text där någon skrev; "Du bär inte alla dina smycken samtidigt. Och inte heller bär du alla dina kläder lager på lager. Likadant med tingen i hemmet - man varvar!"

I like changing at home after mood and season. Things become as new since they've been put away for a while. Almost as you forget and be surprised over something that become as brand new again. Many choose to have everything on view all year long which I don't think is wrong. But at the same time I find it a little bit pity since you enjoy the things more if you can long for that vase that you use only for the first flowers of spring. And the candle stick for Christmas.

A long time ago I read a text that someone described it like following; "You don't use all your clothes layer by layer. Or not do you use all of your pieces of jewellery at the same time. The same applies to things at home - take a pick and change by mood!
"

46 kommentarer:

Randi sa...

Så sant så! Visst ser det mysigt ut hos dig och det blir ju lite spännande med nya blickfångar i rummen. Men jag är dålig på att pynta. Jag pyntar nog mest med blomsterarrangemang.
Önskar dig en skön helg!
Kram Randi

Vita ljuva tankar sa...

Visst är det så! Bra citat! Problemet för mig är bara att när jag plockar undan saker så glömmer jag av var lade dem sedan ;-)!

Kram

Lottaspace sa...

Det stämmer! Men jag hinner ibland tröttna innan jag ens har förverkligat mina omändringar.. Beror kanske på att de finns i planerna så länge utan att jag orkar göra någonting om dom..
Ha en trevlig helg!
Kram, Lotta

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ljuvliga bilder!

Kram Annica

MiaMaria sa...

JAg håller nog med....jag fösöker själv att förnya efter årstider...
Alltid fixar man på våren och hösten....för att få till det för just den årstiden....

VAckra bilder....

HA´en skön helg!
Miamaria

Karin A sa...

Så vackert och vårligt det ser ut hos dig! Ljuset i den andra bilden är fantastiskt (och vad gör det med lite damm? :) Ett härligt olivträd vill jag också ha. Instämmer för övrigt i ditt tänk. När man inte har all plats i världen blir det extra viktigt.

Trevlig helg! Kram

"M" sa...

Ja det är kul med lite omväxling...vilket underbart fint zinkhus...vill ha

hemtrevnad marie sa...

Visst är det så att man vill variera efter årstiderna...det kan räcka att flytta en sak till ett
annat rum... för att det ska bli som nytt, sen är det ju kul att varje år ta fram den där vasen som du säger, och skapa sina egna traditioner!
Kraaam

Hem & Lyckas Mia sa...

randi - tack! blomster är ju vackert.. tack detsamma, kram!

vita ljuva tankar - tack! haha, ja, det låter ju som ett problem ;-) kram!

lottaspace - då får du ligga ett steg före ;-) tack detsamma, kram!

mitt liv - tack snälla, kram!

miamaria - tack! och tack detsamma!

karin a - å tack söta du! det är ett fejkträd (rosmarin) faktiskt! trevlig helg, kram!

m - tackar!

hemtrevnad - ja, precis! kram!

snusilus o sannibus sa...

Hej!
Vilket sött litet hus! Och jo, det är trevligt att variera sig lite!
Ha en skön helg!
Kram, Susanne

Veronica sa...

Javisst måste man förändra!! Även om folk ibland undrar "ska du ändra nu igen" *fniss* Ha en skön söndag & att våren kommer till dig snart!! Kram Veronica.

LantlivsAnette sa...

Helt rätt ..så där gör jag också..plockar undan och byter ut hela tiden..
Vilka fina bilder du visar..
Nu måste jag ju hämta Allt i hemmet och kika då när du är med där i !!
Kolla hos mig vad jag har sytt idag..blev ganska bra ändå..
Kram Anette

Tina sa...

Kloka ord... Kram Tina

Hannis sa...

Fiiint!!
Plockar också om bland mina saker just nu.
Blir som nytt=))

Kram Hannis

Guldkant På Livet sa...

Bra sagt om prylarna i hemmet i jämförelse med våra kläder och smycken...detta ska jag minnas, när vissa tycker man har många ljusstakar : ) Så fint du har hemma och jag såg ert fina sovrum i Allt i Hemmet!! Va läckert med det lilla trädet i korgen, snyggt! Trevlig helg! Mari.

Smått och gott hos Lina sa...

Härliga bilder som vanligt. Och visst är det så, bra att varva alltså.

Kram Lina

Jes/Vita villa vila sa...

Så sant så!

Härliga bilder du visar!!!

Jes

Lila`s bloggvärld sa...

Håller med dig helt och håller!

Hoppas du får en bra lördagskväll.

Kramar L

Hem & Lyckas Mia sa...

snusilus - tackar! och tack detsamma, kram!

veronica - hihi, ja, precis - då får man stå rak i ryggen och dra mitt "ordspråk" ;-) tack detsamma, kram!

lantlivsanette - tack snälla! ditt syalster blev kanonfint! kram!

tina - tack, kram!

tack hannis - kram!

guldkant - ja, visst var det smart, tycker det var bra sagt. tack, tack! trevlig helg!

tack söta lina, kram!

tack jes!

lila - tack! och tack detsamma, kram!

Millas Mirakel sa...

Åh,vilken fin blogg du har, verkligen inspirerande !
Zinkhuset är underbart !!

Ha det gott!
Camilla

Inredningsbloggen "Shabby Chic" sa...

älskar huset i zink

Karna sa...

Kjekt med forandringer, da blir en ikke så lei pyntetingene sine heller....nå er det snart frem med alt som hører sommeren til, endelig!

johanna sa...

Hej...Vad fint du har det!!! Jag gillar oxå o byta ut , men som nån nämnde innan så glömmer jag var jag gömmer undan mina saker=)
Jag har en liten tävling hos mig=)
Kraaam

Ulli sa...

Visst är det så att omväxling förnöjer. Man kan inte ha allt framme samtidigt. Då ser man inte skogen för alla träden.

Kram Ulli

beas barnslikheter sa...

Jättefint stillben!

Jag har tidigare inte haft så många inredningsdetaljer att varva med, men nu har det börjat bli lite fler så nu har jag för första gången börjat känna tjusningen med att variera saker.

Mamma hade i alla fall upptäckt det. Hon bytte gardiner ofta, ofta just för att få känna att det kändes som ett helt nytt rum.

Kram Bea

junhe sa...

så sant som det är sagt...man byter efter hand och det roliga är att folk tror att man köper nytt, trots att det är flera år gammalt =) ha en bra söndag/ kram junhe

Ulrika sa...

Kul med omväxling!! Och att ta fram saker man glömt man hade...
Så fina bilder du visar.

Kram, Ulrika

Hem & Lyckas Mia sa...

millas - tack snälla!

inredningsbloggen - tack!

karna - nä, precis!

johanna - tack söta! ska kika in hos dig. kram!

ulli - så sant! kram!

bea - tack! nej, det har inte jag heller haft förut men nu har jag möjligheten att göra det och tycker det är kul! kram!

junhe - hihi, ja, precis! tack detsamma, kram!

ulrika - tackar! kram!

Stina sa...

Mycket kloka ord! Helt rätt att växla.
Kram

Vardagstugg sa...

verkligen bra sagt! vilket fint skåp..sånt skulle jag vilja ha hos mig!
fin blogg du har!
Annelie

Lillafruluva sa...

Det var btra det där citatet du läst!
Och alltid har du så fina bilder i din blogg, så rena på något sätt!

My Lovely Things sa...

vilket bra citat!!!

så fina ting du visar..verkligen mysigt..Vilket hem är ditt i tidningen..jag har ju den..måste läsa den igen..
ha det gott..
kram anna

me and alice sa...

Du har så rätt!!! Visst är det kul när man hittar något man haft undanstoppat ett tag...
Du har det så fint!
kram Susanne

Hemma hos Klara... sa...

Ja, det är kul att ändra om ibland, ungefär som man byter gardiner efter årstider. Vilket fint vitt skåp du har, ser ut att få plats mycket i det.

Kram Helena

Benita sa...

Visst kan det ligga någe i det. Tyvärr är jag själv lite glömsk så jag köper nytt å så kommer jag på att just ja jag har ju en sån å en sån i skåpet haha :D Snacka om förvirring =S

Ha en bra vecka!
Kram B

Spets och snor sa...

Hej! Jag har ingen som helst utbildning. Självlärd genom bloggen coh min vän Magda som är fotograf. kram Helena

atmosphere sa...

Tror du inte jag lyckades få tag på fel tidning igen? Jakten går vidare, och jag ska väl hitta nåt exemplar nägonstans.
Kram
Ingrid

Peters Projekt sa...

Hejsan Mia och tack för glad kommentar!

Omväxling i all ära men många av oss män får periodvis bekymmer med att orientera oss i vårt eget hem - det upplever i alla fall jag här hemma ;)

Fast jag kanske är extra trög . . .

Oj,vad jag fick leta efter den ekfärgade pjäsen i bakgrunden och dammet på bordet. Var tvungen att klicka och förstora ;D

I övrigt ställer jag faktiskt upp på den där texten när det gäller att varva tingen i hemmet. Förnyad fräschör då och då liksom.

Länka på du, det gör jag med . . .

Peter :P

Lantlig charm sa...

Hej ja vad kul det var att träffas=) fin blogg du har, kikar snart in igen kram

Pernilla sa...

Hej hej! Huset fullt här. Texten på väggen i min hall är det latinska namnet på Mandelblomma och med Linnés beskrivning hur växten ser ut.

Nu måste jag ju köpa Allt i Hemmet special också. Vilken otur. ; )

Ha en riktigt bra måndag!

faster atta sa...

Mmm, du gör som jag..... Visst är det härligt att varva med de fina inredningsdetaljerna. En sak som får en ny plats kan göra så mycket för rummets helhet. Och är man som jag, lite shopping galen så kan ju inte allt vara framme sammtidigt... ti-hi...

Camillas nya hem sa...

Ja men visst är det erat sovrum som är med i Allt i hemmet, det står ju till och med! Vad roligt! :) Jag fastnade verkligen för den bilden, jättesnyggt sovrum!

Hem & Lyckas Mia sa...

tack stina! kram!

vardagstugg - tack snälla!

lillafruluva - tack söta du!

my lovely things - tack! mitt hem är benämnt som "Martins sovrum" ;-) kram!

me and alice - tack snälla! kram!

hemma hos klara - ja, precis! tack, jo, det rymmer en hel del. kram!

benita - ajdå ;-) tack detsamma, kram!

spets och snor - inga dåliga kort med tanke på det! kram!

atmosphere - attans då ;-) kram!

peters projekt - haha, :-D ja, det kan nog många andra män också ställa upp på ;-) tack för länken!

lantlig charm - tack snälla, kram!

pernilla - ah, på så vis, mycket vackert! tack detsamma!

faster atta - ja, precis! en sak kanske passar sisådär på ett ställe och kanon på ett annat. och det får man ju inte reda på förrän man varvar.. ;-) hihi, jag är också shoppinggalen :-D

Hem & Lyckas Mia sa...

tack camilla!

Sea Angels sa...

Hi Mia I think this is a really nice idea..I suppose I do put items away, and bring others out, but I may do this a little more, and ring the changes. You are always so inspirational thankyou. x
Hugs Lynn xx

Hem & Lyckas Mia sa...

sea angels - thanks! hugs