söndag 27 januari 2008

Sov du lilla..



Bilder: Mia

Egentligen är det ju inte klokt. På promenaden för några dagar sedan såg jag att det slagit ut vide. I mitten av januari! När det ju egentligen ska vara -10 och SNÖ (eller nåja, jag bor iofs i Göteborg). Inte ska våra krokus titta upp ur jorden plirandes mot (vår)ljuset och inte heller borde den hyacint som står utanför ytterdörren må alldeles förträffligt, helt utslagen, vit och vacker. Inte borde det blåsa höststormar i januari och jag borde egentligen bära mössa och vantar. Inte borde barnen cykla och gunga utan åka spark och bygga snögubbar. Plus regn, regn, regn. Nä, jag får en knut i magen när årstiderna blir så skeva! Försvinner årstiderna på sikt och vi får en enda lång regnig, blåsig och grå säsong..? Försöker ruska av mig de tråkiga tankarna och kunde inte låta bli att ta in lite vide som jag tycker så mycket om, dess ulliga, mjuka toppar som är förnimmelse om vår..

It's really not right when the seasons melt together like this. Crocus and willow are already opening. It should be degrees of frost and snow. The children should be playing with snow and I should wear cap and mittens. Well, despite this, I couldn't resist to bring in some willow that is so beautiful, soft and woolly. A sign of spring.

45 kommentarer:

Ulli sa...

Slutet på januari och videung. Visst längtar jag till våren, men det känns faktiskt lite tidigt.

Ha en fortsatt bra kväll!
Ulli

Hem & Harmoni sa...

Så vackert! Jag ska nog också plocka in några kvistar...
Ha en bra vecka! Kram Marie

Himmelbit sa...

Jättefina!
Ja, man blir lite rädd när man tänker sådana tankar.. Vi får verkligen hoppas att våra vackra årstider med dess växlingar även finns kvar för våra barn och barnbarn.

Ha en toppenkväll!

Petra Bloggar sa...

åååh nu längtar jag om möjligt ÄNNU mer efter våren!

blev lite nyfiken på vasen, den har en ljvlig form.... var har du hittat den?

kram

Hem & Lyckas Mia sa...

ulli - ja, visst är det för tidigt.. tack detsamma!

hem & harmoni - tack! tack detsamma, kram!

himmelbit - ja, usch, jag tycker det är så otäckt. hoppas verkligen våra barn och barnbarn får uppleva snö! tack detsamma!

petra - tack, vasen kommer från Cosas! kram

Wilda sa...

Men igår fick vi lite snö och idag sken solen för första gången på väldigt länge!

Hanna sa...

Härligt med vår! men jag kan faktiskt hålla med dig, det är lite väl tidigt. Mina tulpaner börjar komma upp ute i rabatten! Det är inte klokt! men visserligen så har jag ingen koll på när dom ska komma fram *fniss*.

Fint med kvistar, blev också lite sugen på att ta in sånna ;).

Ha en trevlig kväll!

Kram Hanna

MiaMaria sa...

Vackert med vide....men visst är vädret bra knepigt!

Ha´det så gott!
Miamaria

Stina sa...

Så vackert Mia, men förstås för tidigt. Nu har vi färdiga snödroppar också.
Kram

atmosphere sa...

Visst är det läskigt när inget stämmer längre? Men idag har det iallafall varit underbart väder, lite sol (!) och kallt. Jag slängde ut det mesta i butiken utanför och passade på att städa, eller rättare sagt försökte. För jag blev fullkomligt nersprungen!
Hoppas att du ger dig tillkänna när du hälsar på!
Kram Ingrid

Nygammalt sa...

Vacker bild!
Delar dina tankar om de skeva årstiderna. Och jag som är uppvuxen i norr blir riktigt orolig...finns inte is hos mina föräldrar heller.
Kram.

Mrs_Oom sa...

Tack så mycket. :) Vad vackert med videung! :) Vi köpte videung idag till min moster! :D Kramar

Veronica sa...

Ja vide är underbart!! Man längtar efter vår....ha det gott! Kram Veronica.

Karna sa...

Jeg har en merkelig busk her på jobb, og der kom pusekattene allerede i Desember så jeg vet ikke helt hva som skjer.....

Inredningsgalen sa...

Håller med, våren är här - när hade vi vinter???? I skåne har det varit en enda lång regning och blåsig höst, vi välkommnar våren, även om det är lite tidigt.

Smått och gott hos Lina sa...

Visst är det märkligt väder nu, lite skrämmande faktiskt.
Men fint med vide :-)

Kram Lina

Inredningstokig själ sa...

Ojdå, tänk att det slagit ut vide redan hos er !!!

Hem & Lyckas Mia sa...

wilda - vad härligt, det som jag längtat efter hela vintern!

hanna - ja, det är härligt men lite för tidigt.. vet inte heller riktigt när tulpanerna ska komma upp men inte ännu iaf ;-)kram!

miamaria - mycket knepigt!

stina - ja, jag ser att grannen också har färdiga snödroppar.. kram!

atmosphere - ja, det är verkligen läskigt! ojdå, hoppas det var kunder som sprang ner dig ;-) ska försöka ge mig tillkänna, om jag törs ;-) kram!

nygammalt - usch, det är verkligen obehagligt! kram!

mrs oom - så vackert! kram

veronica - ja, nån mer vinter blir det ju inte så då får gärna våren komma! kram!

karna - men oj, ännu värre!!

inredningsgalen - ja, nog för att det är härligt med vår men helt fel tid!

smått och gott hos lina - ja, jag tycker det är så fint med vide.. kram!

inredningstokig själ - ja, det är inte klokt..

perlan sa...

Så fiiint! ja det är inte klokt, vi är i slutet av januari.. och det borde vara mitt i smäll kalla vintern.. men nää.. jag vet inte vilken årstid vi har hamnat i! :)
kram

Ann-Catrin / finthemma sa...

Ja du.. den här vintern är konstig...men visst blir man lycklig av de små söta videkissarna.. underbara är dom!!
Kramar A-C

Bara Gry sa...

Så kul att du tittade inom min nerlagda Madicken! Nu har jag skickat dig en inbjudan till min nya blogg. Kolla i din mejl ;-) Välkommen in!

Oj, vide redan!! Känske våren kommer tidigt? Inte att förakta, fast lite kusligt också- om det beror på miljöförstörningar :-(

Ha en underbar kväll!

Kram Gry

Millas hem sa...

Hej! Håller med dig om årstiderna.
Vad är det som händer!!! Snett, galet.... fast...videkvistarna var väldigt vackra, men redan?
Vasen och fatet var väldigt charmigt till kvistarna!
Kram Camilla

Lilla Blanka sa...

Ser inte dina bilder *snyft*, men gissar på att det är på vide?
Ja det är inte klokt vad det är VÅR-aktigt redan..gillar det, fast det känns lite konstigt så här tidigt. (Bor också utanför Göteborg o här brukar ju inte vara metervis med snö precis men ändå..)
Kram
Mia

Vita tankar sa...

Hur skevt och knepigt vädret än är...videkissar är så söta:-)

Kram Linda

Under en vind sa...

Har tänkt samma tankar som du må du tro!!! Vi får hoppas att vi får behålla våra fyra årstider!! ha det gott, kram!

latara sa...

Hej på dig!

Visst känns det konstigt och skrämmande att vädret är som det är, men jag kan inte låta bli att njuta av bristen på isande kyla..!

Kanske kommer vi vid denna tid nästa år att undra om snön någonsin ska smälta bort. Man vet ju aldrig. *försöker tänka positivt*

Kram, Karin

Hem & Lyckas Mia sa...

perlan - nä, det känns ju inte direkt som januari ;-) kram!

ann-catrin - de är verkligen ursöta! kram

bara gry - tack, tack! ja, jag tycker det är kusligt.. tack detsamma, kram!

millas hem - tack, tack! kram

lilla blanka - va, syns inte bilderna? konstigt.. hoppas du kan se dem nu... kram!

vita tankar - riktigt söta! kram!

under en vind - vi hoppas på det! kram

latara - ja, det är bra att tänka positivt! kram!

Hemma hos Stina sa...

Ja, det är ju helt sjukt att det slagit ut vide redan. Jag har knappt förstått att det är januari - tror att det är april. Haha.

Kul att du fick ditt mail publicerat i tidningen. =) Hoppas det blir nåt i Allt i hemmet oxå. Håller tummarna. Ha det bra. Kram.

mittiminvillervalla sa...

Hej på dej! :o)

Såg ju din lilla insändare i TOVE och blev ju nyfiken så nu hälsade jag på dej här på din blogg!

Så fint du har det! Din blogg är jättefin. Persolig och hemtrevlig :o) Kul med nya upptäckter!

Kommer tillbaka och besöker dej fler gånger.

Ha det så fint!

Monika

M&Co sa...

Så nydelige gåsunger!! Her har de ikke kommet enda, fortsatt litt kaldt. Men det er merkelig, dette er den minst snørike vinteren vi har hatt....det er helt bart, bare frost og litt is! Nå klager ikke jeg da....vårgal som jeg er ;-)

me and alice sa...

Åh, så fina små videkissar...
Kul ide av dig att skicka in och göra reklam för din blogg! Det är ju bra för oss andra också. För vi finns ju på din länklista... :)
kramis /Susanne

etthusivitt sa...

Underbart söta! Men man undrar ju... Kram, Anette

LivetHosOssTre sa...

tack för din fina kommentar! verkligen jätte fin blogg du har!

Kramar angelica

www.metrobloggen.se/livethososs

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Visst längtar jag till våren, men den får gärna dröja en månad eller två till:-D

Surrealistiskt blev det dock igår när jag kikade in hos Seaside livings blogg och såg hennes fina bilder från stranden nere på österlen!!
Vi har ju över 60 cm snö här ute och bitande vinterkyla!!
Som att bo i olika länder helt enkelt:-D

Susanne

Villa Hemmet sa...

Vackra bilder och underbar kruka!
... och visst var det en Tolix i min blogg :-D

Marres Hörna sa...

Tackar!!! :-)

Kram!

Hem & Lyckas Mia sa...

hemma hos stina - ja, precis, riktigt aprilväder, hihi! tack snälla! kram

mittiminvintervalla - men vad roligt, stort tack och varmt välkommen! tusen tack!

m&co - *fniss* det är så olika, jag har snöabstinens :-D

me and alice - hihi, ja, det gör det ju, det är sant! kram!

etthusivitt - ja, man undrar ju.. kram!

livethososstre - tack snälla! kram!

brunkullan - ja, precis vad jag också tycker! åå, har ni så mycket snö, jag tror jag flyttar upp till dig ;-)

villa hemmet - tack söta! ååå, jag trodde väl det..

marre - ingen orsak ;-) kram!

SEASIDE LIVING sa...

Visst är det underbart med vide! Här blommar snödropparna och tulpanerna är på väg upp... Håller med dig om att det verkligen är märkligt!

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram Jenny

Mamma C sa...

Vackra är den videungen, men visst är det tidigt. Men viss längtan mot våren kryper sig på ännu mer nu.

fyra vindar sa...

tack för vänliga ord!
va kul att du "terroriserat" tidningar...e kanske ngt man skulle prova...;) hoppas du kommer med i AiH oxå.
/sofia

majsan shabby chic sa...

Så mysiga bilder...Du har väl fått mail från oss? Eller ...Ha det gott Kram/Majsan

Nygammalt sa...

Tack snälla du! Kram.

En inredoholic sa...

Så vackert så vackert :)

Alltid lika trevligt att besöka dig.

Kram

Anonym sa...

Köp lite vita tulpaner och blanda med viden, en underbar ljuspunkt i höst/vinter ?! mörkret...

Du har en underbar blogg och besöker den ofta :-)

Hem & Lyckas Mia sa...

seaside living - ja, det är verkligen fint! tack detsamma, kram!

mamma c - ja, det får en ju att längta..

fyra vindar - tack tack! ja, försök du också, inget att förlora!

majsan - tack! neeej, det har jag inte.. kan du maila mig igen? kram!

nygammalt - :-) kram!

en inredoholic - å tack vad snällt sagt! kram!

anonym - å tack, det var ett fint tips, ska testa det! och tack snälla för söt komplimang, du är varmt välkommen!