torsdag 31 januari 2008

Friska vindar



Bilder: Mia.
F
orsythia från svärmor och svärfar. Sedan bilderna togs har knopparna blivit blommor.

Blåser det? Hihi, skulle nog tro det. Här i Göteborgsområdet är det rätt blåsigt för att underdriva lite. Baboom låter det emellanåt och då undrar jag vad som blåst omkull denna gång. Väntar bara på att vår grill ska välta trots tunga stenar som tynger ned den. Våra dörrmattor har lyft mer än en gång. Glaslyktan på baksidan har vält och jag har varit ute och rest upp den. Reste också upp en övervintrande växt men letade förgäves efter innerkrukan som är puts borta med vinden. Grannens balkongmöbler (?) har rasat omkull de också med en dundersmäll och jag tvekar in i det längsta om jag verkligen ska ta min dagliga promenad. Inte nog med att det stormar utan regnar gör det ju också.

Det skakar i huset och jag kan inte låta bli att le lite åt den grinige äldre man som flyttade in efter oss i vår förra lägenhet på tionde våningen med utsikt mot havet, utan något som läade med allt vad det innebar. Ni kan ju tänka er Gudrunstormen när vi bodde där.. ;-) Han är förmodligen inte på sitt soligaste humör när det vajar i elvavåningshuset. *fniss*

Men, jag biter ihop och tittar ut, ska jag minska i vikt och behålla min lilla viktminskning så får jag ju fortsätta arbetet med att röra på mig. I ur och skur! Men ser ni en knubbig jänta i tjock täckjacka som far omkring i Tuva-stormen tillsammans med alla löv så är det bara jag!

It's a bit windy here in the south of Sweden right now or if I say it's storming it might be a better definition. The house is shaking, the doormats fly away, the pots are turning over. So has the latern in glass and our neighbour's suite of garden furnitures. I'm just waiting for the grill to turn over as well despite the heavy rocks that are pressing it down. I'm hesitating if I should take a walk or not..

I can't help but smiling when I think of the whining older man who moved into our old flat a year ago. He now lives in the 10th floor and I can imagine that he doesn't like the windy situation up there.. ;-)

Well, I look out the window and take a deep breath before I enter the door.. If you see a chubby girl swirling around in the air, it's just me..

27 kommentarer:

Inredningsfanatiker sa...

Phu, jag är en sån där som inte tycker om när det blåser så, hatar den här årstiden och längtar så efter våren! Heja Våren!
hihi
Kram Petra

Smått och gott hos Lina sa...

Hihi ser framför mig både en sur gubbe i sin lägenhet och dig flygandes bland löven. Va duktig du är som är ute även i stormen!
Fint med våriga kvistar i vasen :-)

Kram Lina

perlan sa...

Ja här börjar det med blåda upp nu.. Märkte det när jag åkte från jobbet..
Storm nu igen.. Vad är det här för vinter??!
kram

hulukvarn sa...

Hej Hej!

Här i Småland blåser det kraftigt också! Ibland känns det som om hela taket ska flyga iväg:)

Ha en fin helg! Kramar/Hanna

Hem & Lyckas Mia sa...

inredningsfanatiker - nej, inte jag heller, då kan det lika gärna bli vår, vinter med snö har jag gett upp hoppet om för länge sen nu.. kram!

smått och gott hos lina - *fniss* tack! kram

perlan - ja, usch, *suck* helt sanslös - det har ju inte varit nån vinter utan en enda lång HÖST.. kram!

hulukvarn - ja, här också, huu.. tack detsamma, kram!

Guldkant På Livet sa...

Vilka underbara foton med en känsla om vår... Mari.

Sea Angels sa...

Ah Mia so it was you!! flying over my house a few hours ago.
Our weather is just the same I have sooo many clothes on plus my hat,there are drafts and winds everywhere through the house, rattle, rattle,. Fun though isn't it, not everyone gets this lucky he he!!
Hugs to stop the cold
Lynn xx

Sextiotalsvillan sa...

Här blåser det storm nu också, snöar och samtidigt åska?! Undrar som du... vart tog årstiderna man är van vid vägen??

Kram Maria

Hannis sa...

Oj,hoppas du inte flyger i väg.
Men jag ska hålla utkik för säkerhets skull=))
Passar på att önska trevlig helg//Kram Hannis

Marie sa...

Här blåser det också jättemycket nu ikväll, man tror nästan att taket ska blåsa av.

Kram Marie

Evelinas hus sa...

Hej,
Vad duktig du är som kämpar på.
Hoppas det slutar blåsa och regna snart.
Må så gott.
Kram Caroline

Karin A sa...

Åhh det låter inte roligt med sådant blåsväder på Västkusten. Och jag som ska dit imorgon. ;) Så duktig du är som motionerar i ur och skur. Jag har också tagit nya tag och det bli promenad till jobbet nästan varje dag. Vackert med Forsythia! En favorit så här års. Ha en fin helg! Kram Karin

älskar sött sa...

Är verkligen imponerad över att du tar dig ut i den här blåsten!! Det skulle jag oxå behöva, men skyller på allt möjligt ha-ha... Instämmer med att våren är den häligaste tiden på året!!=) Tack söta för fina komplimanger och ha en underbart veckoslut! kram Malin

latara sa...

Åh, jag har ingen chans att se dig ända härifrån, men jag kan bara le åt din gulliga och roliga text och beundra dig för att du verkligen tar dig ut i ur och skur!

Kram!

Karin

M&Co sa...

Hold deg fast!! ;-) Blåser hatter og høy her og...blir helt ør i hodet! Så lekre forsytiane er!

Lilla Blanka sa...

Ja det är blåsigt och regnigt, tråk-väder här..bor en bit utanför Gbg men det ser likadant ut här. Maken ringde just från jobbet (Gbg) och sa att det är samma skit-väder..Jag som ville ha SOL och LJUS när jag för en gångs skull har en ledig dag...
Vad fina bilder du visar, jag älskar att plocka in kvistar som börjar blomma, läntar till att kunna ta in lite plommon eller körsbärskvistar.. :) Ha en bra dag!
Mia

SEASIDE LIVING sa...

Här har det blåst rejält i natt, det gör det i och för sig fortfarande men det har minskat. Dessutom ser det ut som om solen är på väg att titta fram! Jag håller tummarna för det!

Ha en skön helg! Kram!

Nostalgi och romantik sa...

Oj ,vad duktig du är som går ut i sånt väder! Det borde jag ju också göra, för jag behöver också röra på mig...usch, nu fick jag dåligt samvete...
Kram
Marie

M. sa...

Hi Mia, yes here too we had yesterday very stormy weather and I'm always a bit scared that the wind will blow off the roof of our house!! (we live in a very old one). You're lucky to live near Nyblom o Kollén... but also for me it would be a continual temptation! Have a nice day. Love, Marjolijn

Benita sa...

*Fniss* jag kan se dig sväva runt med alla löven och den griniga gubben hihi..duktigt du som går i ur och skur, de kallar jag motivation, skulle jag oxå behöva ha lite mera av :S

Härliga vår kvistar du bjuder på, längtar efter våren å solen.

Kram Benita

Frida i underlandet sa...

Hej
Först vill jag bara säga att du har en ljuvlig blogg :)
Sen skäms jag att jag inte skrivit till dig tidigare, jag såg ditt inlägg nyligen pga av en relativt hög bloggfrånvaro den sista månaden. Men nu är jag tillbaka med inspiration och skaparlust ;)
Hoppas du hittar tillbaka till mig. Jag kommer hit fler gånger, Kramar Frida

Hem & Lyckas Mia sa...

guldkant på livet - tack!

sea angels - yes, sure it was ;-) many hugs back to warm you!

sextiotalsvillan - ja, precis, var 17 tog de vägen.. kram!

hannis - hihi, vad snällt att du håller utkik efter mig ;-) trevlig helg, kram!

marie - ja, usch! kram!

evelinas hus - tack! skam den som ger sig ;-) tack detsamma, kram!

karin a - ja, det är bra att röra på sig, nyttigt dessutom med lite frisk luft! bra att du promenerar till jobbet! trevlig helg, kram!

älskar sött - tack! trevlig helg, kram!

latara - *fniss* tack! kram

m&co - ja, det gäller att hålla i hatten ;-) tack!

lilla blanka - ja, sol har vi inte direkt varit bortskämda med på sistone.. det var smart med plommonkvistar, ska sno med mig några från mamma och pappa ;-) ha en härlig dag själv!

seaside living - ja, här har det också minskat men det ska väl sätta fart igen tror jag.. *suck* trevlig helg, kram!

nostalgi - men det tar emot må du tro! ;-) kram!

m. - i hope you get to keep your roof! oh yes, it surely is a temptation ;-) have a nice day you too, hugs!

benita - ja, det tar dock emot men jag ska ta mig ut idag också, passa på innan det blåser upp igen.. jag längtar också! kram

frida - å tack söta du! inte ska du skämmas, vi har ju alla vårt att pyssla med och bloggningen får ju komma i andra hand. kommer absolut tbs, kram!

Peace of cake sa...

Åh...en stor dos nostalgi! Farmor var totalt insnöad på forsythia och hade det överallt i trädgården och även inne i vaser.

Hannas form sa...

Så fint...vårigt...ja, hu vad det blåste i natt.

Ha en härlig helg vännen!
KRAM
Hanna

Hannas form sa...

Så fint...vårigt...ja, hu vad det blåste i natt.

Ha en härlig helg vännen!
KRAM
Hanna

tinaminastina sa...

Å vilken vårkänsla över bilderna! Det kan behövas...här är ett himla blåsande och regnande...vad duktig du är som trotsar regnet och går dina promenader!
Önskar dej en mysig helg!
kram/tinaminastina

Hem & Lyckas Mia sa...

peace of cake - ah, ja, då förstår jag att det blir nostalgiskt..

hannas form - tack och detsamma önskar jag dig gumman, kram!

tinaminstina - tack! och tack detsamma, kram!