lördag 29 december 2007

Lotta


Foto med tillstånd: SF/TV4

För oss vuxna som har barnasinnet i behåll eller som vill mysa ihop med barnen framför teven tipsar jag om de två filmer som visas på TV4 nu i helgen. Lördagens Lotta gör själv som hon vill när fröken Lotta och Bamsen lånar tant Bergs cykel och ja, hur går det tror ni..?

I söndagens
Lotta flyttar hemifrån flyttar den unga damen in hos tant Berg när mamma varit dum. Och Lotta råkar slänga hennes älskade Bamsen (ni missade väl inte min egen Bamse?) av misstag!

Två underbart härliga filmer baserade på Astrid Lindgrens böcker. Missa alltså inte, lördag och söndag kl. 11.30 i TV4.




Foto med tillstånd: SF/TV4

A tip for the Swedish televiewers. Lotta, Astrid Lindgren's wonderful caracter from one of her books.

31 kommentarer:

Mia sa...

Vad glad jag blir att du vill länka till mig! Min nystartade blogg behöver all hjälp den kan få!

kramar Mia
www.mychabbychichouse.blogspot.com

annkierix sa...

Hej!!
Visst är det underbart med Lotta..såg den liggandes på soffan.
Hon påminner lite om min dotter i den åldern, fast hon var lite rundare.
Mysih blogg du har..visst får du länka mig..jag gör detsamma med dig
kram o GOTT NYTT ÅRR A-C

Smått och gott hos Lina sa...

Å så synd att jag inte kan se sveriges tv. Hade gärna kollat in filmerna.

Kram och gott slut på 2007!
Lina

Anna Lisa sa...

Ønsker deg en riktig god jul og et godt nytt år. Her snør det...Kselig med julesnø. Kos deg. Klem

Lallis sa...

Ja, det är verkligen riktigt härligt med Lotta-filmerna:)
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Under en vind sa...

Vilken härlig text häröver!!!

Lotta är underbara filmer, här hemma har vi en egen Lotta....annat namn men en blond liten 5-åring med ett humör som ibland kan påminna om Lottas...hi hi.....
Du får självklart en inbjudan till min andra blogg! Maila till underenvind@telia.com så skickar jag en! Skriv ditt bloggnamn i mailet också så jag vet att det är du!

Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!! Stor kram!

Änglaboden sa...

Hej

Kul att du gillar butiken=)
Och varsågod och länka det är bara sköj! ja lotta är min astrid favorit, man får sig många skratt. Min favorit är när hon med cykeln kör in i busken Hi hi kram Johanna

Josephine sa...

Var ju tvungen att ta mig en kik när du varit hos mig. Jätteroligt med en ny fin blogg att titta in hos. Du får mer än gärna länka till mig!

Kram/björkvägen 15

Tidsmästarinnan sa...

hej! vad roligt att hitta hit! tack för din kommentar hos mig, såklart du får länka, jag gör detsamma för hit vill jag kika in igen!
God fortsättning önskar
S.

Tidsmästarinnan sa...

och så måste jag bara säga också att jag älskar psalmen du skrev om, har mest hört den med Van Morrison men nu ska jag lyssna på Peter & Co också!
Kram!

MiaMaria sa...

Vilka härliga klappar tomten kom med...

Och visst är hon härlig denna lilla Lotta som kan allting....

Önskar dig ett Gott Nytt År!
Miamaria

birgi sa...

åååh, jag minns att scenen där Lotta klippte sönder kläder gjorde särskilt starkt intryck på mig ...
:-)
Tänk vilka vackra miljöer filmerna utspelas i ... Måste bänka mig i helgen!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

junhe sa...

alla astrids verk är toppen, jag gillar ronja speciellt...en tjej med skinn på näsan & självständig men ändå lite sårbar. ha en trevlig kväll/ junhe

beas barnslikheter sa...

Jag älskar Lotta ju. Tyvärr missade barnen denna idag, men Bamsen missade de ändå inte.

Dottern sade:
"Den här är din" när hon öppnat paketet med Maileggrisen på julafton. :-)

Men NU vill hon ha den. HOn och sonen har bråkat om den halva förmiddagen. "Nu har du lånat den en lååång stund, nu är det min tur att låna den en lång stund" säger sonen. "Nej, den har jag fått av mamma. Vill du låna den?" Ja-a..."
"Men den är min"

Så lät det. Lutar åt en gris åt sonen med ju. :-)

Mia sa...

mia - :-)

annkierix - tack tack! kram o gott nytt år!

smått och gott hos lina - vad synd.. hoppas de går nån gång på en kanal som du kan se.. om du hemskt gärna vill se dem och har dvd-spelare kan jag skicka dem till dig på cd. säg till i så fall! kram, gott slut!

anna lisa - tack detsamma! åå snö.. vad fuskigt ;-) kram!

lallis - absolut! tack detsamma, kram!

under en vind - tack!hihi, låter mysigt med en egen "lotta" ;-)tack detsamma, kram!

änglaboden - tack! kram!

josephine - tack! kram

tack själv tidsmästarinnan! god fortsättning, kram!

miamaria - hihi, ja, hon är härlig! tack detsamma!

birgi - *fniss* sitter och tittar på lotta nu, spelade in det på dagen. ja, verkligen en underbar miljö, madickens hem är ju otroligt fint det också..

junhe - ja, ronja är kanonbra hon också. trevlig kväll!

bea - hihi, låter som om du får köpa ett par till - till dig och sonen ;-)

hulukvarn sa...

Hej Hej!

Hoppas att allt du har det bra. Jag håller med, vilka underbara filmer, och vilka vackra miljöer sen...

Ha en fantastisk helg!

me and alice sa...

Tjingeling!
Tusen tack för din fina kommentar.
Visst är Lotta härlig!
Självklart får du länka till mig.
Kram Susanne :0)

hallakulle sa...

Självklart får du länka till mig. Gott nytt! =)

SKATAN sa...

Tack för tipset!! Det skall vi se : )

johanna sa...

Ja den filmen är såå mysig!!Vill önska dig en riktig mysig nyårsafton o ett riktigt gott nytt år!!
Kraam

Smått och gott hos Lina sa...

Men va snäll du är! Kan kolla om de finns att låna på biblioteket först. Hör av mig om jag inte kan ordna det :-)

Kramar Lina

Lotta sa...

Lotta är bäst - ingen protest! ;-)

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År med många underbara upplevelser!

Många varma nyårskramar
Lotta

Mia sa...

Fortsatt god jul i huset, eller kanskje rettere sagt Godt Nytt År. For det er jo det nye året som står for tur. Jeg vil med dette takke for det gamle, for alle dine koselige kommentarer i bloggen min. Og for hyggelig besøk her hos deg. Nå har jeg også linket deg, så det blir nok flere og hyppigere besøk etterhvert. Klem Mia

Inredningstokig själ sa...

Ha haa, Lotta är verkligen en rolig lite tjej.....det var inte länge sen jag såg Lotta flytta till tant Berg.....

Gott nytt år önskar jag dej!!

Mia sa...

hulukvarn - tack detsamma!

me and alice - tack själv! kram

hallakulle - tack! och detsamma till dig.

skatan - ingen orsak ;-)

johanna - tack detsamma! kram!

smått och gott hos lina - ja, säg bara till isf! kram

lotta - såklart! med ett så vackert namn ;-) önskar dig detsamma, kram!

mia - tusen tack! kram!

inredningstokig själ - gott nytt år!

Krabat sa...

Godt nytt år! Ja, historiene om Lotta er bare så fine. Gleder meg til å følge bloggen din i det nye året. Klem

Hem & Lyckas Mia sa...

tack söta krabat, kram!

M. sa...

Hello! I like passing by here regularly and always enjoy the nice pictures. I saw this Lotta-film last year in the Belgium TV. It was translated and so lovely. Not only my children were interested, but most of all I myself. It's such a sweet history without arms, warriors and noise! Greetings from Belgium, Marjolijn

Hem & Lyckas Mia sa...

m - oh, thanks a lot for your comment! oh, yes, Lotta is absolutely adoring! hugs, Mia

Lensom sa...

Så koselig at du likte gaven :) Det var veldig artig å gjøre den til også, så spennende og sende til Sverige vet du ;)
Lotta ja, hun er min yngste datters absolutte favoritt ! Og vi har alle episodene på dvd. Når Lotta kommer på skjermen da sitter endelig min viltre 2-åring helt i ro *smil*. Vi kan faktisk lotta helt utenat hehe... en av mange fantastiske figurer fra vidunderlige Astrid Lindgren.

Hem & Lyckas Mia sa...

lensom - o ja, visst gjorde jag det! spännande också med en gåva från väster! ;-) ja, visst är lotta mysig :-) kram!