måndag 3 december 2007

Julkalender



Alla har vi väl varsitt minne av vad man själv tycker är den bästa julkalendern på TV genom tiderna. Jag har ett svagt minne av Julpussar och stjärnsmällar som jag älskade. Jag skulle vilja passa att fråga mina norska läsare om ni känner igen min beskrivning av en gammal man med en liten nalle (eller var det en katt?) i en butik. Ett sött program i norsk television som jag följde när jag var liten, förmodligen en kalender det också. Jag kan till och med nynna melodin till densamma. Men vad i all sin dar heter den? Jag minns nämligen inte.

En kalender som sändes när jag var fem år - 1982 - var
Alberts och Herberts jul. Jag förmodar att jag såg den även om jag inte minns ett smack. Men förra året fann jag dvd:n på rea. Jag älskar A + H och likaså denna julkalender som är så otroligt mysig, härlig och nostalgisk. Ett gammalt Haga i mitt älskade Göteborg och två av våra stora skådespelare, Sten-Åke Cederhök och Tomas von Brömssen. Jag fann tyvärr inget klipp från kalendern på nätet så ni får hålla till godo med ett klipp ur ett vanligt avsnitt. Den rekommenderas starkt! Med dessa goa gôbbar tänker jag spendera de närmaste dagarna med!

Once again a television tip for the Swedish people - an so called Advent calender, one episode for each day in December before Christmas.

12 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Ja, Albert och Herbert, vilka go-gubbar!! Vet tyvärr inte vilket norskt program du menar men hoppas ngn norsk bloggvän kan hjälpa dig då.. jag är ju lite äldre än dig och hade teskedsgumman som favorit!! Så snyggt du dekorerat med ljusen i inläget under!! Mari.

Lotta sa...

Härliga goa gubbar är precis vad dom är!

Min favorit bland julkalendrarna är Trolltider, jag var så himla fascinerad av hur de små trollen använde syrullar som stolar, och hur allt var så stort i deras värld.

Som vuxen blev jag även väldigt förtjust i Pelle Svanslös.

Ha en bra dag!

Kram
Lotta

Mita`s hjørne sa...

Å jo... Albert og Herbert har vi faktisk sett vi også... de er jo bare så koselig da...
Kanskje du mener Skomakergata i den norske serien... han hadde en tøffel som han pratet med og som viste film...

Ha en koselig dag...

Mia sa...

guldkant på livet - visst är de goa! tack!

lotta - absolut! tack detsamma, kram!

mita - TACK, du är en ängel! Visste väl att jag skulle få hjälp av nån ;-) Skomakergata är det ju, underbar var den.. Trevlig dag önskar jag dig också!

Hilde sa...

Hei Mia:)

Ser att du allerede har fått svar på det norske programmet som bare må väre Jul i Skomakergata. Det var mitt favortitt program også som liten.

Nå har vi fått svar og det var ingen Mia i magen. (Vi hadde tenkt at det skulle bli en Mia om det var en lillesöster) Det blir en lillebror som kanskje får navnet Theo.
Ha det så godt og ta vare på deg selv.
Kram Hilde

EVA AGNES sa...

Hej Mia!
Snygga adventsljus. Nu kom jag på hur de skulle göras. Ibland totar jag till det i onödan.
Albert & Herbert ja..... som f.d. göteborgare älskar jag dem bara.
Kramar Eva Agnes

Evelinas hus sa...

Årets kalender är ingen höjdare än så länge måste jag säga. Det var bättre förr :).
Vad mycket fint julpyssel och pynt du har i bloggen.
Kram Caroline

Nygammalt sa...

Visst är det roligt det här med minnen. Trolltider kommer jag ihåg, och nyligen hade jag Birgitta Andersson som kund. Det kändes lite konstigt...men roligt...
Kram.

Nilla sa...

Här har jag missat en del märker jag!

Så fint med ljusen du gjort och Albert och Herbert kommer jag minsann ihåg =)

Ha en bra dag!

Kram Nilla

lyck-annas sa...

Det roliga är att mina barn, sju och fem älskar dessa figurer.
De har haft en farfar som påverkat dem.

Jennyshemochharmoni sa...

Den är verkligen helt underbar! Länge sedan jag såg dem. Tror faktiskt mina svärföräldrar har dem på video, måste nog låna den och titta lite. Ha en bra tisdag! KRAM

Mia sa...

hilde - åå grattis vännen till lille Theo, vad roligt!! kram!

eva agnes - tack! kram

tack snälla evelinas hus! kram!

nygammalt - men vad kul, lustigt! kram!

tack söta nilla, kram!

lyck-annas - vad härligt, gulligt av farfar att få dem att älska dem!

jenny - ja, låna svärföräldrarnas video, jag törs garantera att du inte blir besviken ;-) kram!