lördag 22 december 2007

Gå inte förbi



En av mina största julfavoriter är denna - den svenska versionen av den
traditionella irländska psalmen Be Thou My Vision. Den har bland annat
spelats in av Van Morrison men lyssna till Peter Jöback och Sissel Kyrkje
bø,
mina favoritartister, Sverige och Norges stoltheter -
bättre kan den inte bli! Så otroligt vacker sjungen..

Skyarna faller, på gammal som ung
Vårvinterns himmel faller så tungt

Och alla söker något att hålla sig i
Med hjärtan som viskar:
"gå inte förbi"

Ute på veien, i snøblandet regn
Ett steg till grensen och tusen vill hjem

Hun venter på noen från en helt annen tid

Hjertet står skrevet: “gå ikke forbi”


Innanför murar står klockorna still
Han fick hela världen och månen därtill

Ingen är så lycklig, och ingen så frid

Men hjärtat det flämtar: “gå inte förbi”


Barnet som slumrar, så nära inpå
Att ingenting ont eller hotfullt kan nå
Lämna nu drömmen och vakna till liv
Med blickar som säger, gå inte förbi, ooh
ooh,
nånstans där borta, en bit längre fram

Finns dagar som lovar en varmare famn

Och du vet var jag finns, och låt inte bli

Du får inte gå nu, gå inte förbi,
ooh
La la la la la la la la la la la la la la la
Ooh
La la la la la la la la la la la la la la la
Du får inte gå nu, gå inte förbi

Du får inte gå nu, gå inte förbi


This is one of the most beautiful songs this time of year - the Swedish
version of the traditional Irish hymn Be Thou My Vision. It has been
recorded by Van Morrison but the Swedish version is sung by
Peter Jöback (from Sweden) and Sissel Kyrkje
ø (from Norway). I just love this..

12 kommentarer:

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vilken vacker sång! Önskar dig en riktigt god jul Kram

hallakulle sa...

Underbart vacker! Nu kan inte denna dag blir något annat än bra. Tack för hjälpen till en bra start! God jul!

Krabat sa...

Ser du har kost deg med Vinterns söta i det siste du også. For noen dager siden lagde jeg safranbiscotti. De ble så gode! Jeg har virkelig kost meg med den boken. Nå tar jeg snart en liten juleferie fra bloggen. Ønsker deg og dine en nydelig hvit jul! Klem

Nilla sa...

Den är så vacker den sången, absolut en av mina favoriter med =)

Gillade din tomtesaga!

Önskar dig en riktigt God Jul!

Kram Nilla

En inredoholic sa...

Ha nu en riktigt GOD JUL!! Tack för kommentarer hos mig...

Må så gott!

Katherines Dream sa...

Merr Christmas Mia, thank you vor your lovely comments.
I love your white home pictures, gorgeous.
Do visit again,
Hugs,
Carol xx

Zaga sa...

Underbart vacker sång och sångare med för den delen! Önskar dig en fröjdefull jul!
Zaga

Lotta sa...

Den är verkligen underbar! Jag har den på en av mina julskivor här hemma. Mycket tänkvärd text!

Många kramar
Lotta

Mia sa...

amoroso - visst är den! tack detsamma, kram!

hallakulle - vad skönt att höra, god jul!

krabat - ja, jag tänker testa dem också i mellandagarna ;-) den är kanonbra den boken! god jul, kram!

nilla - verkligen.. tack! god jul, kram!

en inredoholic - tack och god jul till dig!

katherines dream - thanks! hugs, Mia

zaga - god jul!

lotta - verkligen! kram

beas barnslikheter sa...

Åhhh...den hade jag inte sett...så oerhört vackert!!!

organic-lizzi sa...

Vakker sang:-))..og video:-))
Har sminket Sissel flere ganger,og hun er enda nydeligere som menneske enn hun synger!
Klem Randi

Mia sa...

bea - visst är den!

organic-lizzi - men vad coolt att du sminkat henne! kul! kan tänka mig att hon är en underbar människa, det lyser liksom om henne.. kram!