söndag 25 november 2007

Vit chokladtryffel med kanel och lingon


Foto: Maken

Boken Vinterns söta som jag skrivit om tidigare och vattenbadinsatsen från Ikea har visat sig vara utmärkt att investera sina slantar i - här ytterligare en smakbit. Så den som tycker om vit choklad bör göra denna, underbart god men söt och mäktig.

Vit chokladtryffel med kanel och lingon
Ca 25 kulor

250 g vit choklad

3/4 vispgrädde (jag valde 20 %-ig grädde)

1/2 tsk malen kanel

1 dl frysta lingon

florsocker

ca 300 g vit choklad


Hacka chokladen. Lägg i en skål med grädden, värm över sjudande vattenbad och rör tills all choklad har smält. Låt svalna i rumstemperatur. Blanda sedan i kanel och lingon. Ställ in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna. Doppa en klick av smeten i florsocker så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Lägg kulorna på en plåt täckt med bakplåtspapper. Ställ in tryffelkulorna i frysen i ca 1 timme. Smält den andra angivna mängden vit choklad i en skål över sjudande vattenbad. Doppa tryffelkulorna i chokladen. Man kan eventuellt rulla kulorna i händerna. Lägg tillbaka dem på plåten och låt stelna. Förvara i kylskåpet.
(Jag halverade dock satsen och det gick alldeles utmärkt.)



Foto: Mia.Vattenbadsinsatsen innehållande mörk choklad till en annan godbit.

How about white chocolate truffel with cinnamon and lingonberry?

15 kommentarer:

SKATAN sa...

Mmmm...så got det ser ut! Hoppas det smakade bra : )

Önskar dig en lugn och skön söndag!

/A.

Mari sa...

Åh, jummy!
Vad du e duktig o vad duktig fotograf din man e du! Ni utgör ett perfekt par i dessa sammanhang...så roligt o komma in här varje gång;)

Kram från ön!

annkierix sa...

oj vad gott..mmmm ser ju underbara ut..det receptet måste jag ta!
Nu ska jag fortsätta kika runt på din fina sida för det är första gången jag är inne här..kommer snart tillbaka Ha det gott

Mia sa...

skatan - man tackar, jo, det smakade alldeles utmärkt! tack detsamma!

mari - å tack! kram!

ankierix - välkommen hit! tack för komplimangen!

Hemma på Landet sa...

Jag tar några. Det går bra va? Puss

beas barnslikheter sa...

Mmmmmmums...skriver jag bara!

Och jag tyckte mycket om ängeln och tärnan...särskilt tärnan. Var har du köpt den?

Ha en fortsatt mysig söndag!

Kram Bea

Nilla sa...

Mums så gott det ser ut!

Härliga saker du shoppat =)

Hoppas du får en skön söndagkväll,

Kram Nilla

Pernilla sa...

Ser underbart gott ut..

Jag länkar dig om det är ok för dig?

ha det bra och kram

Deesajn sa...

Ok, det där ser snuskigt gott ut (speciellt när man är hungrig). Det där ska jag göra någon dag. Tack för receptet.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

/Deesajn

Ps Gillar du julpyssel så kolla gärna in mina handgjorda julkort på min blogg.

Mita`s hjørne sa...

Mmmm... Ja takk...
Dette så jo bare helt hærlig ut da...
Engelen du hadde i forrige innlegg var jo bare supersøt da...

Ha en koselig kveld...

Maria sa...

Men hallå va gott det där såg uuut!

Moderncountry sa...

Ojojoj, for noen smakfulle bilder med tekster til!! Og jeg som er helt sjokolade galen, ikke bra i det hele tatt. For sånt frister mer enn jeg tør og innrømme :))

Ha en super uke!

Mia sa...

hemma på landet - såklart!

bea - jag köpte den på Stora Holms säteri men såg faktiskt den på Blomsterlandet häromdagen! kram!

nilla - tack söta! kram

tack pernilla! visst är det ok att länka, jag gör detsamma för dig. kram!

deesajn - tack! ingen orsak! vad har du för bloggadress?

tack mita!

maria - tack!

modern country - hihi, ett chokladfreak till här ;-) önskar dig en härlig vecka!

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Det där ser ruskigt gott ut!

Mia sa...

amoroso - tack, det var inte så dumt!