måndag 5 november 2007

Cyklamen




Jag vet inte riktigt varför jag inte köpt cyklamen förr, kanske vetskapen om att den ska vattnas underifrån och kräver lite pyssel men nu har jag vågat mig på det. Vita blommor är min favorit och konstigt nog lever min cyklamen fortfarande. Jag känner mig riktigt duktig som pysslar om den och kommer ihåg att dra bort de vissna blommorna med stjälken så att de inte ruttnar. Ni hör väl vad jag läst på! ;-) Men håll med om att det är en vacker blomma!

Isn't cyklamen a beautiful flower? This is my first one and I'm trying hard to take care of it. Just love white flowers!

28 kommentarer:

SEASIDE LIVING sa...

Efter ha varit borta i en vecka och med en man som inte tänkt på att vattna blommorna, gapar flera av mina blomkrukor nu tomma. Kanske jag också skulle våga mig på en cyklamen, för precis som du tycker jag ju att dom är så himla vackra!
Stor kram från Jenny

Stina sa...

Har också köpt en cyklamen,i går morse låg den platt, men ingen fara, fick stå länge i kallt vatten så kommer den upp igen. Fin blomma!
Kram

Hemma på Landet sa...

Verkligen fint gumman.:-)

Lotta sa...

Jag håller verkligen med dig, cyklamen är jättefina. Brukar köpa vita till jul.

Kram gumman!
Lotta

Anonym sa...

Vad fint att ha dem på en bricka sådär. Fin blomma!

Kram Lina

Nilla sa...

Hihi, NU vet jag varför mina ser så ledsna ut *fniss* Tack för all information, det behövdes verkligen!

Kram Nilla

Nublus blogg sa...

Cyklamen och jag är sällan översens. De slokar på nolltid hemma, jag tror att det är för varmt för att de ska trivas riktigt bra. Tyvärr, för de är underbart vackra!

*kram*

Marie sa...

Jag tycker också om vita cyklamen, de är så vackra.

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Terese sa...

Honey Boney... kom tillbaka nu!

Evelinas hus sa...

Ja dom är vackra, en av mina favorit blommor.
Jag har min ute i år och så fina cyklamen har jag aldrig haft, inga gula blad.
Kram Caroline

En Doft Av Danmark sa...

Jag har aldrig lyckats med cyklamen...undrar vad jag gör för fel!
Vilket LJUVLIGT skåp i inlägget under...VILL HA!!!!
Kramar
Dorthe

Lotta sa...

Vännen - sänder dig massa varma kramar. Så himla trist att det blev så här igen. :-( Kommer att sakna dig förskräckligt mycket, men tro inte att du blir av med mig, jag våldgästar dig här istället!

Kram, kram, kram

Lotta

sofia sa...

Vilket fint arrangemang du gjort på bordet! Cyklamen är ju jättefina men inget för mina vääldigt ljust gröna fingrar ;)

MiaMaria sa...

Hejsan vacker blomma.
Ska man dra bort blomman med stjälken...jag klippte bort min.
aj, då nu kanske den bör...

Miamaria

Sagalisa sa...

Javisst är det en vacker blomma men ack så svår att hålla vid liv!
Vad fint ditt minimuseum var då...
Godafton/Anna

chatrine sa...

Fin blomst! Tøffe bilder, flott arransjert:) Veldig fint!
Klem:)

Karin och Robert sa...

Det är en underbar växt! Väldigt fin i aramgemang. Den är så ädel men tar ändå för sig!
Kram

Agnetas shabby chic sa...

Ja visst är det fint med vita blommor, de lyser så fint i fönstret när det är mörkt ute...kram

Katten Pejst sa...

Usch vad tråkigt att du lämnat forumet:-(. För mig var det ju lite extra roligt med en "granne" där. Jag tyckte att din TS var toppen och precis så som du forumlerat det uppfattade jag att det var, men jag har ju inte varit där på ett tag så jag måste ju ha missat något. Hoppas att du kommer tillbaka. *kram*

Petra sa...

Japp de är jätte fina, men som sagt jag är ingen människa med gröna fingrar tyvärr, för cyklamen är jätte fin!

Vicka81 sa...

Vilket fint arrangemang! Har aldrig provat på cyklamen själv... men eftersom inte ens murgröna gillar mina..hmm... vita fingrar så törs jag nog inte riskera den blommande sötnosens liv! Tråkigt att du försvann från "vita hem". Jag är så ny där och har dålig koll på allt och alla men du har iaf gett mig fina kommentarer! :-) Ha det bra och njut av ditt vackra, vackra hem!

Hannis sa...

Ganska lustigt, är första gångare med cyklamen och i går läste jag dina rader om skötseln av dom och i morse när jag kom upp såg båda ut som döda.Har ställt båda i vatten så vi får se.Dom är ju otroligt fina,om dom nu överlever=))
Kram Hannis

Att ha det gott sa...

Jag håller med Lockades in på plantagen av ett extra pris på cyklamen men de var pytte små

Engsroom sa...

Vita blommor är absolut finast tycker jag också. har faktiskt inte ägt någon cyklamen men det kanskse är dags att prova på till julen.
Ella

organic-lizzi sa...

Helt enig!De er så vakre.Jeg holdt på å ta livet av min(den står i en biiiittte-liten potte til mitt forsvar),men kom seg heldigvis.
Deilig tirsdag til deg!
klem Randi

Nostalgi och romantik sa...

Visst är det fint med cyklamen! Jag har också några vita...Dom gillar lite drag så dom trivs väl bra i fönstret hemma hos mej!
Gillade ditt museum också, jättefint!
Kram
Marie

Randi sa...

Jag har massor i växthuset - så här års är det läckert med vita blommor där. Sköter dem inte på något speciellt sätt, men klimatet är nog fuktigare där än inomhus.

Kram Randi.

Mia sa...

seaside living - ajdå, ja, testa en cyklamen, de är jättevackra, kram!

stina - ah, vad bra tips, ska testa om jag råkar ut för samma sak. kram!

hemma på landet - tack vännen!

lotta - låter som en fin tradition med vita cyklamen till jul.. kram!

tack Lina! Fast egentligen står inte blomman på brickan utan bredvid men ser ju att det ser ut som det ;-) kram!

nilla - hihi, jaså? ;-) kram!

nublu - nej, det är ju en lite kinkig blomma men jag har gett mig den på att jag inte ska ta död på den :-D kram!

marie - visst är de.. kram!

terese - tack gumman men nu är det för gott.

evelinas hus - ah, vilket bra tips att sätta dem ute, ska testa nästa år tror jag.. kram!

en doft av danmark - som sagt, knepig blomma det där.. å tack för skåpskomplimangen! kram!

lotta - tack för ditt stöd vännen, ja, nu har jag tröttnat, orkar inte med FL mer. men finfint, våldgästa mig här, bara trevligt :-D kram!

tack sofia!

miamaria - ja, jag läste det nånstans att man ska se till att dra bort hela stjälken och se till att inget sitter kvar för de kan den ruttna..

sagalisa - jag testar mina blomkunskaper nu på cyklamen min ;-)tack för skåpskomplimangen!

chatrine - tack snälla! kram

karin och robert - så sant som det är sagt! kram

agnetas shabby chic - ja, de lyser verkligen vackert.. lite ljusterapi som jag brukar kalla det! kram!

katten pejst - tack snälla för ditt stöd. nej, tyvärr så funkade det inte så som i trådstarten har några av oss upplevt. men nu är det historia för mig, väljer att gå vidare och inte tillbaka. kram!

petra - inte jag heller men tänkte jag skulle testa.. ;-)

vicka - tack snälla du!

hannis - oajaj, hoppas vattnet hjälpte! kram

att ha det gott - har också sett de där pyttesmå, supersöta!

engsroom - ja, det är ju fint till jul med vita cyklamen!

organic-lizzi - håller tummen för din lilla cyklamen! trevlig tisdag till dig, kram!

nostalgi och romantik - tack söta du! kram

randi - å vad vackert det låter med ett växthus fullt med vita cyklamen.. *suck* kram!