söndag 11 november 2007

Besök=god mat + efterrätt


Foto: Maken

Min mamma och pappa besökte oss under lördagen och det bjöds självklart på efterrätt från boken Vinterns söta (som jag envisas att tjata om). Fluffig frusen polkagrispaj med chokladsås (såsen kom dock inte med på bild). Inte dum alls!

Obs - missa inte tävlingen inne på Pill & Pyssel!

My mum and dad were visiting us during Saturday and of course I had to try a recipe from the cookbook Vinterns söta, the book I've been telling about a few times already. So this time it was a fluffy frozen rock candy pie! Delicious!

Tillägg - recept på förfrågan:

Pajdeg: 20 småkakor med smak av choklad, 2 msk kakao, 25 g smält smör el margarin.

5 dl vispgrädde (jag använde med lägre fetthalt), 1 burk marshmallowfluff, några droppar pepparmyntsolja, några droppar röd karamellfärg, 1 dl polkagrisar + några till garnering.

Chokladsås: 125 g mörk choklad, 75 g smör, 1/2 dl strösocker, 1/2 dl sirap, 1 nypa salt, 1/2 dl vatten.

Kör kakor, kakao och smör i en matberedare. Tryck ut smulblandningen i en pajform med höga löstagbara kanter. Ställ in i frysen. Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff och några droppar pepparmyntsolja eller efter smak. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en seperat skål och ställ åt sidan. Krossa polkagrisarna i mortel. Blanda ner i den större mängden kräm. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet. Ta resterande kräm och blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den vita i formen. Gör med en kniv ett virvlande mönster i krämen. Ställ in pajen i frysen i minst 5 timmar (jag gjorde den kvällen innan och lät den stå över natt). Ta fram den 10-15 minuter innan den ska serveras. Dekorera med polkagrisar. Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad har smält. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig. Servera såsen varm eller kall (jag valde kall) till pajen.

38 kommentarer:

therre sa...

Oj så härliga grejer du bakar Mia!

Ja, jag blev jätteglad när jag fick tag på det söta kuddfodralet! :)

Stället där vi brukar besöka några gånger per år är jättemysigt! :) Riktig lantidyll! :)

organic-lizzi sa...

Den så heftig lekker ut!!
Deilig søndag til deg..
klem Randi

Mari sa...

Åh baby vilka smarriga grejjer du får till! Det riktigt läskas i mun här! Snygga kort med!;)

KRAAAAM!

På Norrgården sa...

Mmm, det där låter jättesmarrigt! Det verkar finnas så mycket bra i den boken, så nu har jag skrivit upp den på min önskelista. TAck för tipset!Ha en bra söndag!
Kram

Solkatter & dammråttor sa...

Mums filibaba!Jag som är en riktig gotte-gris skulle verkligen gilla den här efterrätten...Skulle nog behöva den boken=)
Söndagskram!

Anna sa...

Jösses vilka sötsaker du bakar!!!!! Det låter verkligen som om den där boken måste införskaffas!
Trevlig söndag!

Randi sa...

Men vilken spännande tårta!
En sån måste man ju testa och bjuda på.
Kram Randi

Stämningsfullt sa...

Det där skulle väl barnen ääälska! Måste nog också skaffa mig den boken.

junhe sa...

dt där såg smaskigt ut!!! hoppas du haft en bra helg/ kram junhe

Anna sa...

Den kakan ser verkligen läcker och god ut! Får nog ta och köpa den receptboken..

chatrine sa...

Wow for en bakemester du er! Den der ser bare kjempegod ut!
å så flott farge den har, Mmmmmm..
Ha en flott søndag!
klem:)

Karin/Theasrum sa...

Recept? =)

Deesajn sa...

Där satt den. Jag har ätit sådan där polkagriskaka en gång per år, vid varje julbord som min pappa har bjudit oss på. Tyvärr blir det inget iår, så jag får helt enkelt göra den själv och bjuda laget runt. Pöss för att du inspirerade mig till detta.
(Var den lika ruskigt god som den såg ut att vara på bilden?).
/Deesajn

Guldkant På Livet sa...

Vilken läcker bild, så god den såg ut!! Den skulle jag vilja testa att göra! Mari.

Carolina sa...

Den är så god! Jag och ungarna bjöd gubben min idag på fars dag och både ungarna och han tyckte den var smarrig. Köpte ju boken själv efter inspiration från dig och håller på och testa mig fram för fullt. Det blir nog ett jättestort godis bord på julafton i år:)

Emy sa...

Oj Guuuud så god den pajen verkar vara...

Den boken står för övrigt högst upp på min önskelista tillsammans med deras föregångare två systrars söta :-) (som jag ännu inte köpte men frenetiskt läser hemma hos andra ;-) ).

Hem & Harmoni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hem & Harmoni sa...

Yes, nu har jag också köpt boken.... :)
Hämtade den på posten igår och har suttit och läst igenom nästan alla recept... nu ska här bakas!

Kram Marie

Lotta sa...

Åh vad det ser gott ut! Jag bara måste köpa den boken, så jag också kan göra såna godsaker!

Kram gumman! Ha en bra vecka!

Kram
Lotta

Mia sa...

therre - tack! härligt!

organic-lizzi - tackar! trevlig kväll, kram!

mari - tackar! ;-) kram!

på norrgården - tack själv, kram!

solkatter & dammråttor - hihi, ja, den är inte alls dum! kram!

anna - hihi, tackar! den är ett klart tips till att önska sig till julklapp!

randi - tackar! kram!

stämningsfullt - jättebra bok..

junhe - tack och jodå, helt ok! hoppas din var skön! kram

anna - ja, det tycker jag du ska göra!

chatrine - men tack snälla! kram!

karin/theas rum - ska göra ett tillägg med receptet.

deesajn - å, så lite så men kul att du ska göra den! den var vansinnigt god om jag får lov att säga det själv ;-)

guldkant på livet - nu kommer snart receptet så det är bara att testa ;-)

carolina - vad kul! hihi, sak samma här!

emy - ska önska mig den också till födelsedagen sen tror jag!

hem & harmoni - härligt, visst är den full av smarriga tips! kram!

lotta - ja, gör det, törs garantera dig att du inte blir besviken! kram och tack detsamma!

Mita`s hjørne sa...

Å... den så jo bare hærlig ut da...

Ha en koselig kveld...

linnea-maria sa...

Gisses vad smarrig den såg ut. Babyrosa till på köpet. kram/linnea-maria

Mysiga lantliga ting sa...

wow hur smaskig såg inte den ut då!!! Kram.

Zazalée sa...

Tout est très chouette, bravo ;o)

My little footprints sa...

Hei!
Nam nam den kaka så deilig ut!
Den skal jeg lage :)
Klem Beth

Marres Hörna sa...

Åhhh....den ser så god ut!!!! :-)

Anonym sa...

Mums! Det ser väldigt gott ut!

Kram Lina

Mia sa...

tack mita!

linnea-maria - tackar! kram!

mysiga lantliga ting - tack snälla! kram

zazalée - merci beaucoup!

my little footprints - tack, ja gör du så! kram!

marre - man tackar!

tack lina!

Anonym sa...

Detta såg gott så jag måste testa. Undrar lite om receptet bara. Vad menar du med 1 burk marshmallowfluff? Är det sådant vanligt marsmallowgodis man köper eller det är något annat? Blev lite konfundersam brukar inte köpa marshmallows precis så jag vet inte riktigt vad som finns.
Kram Klara

Karin/Theasrum sa...

Åh, tack vad snällt. Måste prova den nån gång!

Flower Power sa...

Åh, for en lekker kake! Den smakte sikkert godt:))
Kram:)

Mia sa...

anonyma klara - kul att du vill testa den! marshmallowfluff är inte detsamma som en påse med marshmallows utan gå till bakavdelningen där det finns mandelmassa, blockchoklad etc. Där finns det en burk som heter just marshmallowfluff - konsistensen är ungefär som smälta marshmallows. Lycka till! kram!

karin/theasrum - ingen orsak ;-)

flower power - tack, ja, den var inte alls dum! kram!

Inredningsdrömmar sa...

Åh det där såg riktigt gott ut. Tog såklar receptet som du skrivit här. Måste testa någon gång

Krabat sa...

Hei, takk for koselig kommentar! Nå venter jeg spent på Vinterns söta som jeg har bestilt. Ha en fin uke! Klem

Mia sa...

inredningsdrömmar - tack! ja, det är värt att testas!

krabat - tack själv! kram

Terese sa...

Underbart smaskig rätt! Jammi jammi. Den ska jag prova. Allt är bra med mig. själv?

Veras hem sa...

Receptet kopierat,om det är OK?
Himmel så gott!

Mia sa...

terese - tack, ja, polkagrispajen får du testa, jättegod! jodå tack, här är det ok, ser fram emot swapsakerna ;-) vad fina tändsticksaskar du gjort..

veras hem - självklart!