onsdag 29 augusti 2007

Plommonmarmelad



Gissa om det luktade gott i hela lägenheten när jag kokade min egen marmelad med plommon från mammas och pappas trädgård..? Blev riktigt impad av mitt ryck, jag har aldrig gjort nån sylt eller chutney eller marmelad så det var premiär big time! Men, varför ska allt gå på räls - jag lyckades få en intressant beläggning i botten av kastrullen/grytan.. Tja, lite får väl gå snett när man ändå är igång, hihi! Lite marmelad på ett rostat bröd, varmt rykande te och så tända ljus - aaah! ;-)

34 kommentarer:

Yvonne sa...

Det låter ju inte allt för tokigt det där! Vad duktig du var!

elin1976 sa...

Det høres helt herlig ut.....å så så flotte etiketter som du har hengt på glassene med marmeladen. Klem:O)

Lotta sa...

Du är så duktig du!

Kramis

Marianne/København sa...

Der findes ikke noget bedre - end egen marmelade....

Maria-Jag blommar sa...

Åh, så gott!
Den intressanta beläggningen i botten går kanske bort om du kokar vatten med maskindisk i kastrullen...

organic-lizzi sa...

Såå lekkert,og sikkert kjempegodt.
Det er noe spesielt med det å ha laget det selv..
Ha en nydelig dag. Håper solen skinner selv om det er kaldere...
klem Randi

Hanna sa...

Låter gott med plommonmarmelad! Vad duktig du är som kunde göra en sån själv :).

/Hanna www.19hundra81.com

En dag i sänder sa...

Vad du är duktig. Kan tänka mig att det är mums på en rostad macka.

Ser att du har hittat det jag letar mig tokig efter dvs. (burk)etiketterna. Har verkligen letat överallt men inte hittat dem. Vart har du hittat dina?

Kram

Lella sa...

Slurp va gott! Lite avis blir jag, vi hade tre plommon på vårt träd i år och jag fattar inte varför det blev så få. Njut nu av din marmelad å färskt bröd :o)

Mia sa...

yvonne - tack!

elin - tack snälla, kram!

lotta - hihi, tack, kram!

marianne - nej, precis..

maria-jag blommar - ah, tack för tipset, är det så man ska göra alltså.. maken riktigt studsade till när jag visade honom min härliga beläggning i botten, hade låtit den stå i blöt tills han kom hem.

organic-lizzi - tack! ja, det blir lite speciellt när det är hemmagjort! kram

hanna - tack!

en dag i sänder - tackar! tagsen finns på www.panduro.se kram!

lella - oj, vad synd att det inte blev fler! du får njuta desto mer av de som blev ;-)

EVA AGNES sa...

Snyggt jobbat, tjejen!
Marmelad är toppengott. Särskilt om man gjort den sjä'lv.
Kramar Eva Agnes

Malena sa...

Visst känner man sig stolt när man gjort sin egen marmelad eller sylt/saft.
DEt blev väldigt fint med etiketten.
MVH Malena

WhiteVintageDreams sa...

Åh vad imponerad jag blir av sånt där. Jag har aldrig provat...fyy, vad jag är feg ;).
Kram

Mysiga lantliga ting sa...

Va gott! å vilken fin etikett. Riktigt lantligt =)
Kram Johanna.

Maria sa...

Det var duktigt gjort och smakar bra gör det säkert.
Snygga etiketter måste jag ju nämna också... Njut av te och macka med marmelad. / Maria

Lyckans Hem sa...

Åh,så söt! Du har blivit utmanad, kolla i min blogg! kram

Stina sa...

Vad gott Mia och så fin burk som knappast borde öppnas för den är för fin! Du är duktig!Att något bränner i botten råkar vi nog alla ut för, åtminstone jag!
Kram

Maria sa...

Men gud så kul! Jag måste också komma igång med sådana saker snart, men när tiden finns så är det ju mest lägenheten som det fixas med. SÅ snygg etikett du har på burken också!

moderncountry sa...

Håhå, ja jeg smuller her jeg sitter. For er det noe deiligere å sitte og nyte enn akkurat det du beskrev akkurat nå? Så heldig du er som fikk plommer og kunne lage ditt eget syltetøy. Ja, jeg husker min mamma lagde det hjemme i en stor kjele som jeg aldri har sett maken til.Men klart den så stor ut når jeg selv var veldig liten :) Det var glass på glass med syltetøy av bringebær og kirsebær. Noe så godt! Takk så mye Mia for hyggelige tilbakemeldinger. Ja banneret er nytt i forrige uke :) Klemmer fra meg (",)

Pia..... sa...

tack ...och det där såg väldigt smarrigt ut...mums...PIA

vitahemsara sa...

Ser jätte gott ut! duktigt av dej=)

olivelund sa...

Mmmmm...låter gott det där! Fin burk!

sara sa...

Så du har också gjort plommonmarmelad! Jag hade min debut denna sommar att laga marmelad, har heller aldrig gjort nåt liknande förr. Två omgångar blev det med plommonmarmelad med kanel i, himla smarrigt!

Guldkant På Livet sa...

Å så gott det såg ut och mysigt med snöre, så gammeldags! Är det sen gott är det ju bara en bonus! : ) Lät väldigt gott, skulle jag vilja pröva...Vackert foto! Mari.

Susanne sa...

Gött! Själv har jag åstadkommit lite sylt här hemma och lite rabarbersaft.
Är lite tokig att att pyssla med sånt.
Sköt om dig!

VÅRT NYA HEM sa...

Mmm, vad gott det låter! Magen kurrar... Ha en mysig torsdag! Kram från Jenny

Millis sa...

Åh, plommonmarmelad, som är så jättegott!
Vad duktig du är!

Mia sa...

eva agnes - tackar! ja, precis! kram

malena - superstolt ;-) tack!

whitevintagedreams - tack, kram!

mysiga lantliga ting - tack snälla, kram!

maria - tackar, tackar!

lyckans hem - tack! och tack snälla för utmaningen, ska sätta fart med den här, har fått den förut men har segat lite.. kram

tack snälla svärmor, kram!

maria - tack! ja, det var faktiskt jättekul!

moderncountry - tack vännen, kramizz!

pia - man tackar!

vitahemsara och olivelund - tack snälla ni!

sara - det lät inte dumt, visst är det kul!?

guldkant på livet - tack rara du, ja, kan verkligen rekommendera det, är en fröjd att äta nåt man själv gjort!

susanne - vad duktig du är!

vårt nya hem - tack, detsamma till dig! kram

millis - tack tack, kram!

En dag i sänder sa...

Tack för tipset om tagsen. Bittert för mig som (faktiskt) var inne på Panduro (Sthlm) och letade i förra veckan. Nu beställer jag på nätet istället.

Kram

Veronica sa...

Det låter ljuvligt!! Jag fick (men gjorde inte själv...; ) björnbärssylt av mamma, hon har en otrolig björnbärsbuske! Det var såå gott, kanske man skulle våga sig på att göra något själv som du....
Kram veronica.

Jennyshemochharmoni sa...

Jag är verkligen imponerad!! Vi pratade presis om sånt på mitt jobb idag. Jag har aldrig gjort det heller men det ser såå mysigt ut! Ha en skön torsdagskväll! KRAM

Mia sa...

en dag i sänder - sånt är riktigt retligt, känner så väl igen det där.. kram

veronica - ja, man kan ju testa, rätt kul faktiskt! låter ju underbart med björnbär.. kram!

jennys harmoni - å tack! hihi! ha en härlig helg, kram!

Hilde sa...

Så godt det höres ut med plomme marmelade. Var det vanskelig å få til?
Klem Hilde

Mia sa...

hilde - nej, faktiskt inte, det gick rätt smidigt, det skötte sig i princip själv på spisen. hojta om du vill ha receptet ;-) kram