lördag 21 juli 2007

Ljuskrona



Minns ni mitt pyssel med kronan som skulle sitta över köksbordet? Efter att den var färdigpysslad och ha legat under vårt linneskåp ett tag tills vi lånat Hiltiborr för taket så fick vi äntligen upp den. Till och med utan hjälp, hurra vad vi är duktiga jag och maken, eller hrm, snarare maken då eftersom han höll i borren och jag i stegen.. ;-) Men - när vi väl borrat hål och satt upp den konstaterade vi att vi hade småglömt lite att det är högre i tak i nya lägenheten (2,60) och kedjan var dumt nog inte heller justerbar.

Inte kunde vi väl drömma om att det skulle vara så svårt att få tag i en s-krok eller kedja! Kändes verkligen som ett i-landsproblem, urbota fånigt. Började i järnhandeln där de hänvisade oss till en lampaffär. Väl i lampaffärn skakade de på huvet och hänvisade till en järnhandel..! Men på Hornbach fann vi äntligen kedja och slutligen fick vi korrekt höjd på vår krona!


Foto till höger: Cablefreak Klicka på bilderna för större storlek.

37 kommentarer:

Hilde sa...

Så snygg den blev:) Et riktig bra jobb du gjorde med den.
Ha en fin helg
Kram Hilde

Nygammalt sa...

TAck så mycket! Förstår vad du menar med kedjan, har själv en enklare ljuskrona där vi var tvungen att förlänga den pga den höga takhöjden. Lyxproblem men ändå. Kram.

Lotta sa...

Det blev jättesnyggt!

Ha en riktigt härlig helg!
Kram
Lotta

Lavendeldoft och vita spetsar sa...

Verkligen fin!
Kram Linda

sassamamma sa...

Den var verkligen jättefin! Mysig blogg, jag hittade hit genom uppdateringstråden på FL :-)

Anonym sa...

Den är såå fin!!
Kram Tintan

sassamamma sa...

Ojdå, jag är extremt virrig, jag var väl här häromdagen också? *asg*

Men bloggen är fortfarande himla fin!

Lantliga ting sa...

Ljuskronan är verkligen superfin. Kram Maria

majsan45 sa...

Tack go gumma!!Men va snyggt det blev så mysiga middagar ni kan ha därunder och titta varandra i ögonen Kram/Majsan

Mia sa...

hilde - tack snälla, kram och ha en trevlig helg!

nygammalt - ja, precis.. ;-) kram

lotta - tack!! och detsamma till dig, kram!

lavendeldoft - tack, kram!

sassamamma - du får gärna stamma, det gör inget ;-) tack!

tack snälla tintan! kram!

lantliga ting - tackar, kram!

majsan - hihi, ja, precis, inte dumt va? ;-) kram

Interiørhuset sa...

fytti rakkern så vakkert det ble! For en nydelig jobb du har gjort,skulle ikke tro at det var samme som den du viste i forrige innlegg!
Slike S-kroker er lettest å finne på forretninger som selger malinger...

Takk for rosen på bloggen min,det er helt ny layout og bilder der nå ja=)

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Den är verkligen helt fantastisk! Vilket superjobb. Jag är jätteimponerad!!

Maria sa...

Men hallå va snygg! SNYGG SNYGG! Skithäftig var den!
Så, man kan alltså pyssla ihop en sådan själv minsann?

Marie sa...

Det blev jättefint.
Ha en trevlig kväll.
Kram Marie

Cornelias Country Corner sa...

Underbar!!! skulle vilja ha en sådan jag med...

Mia sa...

interiörhuset - å, tack snälla du! ah, jaså, är det DÄR man köper s-krokar, jaja, får bli "nästa gång" då ;-) ja, jag tyckte väl att det var lite nytt där, det blev väldigt fint!

amoroso - tack, gulle du!

maria - tack, å, vad gullig du är! mja, själva stommen har jag ju inte gjort och delarna är köpta var och en för sig fast i samma butik. minus den gröna bladslingan som är köpt i ytterligare en butik. men jag lindade och lindade själv ;-)

tack marie, en trevlig helg till dig! kram

cornelia - tack!

moderncountry sa...

For en vakker krone og så flotte bilder du har tatt av den! Helt unik er den og godt dere fikk en kjede som var lang nok så dere kunne få hengt den opp og ha glede av den :) Ha en fin weekend!

Skrotmaja sa...

Men så fint! Får man fråga vad du har lindat för grönt runt om? Märkligt, jag har själv slussats mellan järnhandel och lampaffär i veckan tillsammans med svärmora som hade samma ärende som du!

Skrotmaja sa...

Jag glömde tillägga: trevlig helg!

PS - visst är det jädran så tråkigt att behöva vänta på att låna en hilti?! Jag önskade mig en liknande (dock inte så dyr, men den gick genom den värsta av de värsta betongstenarna) av ma och pa. Kan rek. det som present : ) Som nerd blir man faktiskt glad av en borrmaskin!

sara sa...

Tänk ibland är det omöjligt att hitta saker som tycker borde finnas i varje butik. men fint blev det :)

Mia sa...

Lyskronen er alldels nydelig. Vakkert, rett og slett! Og så bra at dere også fikk tak i passende kjetting til slut (Kjenner til problemet selv av egen erfaring...)

Millis sa...

Underbart vacker ljuskrona!!! Vad duktig du är!

Birgitta sa...

Vilken snygg ljuskrona, den kommer att pryda sin plats helt säkert. Jag känner igen vedermödorna att hitta rätt med krokar o d, det finns inte längre krokar och skruvar i järnhandeln, den har också blivit ett slags varuhus. Kram

Cornelias Country Corner sa...

Mysig blogg ... länkar gärna till dig!

Anna Lisa sa...

Tack Mia for helsing i min blogg. Nydelig lysekrone. Ha en flott søndag. Kram

Scaniatjejen sa...

Den blev verkligen jättesnygg! Lustigt att det ska vara så svårt att få tag på en kedja, jag hade samma problem när jag skulle hänga upp lite ljuslyktor. Jagade runt halva stan innan jag hittade en. Ha det bra!

Mia sa...

moderncountry - tack snälla, gumman! ha en mysig helg du också!

skrotmaja - tack! visst får du fråga, ;-) jag köpte en slags plast/tyg i grönt i en vanlig inredningsbutik, Iems om jag inte minns fel. men vad lustigt att vi haft samma problem nästan samtidigt! ja, visst borde man haft en sån där borr men snål som man är så.. ;-) och inte heller vill jag önska mig en i julklapp, fniss.. trevlig helg till dig också!

sara - ja, precis.. tackar!

mia - tack snälla! lustigt att fler än jag och maken sprungit runt i butiker i samma ärende ;-)

millis - tack snälla du!

birgitta - tack! nej, det är inte som förr! ;-) kram

cornelia - tack, länka gärna till mig så gör jag gärna detsamma för dig!

anna lisa - tack själv och en trevlig söndagkväll till dig!

scaniatjejen - tack! ja, precis, nåt som man tror finns lite här och där är tydligen nåt man får jaga runt efter..

Johanna sa...

Va fint det blev!

bagateller.se sa...

Men vad fint!! Det blev ju hur bra som helst! Den där "gröna-blad-slingan" vad är det för något? Är den riktigt eller fake?! Kommer den hålla sig fin menar jag...

Perfket med en ljuskrona så man man kan mysa inne denna regniga sommar! kram Terese

Granne med Selma sa...

Jösses vad fint det är med prismor1 Har själv köpt en lampa på loppis för det facila priset av 50 kronor och tänkte testa att hänga på lite prismor... SEn har jag en liten undran: Tycker det var så "snodigt" att kunna klicka sig tillbaka till ditt första inlägg om kronan genom en länk. Hur gör man det i bloggen om man skulle testa att göra så i sin egen blogg som hjälp för läsarna?
Kram Sussie

HildeS. sa...

Hei hei.
Takk for koseleg helsing på bloggen min, og så kjekt at du stakk innom.
Så flott lampen din er, og verdt alt strevet:o)
Du har ein koseleg blogg med masse fine bilder.
Eg tar nok turen innom her igjen.
Ha ein fortsatt fin sommar.
Klem fra HildeS.

Mia sa...

johanna - tack!

bagateller - det är riktig fejk :-D så den håller sig riktigt fin :-) tack!
granne med selma - ja, det är verkligen superfint med prismor.. jo, om du vill länka tillbaka till ett inlägg du skrivit tidigare gör du såhär;

Skriv texten som du vill att länken ska heta, i mitt fall då "minns ni". Tryck ctrl, skift och a samtidigt så får du upp en ruta där du fyller i url-adress.Där skriver du i adressen till vad du vill länka till, t.ex http://hemochlycka.blogspot.com/2007/06/och-det-varde-ljus.html som jag fyllde i för att få länken tillbaka till just detta inlägg. Lättast att klura ut adressen är att gå in på inlägget du vill länka tillbaka till och kopiera adressen i adressfältet däruppe. Hoppas att jag förklarade på ett hyfsat bra sätt så du förstod, annars får du fråga igen ;-)

tack själv hilde, du är varmt välkommen tillbaka! kram

Guldkant På Livet sa...

Vilket otroligt fin takkrona!! Unik och så vacker!! Och va fin din blogg blivit, jättefina bilder upptill!! Mari.

Granne med Selma sa...

Tack gulliga för hjälpen... ska sätta mig och försöka nån dag. :-)
Kram

Kix sa...

Åh, det ser jättefint ut. Jag måste genast kolla in hur du fixade till den.

Lina på gården sa...

Vilken vääääldigt fin takkrona.
När jag skaffar hus (vilket jag hoppas blir snart) så MÅSTE jag ha en också. Det är härligt när man kan dekorera den efter årstider och högtider.

Fin blogg du har!

Hälsningar
/Lina

Mia sa...

guldkant på livet - tack snälla du!

granne med selma - gör du så, hojta om du behöver hjälp, kram

kix - tack!

lina på gården - tack, ja, det är inte dumt, till jul ska den få lite rött!