onsdag 13 juni 2007

Svetten den har lackat..



och jag har lidit av hettan då jag tyckt det varit på tok för varmt. Undra om jag kan pusta ut, är det meningen att det ska vara lite svalare nu..? Hoppas att det kan bli lite mer lagom, sisådär 22 grader så man slipper svettas bara för att man flyttar en fot. Och apropå fot förresten så har jag upptäckt att våra dörrstopp inte passar nya lägenhetens dörrar. Så hjärtat förflyttade sig i ultrarapid till halsgropen och lyckligtvis var jag inte kissnödig när arbetsdörren small igen med en beundransvärd hård smäll.

Trots värmeböljan så slog det mig - den allra vackraste årstiden är väl ändå nu? Svensk sommar med allt vad det innebär.. Midsommar, blågul fana, jordgubbar och grädde, barnskratt, sill och nubbe, salta bad, solvarm hud.. Taube, Allsång på Skansen, Sommartorpet, den ljuva doften av basilika, blommande pelargoner, rosknoppar och svalornas lek..


27 kommentarer:

Lavendeldoft och vita spetsar sa...

Hej!
Här har blåst idag så det blev aldrig sådär jättevarmt. varmt har vi haft det och soligt men som sagt ganska rejält blåsigt. Vad fint du hade gjort i dina kruj´kor på trappan. Jag tycker också att den finaste tiden är nu, eller egentligen från mitten på maj till midsommar.
Ha de gott! /Linda

Inre Harmoni sa...

Här är det fortfarande supervarmt.
Jag håller med...underbar tid nu.

Som alltid, jättefina bilder.
Tack för inspirationen!

Kram Jessica

Skrotmaja sa...

Ha, ha...ja du räknar verkligen upp saker jag förknippar med det allra svenskaste traditionerna och påhitten! Semester...varför kommer du aldrig?

vildängel sa...

Jag håller med dig om att den här årstiden är helt underbar med all grönska, värme, goda dofter från alla vackra blommor och alla glada sommarmänniskor. :)

Marres Hörna sa...

Va härligt, det mäste vara underbart med en liten uteplats!

Kram Martina

Anonym sa...

Så fint i täppan!!

Kram Tintan

Mia sa...

lavendeldoft och vita spetsar - jaså, ni har det mer blåsigt då kanske än vad vi har/haft det.. tack! må väl!

inre harmoni - oj, fortfarande värmebölja hos dig! här är det 15 grader nu och lite dugg, märkligt att det aldrig kan vara mittemellan utan verkligen antingen eller.. tack, kram!

skrotmaja - hihi, hoppas att semestern kommer snart för dig..

vildängel - absolut..

marres hörna - det är underbart faktiskt! kram

tack snälla tintan! kram

Maria sa...

Ja visst är sommarn härlig! Och vilka fina bilder du visar. Kram Maria

http://hoppetossadesign.webblogg.se sa...

Å vilka fina bilder att njuta av. Som vanligt smakfullt å alldeles lagom mycket!
Ha en skön em & kväll

Elinsstuga sa...

Åh vilka vackra blomsterarrangemang. Fin planteringsbänk också. Håller med om att det varit varmt och kvällarna är verkligen underbara..Det är bara att njuta av sommaren och allt som hör till.

Lella sa...

Där lyckades du fånga in den svenska sommaren i en mening, kanon :o)

thea sa...

Fina blommor och planteringar.

Härligt med sommar när man kan vara ute och njuta. Idag har det varit lite mer behaglig värme här hos mig.

sublim design sa...

Du beskrev det just som jag själv hade gjort!
Det är ju denna tiden som man längtar efter när det blåser isvindar i ansiktet :0)
Vad söta böcker du fått.
/S

Nygammalt sa...

Tack! Kul att du kikade in, du har en härlig blogg.
Var premiäravsnittet med Ernst bra? Missade det, kanske sänds det på nätet.

Mia sa...

maria - underbar! tack, kram!

hoppetossa - vad gullig du är.. tack detsamma!

elinsstuga - tack, ja, man får helt enkelt passa på! sommaren är ju trots allt väldigt kort..

lella - hihi, tack!

thea - tack! ja, skönt med lite mer behaglig temperatur även om det varit kanske liite för svalt idag. men faktiskt hellre det än tvärtom tycker jag.

sublim - ah, tackar!

tack nygammalt! jo, programmet var bra men håller med några andra som tycker att de har spejsat till det lite för mycket.. Hottat till det så att säga, det behövs ju inte. Se mitt nästa inlägg förresten!

Marie sa...

Sommaren är verkligen underbar.Det är såå vackert nu. Fina bilder du visar.

Kram Marie

Poppins sa...

Håller med om att den allra vackraste tiden är nu. Så egentligen skulle man hålla semester och inte stressa omkring för att hinna med allt.
Jättefina bilder du visar! Vackra zinkkrukor som gärna fick hitta vägen hem till mig!

Mysiga lantliga ting sa...

Jaaaaa BÄSTA TIDEN ÄR NU! Jag instämmer till fullo =)
Vilken härlig blogg, kommer gärna igen!

Kram Johanna

Guldkant På Livet sa...

Vilka underbara bilder och härlig planteringshöran och perfekt beskrvning av den ljuva svenska sommaren! I af som vi vill ha den... Mari.

Cia sa...

Jag håller med i allt du nämnde vad som gör sommaren till den bästa årstiden, det är bara att njuta!

Lily of the valley sa...

Tjusiga bilder du visar! Det är lite svalare här, skönt när man ska sova.
Kram
Lily :D

Hilde sa...

Ja du fikk virkelig beskrevet den svenske sommeren. Jeg er slett ikke vant med slik intensiv varme så jeg sitter apatisk inne og venter til det blir ca 20-25 grader:) Fine bilder du viser!
Kram Hilde

Inredningstokig själ sa...

Ååh, vad jag älskar zinkkrukor !! Finns det vackrare att pryda trädgården med. . .tillsammans med nåt gammalt och nött, nej nu ska jag gå och lägga mej så sött. . .

(he hee rimmade ju :-))

Signe sa...

Jag älskar verkligen den här årstiden jag oxå! Det dú räknar upp om svensk sommar är det jag gillar bäst oxå!..älskar Allsång på skansen, sommartorpet och allt annat du nämner!..och dessutom auktioner och picknick och mysiga fik! :)
Gillar den här värmen som varit oxå! Jättefina somriga bilder du visar!

Mia sa...

marie - visst är den.. tackar! kram

poppins - tack! ja, egentligen skulle ju alla vara lediga hela sommaren, fira den ihop med barnen som har sommarlov..

mysiga lantliga ting - hihi, tack! du är varmt välkommen åter! kram

guldkant på livet - tack snälla mari..

cia - precis!

lily of the valley - ja, det är ju det värsta, när det är varmt när man ska sova. skönt då att det har blivit lite svalare.. Kram!

hilde - tack! ja, så har jag också gjort, inte heller van/gillar den där extrema hettan.. kram!

inredningstokig själ - vad gulligt du rimmar! hihi, ja, du har så rätt..

tack signe - man får ju passa på att njuta, sommaren är ju inte så lång så den brukar gå fort :-(

moderncountry sa...

Ja, nå er jeg litt sent ute til å kommentere dette innlegget kanskje men det har vært fryktelig varmt her og. Hørte at det også har blitt kjøligere i Norden, iallefall i Norge. Her i Nederland hadde vi 22 grader i dag, i morgen er det meldt 18. Og massevis av med regn. Har dere hatt regn?
Ja, det er herlig med sommer, alt man virkelig elsker har man da. Sol, blomster, jordbær som du sier og massevis av med koselige opplevelser. Herlig!
Flotte blomster og hagebord du har, det gjør et hage så trivelig :)

Mia sa...

modern country - uff da, det låter kämpig, aningens för varmt! här har det lyckats bli svalare nu men har inte blivit mycket regn, bara lite dugg och snabba regn så det blir till att fortsätta vattna ute.. Tack söta du för komplimangen! kram