fredag 8 juni 2007

Och det varde ljus..



..även om det bara är just ljusen som saknas just nu i och för sig.. Glaslyktorna (ur bild) för värmeljusen ska sitta i de runda plattorna.



Vår ljuskrona har vi haft i flera år med en ljusslinga i, vita rosor och pärlor på tråd över köksbordet. Nu i nya boendet föll det sig som så att det är omöjligt att koppla in kronan som den var, alltså med ljusslingan vilket föranledde att jag strippade kronan helt och hållet samt började om från början. För att få loss ljusslingan alltså som (självklart, var annars?) var fäst underst i lagren av tvinningar. Jag ville ersätta ljusslingan med en grön kvist som ju faktiskt passar året om.



Puh, mindes inte att det var så jobbigt att klä den för en sisådär tre år sedan men då hade jag också god hjälp av maken. Nu ville jag dock klara av det själv som en liten surprise. Fick göra om proceduren ett par gånger för att få pärlor och rosor över hela skelettet samt inte spärra prismorna som ska hänga fritt. Ett arbete som därför tog ett tag! Dessvärre kan jag inte få upp den allena, inte ens med makens hjälp då vi är i trängande behov av en superborr. Så svärmor o svärfar - se upp, snart kommer en inbjudan om middag. Och förresten, ta med borren! ;-) Hihi!

18 kommentarer:

mona sa...

Ååååh,så fin den ble !! Ble liksom en ordentlig sommerlampe.......nydelig ! Håper du får hengt den opp snart :) Ha en fin dag :)

Skrotmaja sa...

Hej! Så fint. Det skall bli kul att se hur den bli hängandes...jag har ett sådant vackert ovalt stativ som jag tänkte klä när alla mina drömmar har slagit in och vardagsrummet har blivit matrum...

Jo citatet var i stil med
"och här sitter jag och känner in rummet"

Först och främst är många (män) lite rädda för Ernst och tycker han är läskigt kännande, känslosam och ärlig med sina åsikter. Bara det lockar mig...att skrämmas lite. För det andra undrar jag om det faktiskt inte är det man gör många gånger då man "tar sig lite tid" på klo. Man sitter helt enkelt och känner in rummet. Var gör man det mer i lugn och ro än där? Ja, man skrattar kanske inte ihjäl sig men jag ler lite... : )

cleo sa...

Jättefin, verkligen! Trevlig helg!

Mill sa...

Åh, vad inspirerad jag blir!

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vilken helt otroligt läcker krona! Blir jättesugen! Hoppas vi får se den hängandes sedan!

Malena sa...

Vad fin ljuskrona! Det är härligt med tända ljus, snacka om mysfaktor! Ska bli kul hur det ser ut när ni hängt upp den! Kram Malena

Lime sa...

Ser ju riktigt fint ut det där. Ser fram emot ett foto på den hängande i taket :-)

Jordgubbar med mjölk sa...

Vad fint det blev! Och vilken fin ljusslinga! :-) Var kommer den ifrån? Ha en trevlig helg!

Marie sa...

Superfin. Kul att se när ni har hängt upp den.

Ha en trevlig helg.
Kram Marie

MO sa...

Det blir så fint, men vilket jobb, jag har inge tålamod med sånt, där får maken rycka in, ha en trevlig helg, Maria

Marres Hörna sa...

Bra med svärföräldrar ibland! ;-)

Guldkant På Livet sa...

Vilken vacker ljuskrona!!! Bara hoppas dina svärföräldrar läste just detta inlägget ; ) Många fina inlägg du har haft sen sist förresten!! Ser fram emot at se ljusen på plats!!! Ha en bra helg!! Mari.

Tussilago sa...

Kjempefin. Så gøy med slike forandringer...Dere er flink!!
God sommerlig helg;)

Mia sa...

mona - tack snälla, kul att du liknar den med sommaren.. Ha en skön helg!

skrotmaja - Tack, ja, jag återkommer om upphängningen.. Vad skoj, det får du visa! Hihi, gillar citatet, tror också att männen är lite rädda för Ernst. Han har ju allt! ;-)

cleo - tackar! en trevlig helg till dig också!

mill - å, men tack!

amoroso - tack snälla! jajamän, jag återkommer i ärendet :-)

malena - tack!! kram!

lime - tack, ska fota när den kommit upp :-)

jordgubbar med mjölk - tack! fast det är ingen ljusslinga i nu, tog bort den men den hade stjärnor. tänkte ha den i julgranen sen istället. nu är det grön kvist, en tråd med rosor på och en tråd med pärlor på. så tre lager, puh! ;-) ljus blir det i form av värmeljus som ska sitta i hållarna med glas som jag inte har med på bilden. ha en härlig helg!

marie - tack!! en trevlig helg till dig också, kram!

mo - hihi, tack, nä, jag hade nog bett om hjälp om jag fattat hur lång tid det skulle ta.. ha en härlig helg, kram

marres hörna - hihi, jajamän!

tack guldkant på livet - ja, det gör de garanterat, svärmor är nog den som läser min blogg mest intensivt tror jag, skoj och ärad som jag ju är ;-) i vilket fall som helst så är svärfar beredd sedan tidigare med borren i högsta hugg, ;-) ha en skön helg!

tack söta tussilago! detsamma önskas dig!

Sofie sa...

Åhhhhh vilken fin !!! Och supersnyggt blev det när du klädde den i grönt!! Härligt!! Tackar tackar, vad gullig du är! Vad roligt att du hälsade på hos mig *glad* =) Puss å kram!!

Mia sa...

Tack söta sofie!! Puss å kram!

moderncountry sa...

Den ble jo helt super gumman, sa flink du er!!

Mia sa...

moderncountry - tack vännen!