onsdag 6 juni 2007

Du gamla du fria..

du fjällhöga nord.. Synd att vi svenskar är så otroligt dåliga på att fira vår nationaldag, borde ta efter våra grannar i väst egentligen. De är ju oerhört stolta över sitt land.. Jag menar ju Norge som ni säkert förstår. Men, jag vet, det där med att vi haft fred så länge, tar det för givet och så vidare har väl en stor del med det att göra. Tror nog vi känner starkt för moderlandet ändå när man tar folk på pulsen. Vi är ju dock svenskar så allt ska ju vara sådär lagom ni vet ;-) Medan midsommaraftonen känns som den firas betydligt mer, konstigt egentligen.. Hursomhelst så grattar vi Moder Svea idag! Dessutom fyller min farmor idag hela 88 år vilket jag naturligtvis vill uppmärksamma. Hipp, hipp, hurra för födelsedagsbarnen!

19 kommentarer:

moderncountry sa...

Takk for besøk på bloggen min! Alltid hyggelig med nye besøkende :) Ha en god natt og velkommen tilbake! zzz

Marianne/København sa...

Det har også lige været Grudlovsdag (Danmarks national dag) den 5 juni - her i Danmark. Men der er ikke rigtig nogen der fejre det mere, desværre. Folk tager landet og demokratiet for givet. Privilegier man har kæmpet sig til kan man altid miste, hvis man ikke passe på :-)

Marres Hörna sa...

Ha en fin dag imorgon!

Kram Martina!

Hilde sa...

Ja, det er litt merkelig at man ikke feirer mer i Sverige på nasjonaldagen. Her hvor jeg bor i Dals-Ed blir det "mini 17 mai" i dag, så litt blir det hvertfall. Jeg tror det kommer til å bli mer og mer nasjonaldag feiring om et par år. Det er trots alt ikke så lenge siden 6 juni ble röd.
Ha en fin nasjonaldag!
Hilde

Torill sa...

Takk for hyggelig kommentar på bloggen min, og nei - det var ikke så kaldt i vatnet:)
Gratulerer med nasjonal dagen, Sverige!
Du har en flott blogg, Mia, jeg kommer nok tilbake hit:)

Eva Agnes sa...

Hej Mia!
En sorlig historia var det med fågelholken. Men jag börjar så smått återhämta mig.
Fina bilder på Sverige- firandet.
Kramar Eva Agnes

Mia sa...

Tack moderncountry själv! Välkommen igen du og!

marianne - Nä, det är tråkigt.. Här är det faktiskt lite action nere vid torget idag. Men du har rätt, man ska inte ta allt för givet..

marres hörna - tack detsamma, kram!

hilde - Nej, det har du alldeles rätt i, ett stort steg var ju att den blev röd så nu är det ingen återvändo ;-)Tack detsamma!

torill - Ah, jaså, redan badtempererat, vad härligt! Tackar å Moder Sveas vägnar.. Tack för komplimangen, du är varmt välkommen tillbaka!

eva agnes - ja, verkligen :-( Tack, kram!

moderncountry sa...

Grattis på nasjonaldagen i dag! Håper dere har en hyggelig dag med massevis av med sol og deilig mat :) Kram

Hemma på landet sa...

Puss på dig du , min vän!
Jag saknar min farmor.
Kramiz

Skrotmaja sa...

Ha en skön dag! Själv firar jag med att jobba : ) eller ärligt talat... : ( Ute skiner solen, inne sitter jag. Men, i morgon är en annan dag. Eller hur TOmmy N?

Hannele sa...

Ha en riktigt trevlig Sveriges nationaldag.

Susanne sa...

Ha en trevlig dag och framförallt kväll, kvällarna har ju varit helt ljuvliga i den här värmen. :-)

Mia sa...

modern country - man tackar! Detsamma till dig, kram!

hemma på landet - kram..!

skrotmaja - ja, man får ju nästan dåligt samveten när man är inne emellanåt.. Hihi, visst är det så, kram!

hannele - tack, detsamma!

susanne - absolut, kvällarna är ju skönast (för varmt på dgn tycker jag), har precis kommit in efter en kvällspromenix..

Lotta sa...

Håller med dig! Trist att vi inte firar vår nationaldag lite mer! Min arbetskamrat var i Oslo den 17:e maj och hon sa att det var något av det mest fantastiska hon upplevt. Alla dessa glada människor, uppklädda i bästa kostymen och på riktigt festhumör! Det vore nått det!

Ha en fortsatt härlig kväll!
Kram Lotta

Lotta sa...

Tackar! Ja jag börjar få till det i trädgården nu, efter 10 år! När vi flyttade in var det en typisk 70-tals trädgård med massor av vintergröna barrväxter. Inte en enda växt finns kvar från den tiden!!!

kram Lotta

therre sa...

grattis till farmor :)

Nilla sa...

Ja det är väl så, att midsommarafton eller kanske midsommardagen är Sveriges nationaldag ...egentligen?
:-)

Pia..... sa...

Hej fint du gjort och grattis till alla födelsedagsbarn stora som små...ha det så gott--PIA

Mia sa...

lotta - hade också gärna velat se 17 maj på plats nån gång, kanske så nästa år..? Kul att få förändra sin trädgård till det man så önskar och göra det till sitt eget.. Kram!

therre - tackar å hennes vägnar!

nilla - hihi, ja, precis..

tack tack, pia och detsamma till dig!