tisdag 1 maj 2007

Shabby, gammalt och nostalgiskt


Vackert patinerat (även om det är fusk i just detta fall) betyder "fint men mår bra av lite mer färg" för mamma. Bild från hörnskåpet i arbetsrummet.

(På tiden att ni får se bilderna från rubriken/headern i större modell nu tycker jag. Och en förklaring dessutom!) Det är ju så olika med smak och tycke, något som jag uppfattar som underbart och jättefint uppfattas kanske helt annorlunda av nån annan. Nåt som har en naturlig patina (på ett icke-sunkigt-sätt) tycker jag är jättefint, visar bara att föremålet har levt en tid, slitits och att det använts (vilket ju förhoppningsvis är meningen). Någon annan kanske föredrar ett föremål som är sprillans nytt eller i alla fall ser hyfsat välvårdat ut. För mig andas vissa gamla föremål mormor eller farmor, nostalgi och skönhet.


Sååå fin, enkel och gammaldags för mig - skolsalslampa för mamma och pappa. Arbetsrumstaklampan.

Jag är något kluven i min smak får jag nog erkänna.. Samtidigt som jag älskar shabby chic, patinerat, gammalt och ärvt älskar jag även nytt, vitt utan patinering samt modernt stuk till viss del. Det kan ni nog avläsa i de bilder jag lägger in i bloggen. Men samtidigt gör ju blandningen av gamla och nya ting till något som är just min stil, min smak och gör mitt hem personligt.


Bland det finaste jag vet så är det denna sorts handtag men eftersom mamma och pappa hade det i sin barndom så föredrar de nytt, modernt stuk. Detaljbild från vårt soffbord.

12 kommentarer:

majsan45 sa...

Jag tycker att det är snyggt vilket som.Man behöver ju inte ha allt lika bara man trivs.....Kram/Majsan

Lotta sa...

Jag håller verkligen med dig! Jag är ju väldigt mycket inne på shabby, och formligen älskar spetsar och lyktor och ljusstakar, men samtidigt vill jag gärna ha in någon alldeles ny och helvit möbel. Min mamma förstod inte alls hur man kunde vilja ha det shabby innan, men när jag väl började ändra om hemma hos mig fick hon också blodad tand, så nu är hon på och slipar till kanter och tycker att det visst måste se litet slitet ut!

Ha en riktigt härlig 1:a maj!

Kram Lotta

SOFIE sa...

Känner precis som du där. Är själv lite kluven, älskar det som ser lite shabby ut, att det har en historia,samtidigt tycker jag om det raka strikta moderna....
Fast det har nog vägt över mer och mer åt det historiska hållet *fniss*
Men det är nog som du säger att det min unika stil som ingen annan har =0)
Har en inramad affisch hemma som är stooor, 100x70, på Olle Eksell "Kakaoögon".Gilar den massor och har inte hjärta än så länge att ta ner den, även om den inte passar in längre.

Har nu hittat min skänk, ser ut att ha många år på nacken och det var ett riktigt vrak. Jag såg genast potential i den, fast mannen undrade nog vad det var jag släpat hem....
Har stått nu i 2 dagar med färgskrapa och slipmaskin och nu ser man verkligen vad fin den kommer att bli =0)
Det är ett skåp med historia det och mycket arbete nedlagt på det, kommer att pryda sin plats finfint =0)
Oj, vad jag skrev mkt....
Ha en skön tisdag!
Kram Sofie

Stina sa...

Fint! =) Jag håller fullständigt med! Det är just den där blandningen mellan noggrant utvalda delar i olika stilar som gör hemmet så mysigt och personligt! =) Ha en skön dag! Kram

LillaThea sa...

Jag håller oxå med dig att blandningen mellan olika stilar gör just ditt hem. Här blandas det rejält mellan sprillans vit, shabby vit o oljad ek. Försöker att låta shabby vit få överhanden men sambon är inte riktigt med på noterna. Tycker jag är tokig som slipar fram underlaget på ngt som jag precis målat om=) He he tur att han ändå låter mig hållas.

Vad fint du fått det i fönstret. Det är verkligen såsom du skrev att blommor gör mkt för ett rum, det ger ju oxå lite av det första intrycket för de som tittar in utifrån. Ha en underbar dag. Kram Ida

Cornelias mamma sa...

Jättefina detaljer, jag fullkomligt älskar såna handtag och lampan. Jag hade en liknande lampa i mitt kök tidigare som gick sönder när vi flyttade :-(
Jus nu letar jag efter en skomakarlampa. Jag tror att man ska köpa saker som man tycker är vackra och som man känner någonting för, sen behöver inte allt gå i samma stil. Men det går oftast ihop ändå på nåt konstigt vis ;-)
Ha det gott/Frida

Julia sa...

Håller med dig till fullo! Jag är också lite "splittrad" i min smak, men det är ju det som skapar den personliga stilen :)

Kram

Hemma på landet sa...

Så fint så. Som vanligt, min goa vän! Puss

Tonje sa...

så masse vakre ting du har lakt ut bilde av mens jeg var borte. Jeg er også kjempe glad i shabby-stilen og blonder/spetsar. Ha en fin dag.

Mia sa...

majsan - nej, precis.. kram!

lotta - hihi, du gav med andra ord lite inspiration till din mamma då ;-) tack detsamma, kram!

sofie - skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig kluven.. skönt att du hittat din skänk, om man har det i sig så kan man ju se med en gång hur den "ska" se ut.. blir säkert jättefint! kram!

stina - exakt! ha en fortsatt mysig kväll! kram!

lilla thea - kul att du också gillar ek, det gör även jag! tack för komplimangerna! hihi, ja männen våra får utstå mycket av våra påhitt ;-) kram!

cornelias mamma - attans att den gick sönder, sånt som man kan bli så himla lessen för.. hoppas du finner din lampa snart! du har så rätt så, bara man inreder med känsla så blir det rätt!

julia - tack, vad skönt att höra att ni är så många som delar mitt "dilemma" men så är det kanske rätt vanligt ändå.. men lite kul att bar a inte vara enkelspårigt utan öppen för lite annat.. kram!

hemma på landet - tack! puss..

tonje - tack och välkommen tillbaka!

Anonym sa...

Som du nog förstår smittar det av sej!!Kram

Mia sa...

anonyma du - hihi, ja, jag förstår det :-)