lördag 21 april 2007

Syhörnan


Glöm röran på golvet (fortfarande bor vi i flyttröra) och sladden till höger som ska fästas till bokhyllan (ur bild).

Ni har ju fått se min lilla pysselhörna vid ett tidigare tillfälle så nu tyckte jag att det var tajm att visa min syhörna som är en del av arbets/gästrummet. Bordet har jag ärvt från farmor och farfar, vet inte hur gammalt det är dock men har blivit ommålat med antikvit färg. Symaskinen kommer också därifrån medan hyllplanen och konsollerna är billigt köpta obehandlade på IKEA, målade i Nordsjös orchidé. Så lite annat smått och gott som också är ärvda ting, inte bara från mormor och morfar respektive farmor och farfar utan även från äldre släktmedlemmar.



Jag letar efter ett tyg att försöka sy ett överdrag till maskinen att byta med men har ännu inte hittat tyget med stort T. Troligtvis slutar det med att jag kommer köpa ett billigt från Ikea, vill inte riskera att sabba ett dyrt tyg när jag inte ens är säker på att jag klarar av projektet till punkt och pricka. Men visst är det underbart att själv kunna sy upp brallorna eller nåt annat som jag tidigare fått fjäska med mamma att få assistens med. Dessvärre har jag inte ärvt min farmors och fasters skicklighet i att sy men jag gör mina små tappra försök i alla fall!

Till vänster: Grönt hjärta från Lene Bjerre och medaljong från House Doctor. Till höger - håll med om att symaskinen är coool!! Notera den söta nåldynan som svärmor gjort!

18 kommentarer:

elin1976 sa...

Så fint du fikk det. Møblene fra IKEA ble kjempefine. Jeg har også mange møbler fra IKEA som jeg har kjøpt med formål å male. Liker så godt å gjøre den jobben selv. Ha en flott lørdag. Klem:O)

Lotta sa...

Jättehärligt!
Visst är det skönt att få ha sin egen lilla vrå när man pysslar eller syr!

Ha en riktigt härlig helg!

Kram Lotta

Lotten sa...

Det ser jättefint ut tycker jag! Rena lyxen att ha en syhörna tycker jag! ;-)

Stina sa...

Vilken fin syhörna du har! Jag drömmer om en egen syhörna jag med! Det får inte riktigt plats så som vi bor nu, så jag får ta fram symaskinen till köksbordet när jag vill sy. Jag älskar att sy, men gör det inte så ofta eftersom det är så bökigt att ta fram den och inte kunna låta den stå framme nån längre stund. Därför syr jag alldeles för sällan. Men nångång i framtiden ska jag oxå ha en egen syhörna! =) Ha en skön helg. kram

Sofia sa...

Vilken underbar liten hörna! Gillar verkligen bordet...

Mia sa...

Tack elin!! Ja, man kan ju piffa till lite grann på ett enkelt sätt. Ha en mysig kväll! Kram!

lotta - Tack! Det är jätteskönt att ha min egen syhörna och kunna låta saker ligga kvar tills nästa dag utan att maken snavar över en sladd eller irritera sig över att tyger ligger och dräller ;-) Tack detsamma, kram!

lotten - tusen tack!

Tack stina, hoppas att du också får din syhörna en dag! Ha en mysig kväll, kram!

Tack sofia!!

Viktoria sa...

Vilken fin syhörna du har!

Signes vind sa...

Du har verkligen ordnat det fint för ditt pysslande. Den Nordsjöfärg du skriver om - hur skulle du beskriva den? Den ser helt perfekt Antikvit ut men går den i grått el gult? Letar efter den bästa färgen till alla mina projekt.
Tack för kommentaren på min blogg!! Det värmer!

LillaThea sa...

Oj vilken fin syhörna du har. Riktigt mysig! Med en sån fin symaskin tycker inte jag att det behövs ett överdrag, den var ju riktigt vacker att titta på. Jag har oxå nyligen fått min symaskin och håller med dig om att den för med sig frihet. Är så skönt att kunna fixa saker utan att behöva be andra om hjälp hela tiden.

Ha en fortsatt bra helg, kramar Ida

Mia sa...

viktoria - tack!!

signes vind - tack! Ska se om jag kan få hjälp av maken att knäppa en bild på färgen.. Nordsjö har delat upp sina vita nyanser (hämta gärna deras karta över vita färger) i fyra delar. Det spänner sig från gult-rött-blått-grönt. Just orchidé är på färgkartan mittemellan grönt och gult. Jag skulle vilja säga att den ser antikvit, slät och lite gråmatt på nåt vis. Så svårt, man uppfattar ju nyanser olika.

lillathea - tack snälla! Vad gullig du är, jag vill nog i alla fall ha ett överdrag just ur dammsynpunkt. Men tack! Vad skoj att du också blivit med symaskin ;-) Visst är det härligt! kram!

Katten Pejst sa...

Vad fint ni har det! Jag har sytt ett rosa överdrag till min symaskin och jag blir glad varje gång jag tittar på den:-).

Mia sa...

Katten pejst - tack!! Det förstår jag, jag hoppas att jag också ska hitta "mitt tyg"..

Jennyshemochharmoni sa...

Vilken mysig pysselhörna :) Det är roligt att få ha en egen hörna där man kan vara kreativ :) Jag tror att alla behöver det :)

Mia sa...

Tack Jenny, tror också det!!

Minna sa...

Oj vilken fin syhörna!!! Jag får trängas på köksbordet (de få gångerna jag syr...) Tack för din snälla kommentar hos mig : )))

Mia sa...

Tack själv minna!!

Anonym sa...

Underbart sy och arbetsrum, blir nästan sotis.

Kram Tintan

Mia sa...

Hihi, tack Tintan, kram!