måndag 23 april 2007

Hem ljuva hem



Det var i förra inlägget någon trodde att vi bor i husen som visades vid påskliljorna. Så är inte fallet men kan bekräfta att husen som visades på bilderna är sprillans nybyggda. Vi bor nämligen i en ny stadsdel där det byggs både bostäder samt affärs- och kontorsbyggnader. Området bara växer och växer vilket gör att vår led (vägen) behövs göras större för att klara trycket. Jättekul att bo i en stadsdel som är helt ny och tänkte därför visa er just våra hus för att ni ska få se hur jag bor. Husen som ni såg i förra inlägget är bostadsrätter (ni såg även en liten bit av affärsstråket om ni tittar noga) medan vi bor i hyresrätt som är byggda som radhus. Alla har varsin ingång och bor antingen på övervåningen (då med två balkonger, en stor mot gården/baksidan och en mindre mot gatan) eller som vi, i undervåningen med uteplats mot gården och en förträdgård mot gatan. För mig som bott på 10:e våningen i ungefär 6 år och dessförinnan på 6:e våningen i ca 2 år (tack gode gud för att det inte började brinna) är det underbart att kunna kyssa moder jord utanför altandörrarna (även om jag ju inte gör det rent bokstavligt talat ;-))



Älskar de engelskinspirerade husen, de är så fina, lugnt barnområde, lägenheterna är välisolerade (hör inte ett knäpp från grannarna) och standarden är hög med torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin i varje lägenhet (den sistnämnda maskinen är dock vår egen). Tidigare bodde vi i en av Göteborgs sämsta/sunkigaste stadsdelar vilket gör att jag fortfarande inte riktigt har vant mig vid standardhöjningen samt det faktum att folk verkligen hälsar och ser glada ut när man möter dem - vilken livskvalité! Lite lustigt var det att vår bilförsäkring chocksänktes från att ha bott i ett av Göteborgs inbrottstätaste områden, trots att vi då hade bilen i garage och nu den istället står på gatan utanför huset! Nåväl, bara positivt! Vi har bara bott här sedan slutet av januari och har mycket lull-lull (Simons benämning på att dekorera/piffa till) kvar i lägenheten men trivs så otroligt bra, det var det bästa vi någonsin gjort att flytta hit!


Bilder: Cablefreak (Bomässan 2005)

21 kommentarer:

Lella sa...

Vilka charmiga hus, jag förstår att du trivs. Tycker om färgen på huset:o)

Hemma på landet sa...

Det ser väldigt trevligt och charmigt ut. Puss

Lotta sa...

Det ser väldigt trivsamt ut! Visst är det väl härligt med lugn och ro!

Kram / Lotta

Lotta sa...

Om du kolla på www.dimoda.se så kan du kolla om det finns i närheten av dig. Tror att det bara finns 6-7 stycken affärer än så länge.

Kram Lotta

Äppelhem sa...

Det ser jättefint ut!

Jag kände lite samma sak när jag under mina 1 1/2 år i Gbg flyttade från Biskopsgården på Hisingen till Arsenalsgatan ovanför Feskekörka. Ett riktigt Halleluja moment när man kunde stå och titta på vattnet istället för på klientelet på svartklubben längst ner i huset...

Fortsätt njut! Kram // Linnéa

Vildängel sa...

Vi bor oxå i ett slags radhus-lägenhet, precis samma stuk som hos er. :) Vi har vår lilla framsida där vi gärna sitter och myser i solen och vår baksida där jag odlar lite grönsaker och pysslar på med sånt. Helt underbart mellanting mellan hus och lägenhet tycker jag.

Mari sa...

Ert område och det som byggs vid eriksbergsområdet e nog dom finaste områdena i gbg nu...Jag har alltid gillat Majorna, Haga, Vasastan, men nu...Torslanda har allt! Och alla affärer som ska byggas! Det behövs ju inget gbgcentrum för min del längre! Jag kan cykla o ta färjan o cykla te affärerna! Perfa!

Shyme sa...

Härligt område ni bor i..

Tack för hjälpen med inlägget på fel datum :-D

Lotten sa...

Det ser jättefint ut! Tyvärr är jag inte så ofta ute i Torslanda.... någon enstaka gång när "Röda stugan" var fylld med fina möbler....men dyra ;-)

Stina sa...

Det ser inte så dumt ut det där inte. =) Väldigt trivsamt! Vi bor oxå i hyresrätt, fast med radhuskänsla. Det är superhärligt. =) kram

majsan45 sa...

Det ser ju väldigt hemtrevligt ut tycker jag...kram/Majsan

Mia sa...

lella - Tack snälla!

hemma på landet - Tack, puss!

lotta - Tack, ja absolut! Kram! Tack för länken, fanns ju på Allum i Partille där jag varit men inte en aning om att det fanns där. Skoj!

äppelhem - Nämen du, jöss, det var ju där vi bodde innan vi flyttade hit! Var mer exakt i Biskopsgården bodde du? Haha, förstår ditt halelujamoment! ;-) Tack, jag njuuuuter ;-) Kram

vildängel - Visst är det härligt att bo sådär..

mari - Håller med dig absolut och inte behöver man in till stan inte! Perfa!

Shyme - Tack! Ingen orsak ;-)

lotten - Ah, men då känner du till området då ;-)

Stina - Tack! Kul att du också bor så, visst är det mysigt! Kram!

Tack majsan! Kram!

Hulda sa...

Koselig her inne hos deg! Jeg likte godt syhjørnet ditt. En sånn medaljong fra house doctor har jeg også, den er bare så fin. :)

Signes vind sa...

Aha - nu förstår jag var du bor. Så fint. Det byggs ju ordentligt där ute och fint också. Grattis till att ni fått tag på hyresrätt också -det är inte så lätt precis..
Hoppas få se ännu mer bilder från ditt fina boende!

Mia sa...

Tusen tack Hulda! Ja, medaljongen är ju såå fin!!

signes vind - Ah, fler än jag trodde som verkar ha koll på var husen ligger ;-)Tack!

hulukvarn sa...

Gud vad fint ni verkar ha det! det ser supermysigt ut. Jo min farmor hade så dåliga tänder så när hon var 19 år fick hon cykla till den större staden och dra ut alla sina tänder. För att två veckor senare cykla tillbaka för att få löständer....helt sjukt!30-talets sverige är inte mycket att skryta med!

Ha det gott!

ester sa...

Det ser jättemysigt ut :-)

Solkatter & dammråttor sa...

Ser väldigt trevligt ut,tycker jag.
Verkligen fina hus och omgivning.

Kram på dej!

Mia sa...

Tack snälla ester!

Och tack snälla solkatter & dammråttor, kram!

Anonym sa...

Ja här kan man ju verkligen trivas!

Tintan

Mia sa...

Tack Tintan!