måndag 12 mars 2007

Äppel päppel piron paron

Gick den inte så, den där ramsan man lärde sig i skolan? Men hur den gick senare har jag nog förträngt.. Jag har väl, ska jag villigt erkänna, aldrig varit särskilt flitigt fruktätande egentligen, tyvärr får man ju ändå säga för att det är nyttigt vet väl varenda människa idag. Och ändå så äter man så dåligt! Om ändå choklad hade varit en frukt hade det inte varit alls knepigt med en frukt om dagen eller 5 (!) som jag läste nånstans. Men jag har varit riktigt flitig med att äta clementiner (vad 17 är det för skillnad mellan clementin och mandarin förresten??) i vinter! Det har ni ju läst tidigare.. Med keso och kanel.. Men efter att ha kämpat igenom de där otroligt syrliga och SURA med stora bokstäver, som kommer i slutet av vintern så får jag ju hitta nåt annat att knapra på. Surt ja förresten, det är riktigt illa när jag får min lätt oförberedde fader att smaka på en klyfta och han som annars ALDRIG reagerar på vare sig det ena eller det andra utan är en riktigt cooool och till synes oberörd man - när HAN reagerar på en clementinklyfta genom mycket intressanta ansiktsmuskelvridningar - då är det illa!! :-D

Nyttigt! Och fruktkorgen är jag dessutom kär i!

Men nu har jag hursomhelst funnit min nästa last - red deliscious. Ååå, så goda!! Men att få maken att äta frukt är banne mig inte lätt. Enklaste sättet är att köpa hem kärnfria druvor (för annars går de ju inte att äta) för de försvinner faktiskt i ett nafs. Innan jag hunnit ta mer än ett par, tre, fem stycken så är de slut! Men andra frukter måste jag - liksom min moder likadant får göra för sin make - sticka äpplet/päronet eller bananen i handen på honom. Annars så äter han inte! Hihi, jag har det inte lätt ;-) Ja, bananer förresten, det som min far inte äter sen andra världskrigets slut då han kom över ett kilo (ransoneringstider ni vet) och allena smällde i sig som ledde till att han - fortfarande än idag - rätt många år senare får man ju säga- fortfarande vägrar äta pga lednad. Men det är en helt annan historia!!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Min käre make äter inte frukt heller, mer än bananer, och det ytterst sällan. Själv älskar jag egentligen frukt, men har lite problem med vissa sorter p g a en magsäcksoperation. Fiberrika och trådiga frukter är svårsmälta nämligen!

Jättefin fruktkorg!

Kramar från Lotta

Marres Hörna sa...

Vilken fin korg!!! Äpplen ser så mycket godare ut i en sån fin korg!!! :-)

Ha en bra dag! // Martina

Mia sa...

Aj då lotta, det lät inte så bra..
Kram!

marres hörna - Tack!! Hihi, ja visst gör de!? kram!